خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۸۴۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا پروژه متاورس زاکربرگ شکست می‌خورد؟

آیا پروژه متاورس زاکربرگ شکست می‌خورد؟

شرکت متا از سال گذشته روی پروژه واقعیت مجازی خود متمرکز شده است اما آمار و ارقام نشان می‌دهند که این پروژه تاکنون موفقیت چندانی نداشته است.

هستی میقاتی | به گزارش تجارت‌نیوز ، در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی، آزمایشگاه واقعیت مجازی متا (Reality Labs) ، زیانی معادل ۳.۶۷۲ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. همچنین تعدادی از سرمایه‌گذاران شرکت متا، از تخصیص بودجه عظیم برای پروژه‌ی واقعیت مجازی و متاورس این شرکت رضایت کامل ندارند.

نگرانی از پروژه‌ی متا

بسیاری از افراد هنوز باور ندارند که پروژه عظیم متاورس شرکت متا (فیسبوک سابق) می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. از سال ۲۰۲۱ که شرکت فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، این شرکت استراتژی خود را بر توسعه‌ی پروژه واقعیت مجازی متا قرار داده است. اخیرا یکی از سهامداران این شرکت در نامه‌ای به مارک زاکربرگ پروژه‌ی متا را بیش از حد وسیع و ترسناک خوانده است.

این نگرانی‌ها با انتشار گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم میلادی که سه روز پیش منتشر شد به واقعیت پیوست. پروژه‌ی متاورس متا عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و ۳.۶۷۲ میلیارد زیان را به ثبت رسانده است. بسیاری بر این باورند که دلیل این ضرر، وارد شدن شرکت متا در حوزه‌ای است که هنوز توسعه پیدا نکرده است اما جنجال و هیجان زیادی درباره‌ی آن وجود دارد.

عملکرد فیسبوک بعد از تغییر نام

دقیقا یک سال از تغییر نام غول شبکه‌ اجتماعی، فیسبوک، به متا می‌گذرد. گفتنی است در پنجشنبه هفته‌ی گذشته ارزش سهام متا به ۹۷.۹۴ دلار رسید که رکود پایین‌ترین قیمت چهار ساله را شکسته است. ارزش بازاری فعلی این شرکت برابر با ۲۶۶ میلیارد دلار است. در صورتی که در زمان مشابه سال گذشته، ارزش بازاری فیسبوک معادل ۹۰۰ میلیارد دلار بود. اگر فیسبوک در سال ۲۰۲۱ به ارزش بازاری ۱ هزار میلیارد دلار دست پیدا کرده بود، می‌توانست جزو معدود شرکت‌های سهامی با این ارزش بازاری مانند اپل، مایکروسافت و آمازون باشد.

در حال حاضر متا از لیست بیست شرکت برتر از لحاظ ارزش سهام نیز خارج شده است. بعد از سقوط قیمت سهام متا، مارک زاکربرگ نیز ۱۱ میلیارد دلار از ثروتش را از دست داد و از بیست و پنجمین فرد ثروتمند جهان به رتبه بیست و نه سقوط کرد. ثروت او در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۷.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

پروژه‌ی واقعیت مجازی متاورس متا

پروژه‌ی جسورانه‌ی متا تاکنون در سال جاری بیش از ۹ میلیارد دلار هزینه داشته است. هدف شرکت متا این بود که ۵۰۰ هزار کاربر فعال در پلتفرم واقعیت مجازی و متاورس خود به نام Horizon Worlds داشته باشد. در صورتی که تاکنون توانسته نصف این تعداد کاربر را به پلتفرمش جذب کند. همچنین در گزارش‌ها اعلام شده که بسیاری از کاربران بعد از بازدید اولیه از این پلتفرم، در ماه‌های بعدی مجددا از آن بازدید نکرده‌اند.

دلیل دیگری که باعث کاهش مخاطبان پلتفرم واقعیت مجازی متا شده است، هزینه‌ی بالا ۱۵۰۰ دلاری عینک‌های واقعیت مجازی شرکت متا است. پاسخ مدیرعامل متا به هزینه‌ها و ضررهای شرکت‌اش این است که سرمایه‌گذاری نکردن در حوزه‌ای که برای آینده‌ی ما حیاتی به حساب می‌آید، اشتباه است.

متاورس

آواتار مارک زاکربرگ در کنار برج ایفل در پروژه متاورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.