خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۹۶۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چهاردهمین سالگرد «وایت پیپر» بیت‌کوین

چهاردهمین سالگرد «وایت پیپر» بیت‌کوین

در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، خالق بیت‌کوین برای اولین بار سند تاریخی وایت پیپر این رمزارز را منتشر و انقلابی را در دنیای رمزارز‌ها آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهارده سال پیش در چنین روزی ساتوشی ناکاموتو سندی ۹ صفحه‌ای از توضیحات خود در قالب وایت پیپر برای ارز دیجیتال بیت‌کوین از طریق ایمیلی رمزنگاری شده منتشر کرد. از زمان انتشار این وایت پیپر تاکنون، بیت‌کوین فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است.

وایت‌ پیپر رمزارز بیت‌کوین

چهارده سال پیش، در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ میلادی، ساتوشی ناکاموتو سند وایت‌ پیپر بیت‌کوین خود را منتشر کرد. وایت پیپر (White Paper) در واقع سندی جامع، عمیق و معتبر است که توسط توسعه دهندگان یک پروژه منتشر می‌شود و درباره تکنولوژی و هدف آن پروژه توضیحاتی را ارائه می‌دهد. مقاله ۹ صفحه‌ای ساتوشی ناکاموتو تبدیل به مرجعی برای متخصصان بلاک‌چین و نرم‌افزار برای توسعه بیت‌کوین شده است. او در این مقاله سیستم جدید پرداخت الکترونیکی همتا به همتا با عنوان بیت‌کوین را به جهان معرفی کرد.

خالق بیت‌کوین و وایت پیپر آن

مجسمه‌ای برای ساتوشی ناکاموتو

جزئیات وایت‌پیپر رمزارز بیت‌کوین

ناکاموتو در چکیده این وایت پیپر می‌نویسد: «نسخه‌ای همتا به همتا (Peer to Peer) از ارز دیجیتال که پرداخت‌های آنلاین ‌را بدون نیاز به طرف سوم معتمد، انجام می‌دهد. امضاهای الکترونیکی جزئی از این راه حل هستند. اما اگر برای انجام پرداخت‌ها و جلوگیری از دوباره خرج شدن ارز باز هم نیاز به طرف سوم باشد، هدف اصلی این پروژه را از بین خواهیم برد.» او در مقاله‌اش برای مشکل دوباره خرج کردن ارز، یک راه‌حل همتا به همتا با استفاده از برچسب‌های زمانی را پیشنهاد می‌دهد.

اجرای بیت‌کوین

در زمان انتشار وایت پیپر بیت‌کوین، استقبال چندانی از آن شکل نگرفت. پس از مدتی اما بحث و گفتگو‌ها درباره‌ی بیت‌کوین آغاز شد. شبکه بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ ساخته و به کمک هال فینی توسعه یافت. هال فینی به عنوان اولین فردی که تراکنش با بیت‌کوین را در جهان انجام داده است، شناخته می‌شود. با گذشت زمان، بیت‌کوین با استقبال خوبی مواجه شد و قیمت آن به طور شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرد.

ارزش‌ بیت‌کوین

این رمزارز در طول حیات خود، صعود و نزول‌های شدیدی را تجربه کرده و بار‌ها در اخبار و توسط تحلیل‌گران مختلف به عنوان رمزارز شکست خورده معرفی شده است. با وجود نظرات منفی درباره‌ی این رمزارز، بیت‌کوین هنوز هم محبوب‌ترین رمزارز جهان است.

رمزارزی که بیشترین ارزش بازاری را میان سایر ارزهای دیجیتال جهان دارد. گفتنی است ارزش بازاری بیت‌کوین حدودا معادل ۳۹۱ میلیارد دلار است. بیت‌کوین امروز (۳۱ اکتبر ۲۰۲۲) با قیمت ۲۰ هزار و ۳۸۰ دلار معامله می‌شود. لازم به ذکر است، قیمت این رمزارز در زمان مشابه سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ به ترتیب با قیمت ۶۱ هزار و ۳۱۹ دلار، ۱۳ هزار و ۷۸۱ دلار و ۹۲۰۰ دلار معامله می‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.