خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۲۳۴۵

حقوق‌بگیران در کدام بخش بیشتر شاغل‌اند؛ دولتی یا خصوصی؟

حقوق‌بگیران در کدام بخش بیشتر شاغل‌اند؛ دولتی یا خصوصی؟

سهم بخش خصوصی از گروه مزد و حقوق‌بگیران معادل 8 میلیون و 703 هزار نفر است که حدود 70 درصد شاغلان مزدبگیر را شامل می‌شود. مابقی گروه مزد و حقوق‌بگیران که در حدود 3 میلیون و 724 هزار نفر هستند، در بخش دولتی و عمومی مشغول به فعالیت هستند.

میلاد مرادی: قانون اساسی کشور اقتصاد ایران را در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی خلاصه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان اعتقاد دارند که بخش خصوصی در هر کشوری باید بار اصلی را در زمینه اشتغال به دوش بکشد. با این حال، برخی از صاحب‌نظران نسبت به ضعیف بودن بخش خصوصی ایران و سهم اندک آن در اشتغال انتقاد دارند.

در بخشی از گزارش جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان «ویژه‌نامه روز جهانی کارگر» به موضوع سهم بخش خصوصی از بازار کار ایران پرداخته شده است. براساس این گزارش کل افراد بالای 10 سال سن، حدود 65 میلیون و 385 هزار نفر بوده که از این تعداد 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل بوده‌اند. در اینجا باید ذکر کرد که معمولا در محاسبات افراد بالای 10 سال را جزء جمعیت فعال کشور در نظر می‌گیرند.

1

اما براساس گزارش مذکور از تعداد کل شاغلان فوق، 12 میلیون و 427 هزار نفر معادل 55 درصد، افراد مزد و حقوق‌بگیر و 45 درصد دیگر افراد غیر مزد و حقوق‌بگیر هستند. سهم بخش خصوصی از گروه مزد و حقوق‌بگیران معادل 8 میلیون و 703 هزار نفر است که چیزی در حدود 70 درصد را شامل می‌شود. مابقی گروه مزد و حقوق‌بگیران که در حدود 3 میلیون و 724 هزار نفر هستند، در بخش دولتی و عمومی مشغول به فعالیت هستند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که از جمعیت 8 میلیون و 703 هزار نفری شاغل در بخش خصوصی ایران، 7 میلیون و 497 هزار نفر (86 درصد) سهم مردان و یک میلیون و دویست هزار نفر نیز سهم زنان(14 درصد) است. همچنین در میان کل مزدبگیران بخش خصوصی، بخش صنعت با 50.8 درصد، بخش خدمات با 40.9 درصد و بخش کشاورزی با 8.3 درصد به ترتیب در اول تا سوم هستند.

3

اما در میان گروه‌های عمده شغلی نیز کارگران ساده با 28.8 درصد بیشترین سهم را در مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی دارند. همچنین قانون‌گذاران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران با سهم 1.9 درصدی کمترین میزان این گروه را شامل می‌شوند.

در گزارش جدید وزارت کار به افراد بیکار شده در بخش خصوصی نیز پرداخته شده است. در سال 1395 تعداد بیکاران معادل 3 میلیون و 203 هزار نفر بوده است. از این تعداد یک میلیون و 739 هزار نفر قبلا شاغل بوده و شغل خود را از دست داده‌اند. از این میزان افرادی که در گذشته شاغل بوده‌اند، یک میلیون و 158 هزار نفر(66 درصد) قبلا در بخش خصوصی فعال بوده و بیکار شده‌اند.

همچنین از بین گروه‌های عمده شغلی که قبلا در بخش خصوصی شاغل بوده‌اند و اکنون بیکار هستند، کارگران با 26 درصد بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده حدود 29 درصد از بیکاران قبلا در بخش ساختمان شاغل بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.