خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۰۶۲۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی:

سامانه پیش‌فروش لوازم خانگی فعلا بسته شد/محصولاتی که ۲ روزه فروش رفتند

سامانه پیش‌فروش لوازم خانگی فعلا بسته شد/محصولاتی که 2 روزه فروش رفتند

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از بسته شدن سامانه جدید فروش لوازم خانگی خبر داد و گفت: در بسته جدید فروش لوازم خانگی سقف تعداد فروش کالاها در نظر گرفته شده است. به همین دلیل هم اکنون سامانه فروش لوازم خانگی برای مهر ماه بسته شد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، دیروز فروش اقساطی کالاهای لوازم خانگی برای اولین بار توسط بخش‌خصوصی کشور کلید خورد. در سال‌های گذشته به دلیل افزایش رکود در واحدهای صنعتی دولتی‌ها به همراه فعالان تولیدی قرار بود طرحی را با همکاری بانک‌ها مبنی بر «طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی» کلید بزنند که به دلیل برخی ناپختگی این طرح با شکست مواجه شد. اما این روزها به دلیل افزایش نوسانات، برخی تولیدکنندگان با همکاری بانک‌های عامل قرار است طرحی را به طور رسمی مبنی بر فروش اقساطی لوازم خانگی اجرا کنند که به نظر می‌رسد این برنامه در نخستین روز خود با استقبال انبوهی از مردم مواجه شده است.

روز گذشته هم ستاد تنظیم بازار ایران اعلام کرده مردم می‌توانندبرخی لوازم‌خانگی تولیدکنندگان داخلی را از از جمله یخچال فریزر، سایدبای‌ساید، ماشین لباس‌شویی، ظرف‌شویی، تلویزیون و لوازم خانگی کوچک را از طریق سایت‌های فروش تولیدکنندگان به قیمت روز خریداری و شش‌ماهه تحویل بگیرند.

براساس آمارهای ارایه شده در این طرح ۱۶۰مدل لوازم خانگی عرضه و ثبت‌نام از صبح سه‌شنبه به دو شیوه شیوه «قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیر قطعی و با سود مشارکت»، آغاز شده و قیمت قانونی کالاها نیز در سامانه ۱۲۴ ثبت شده است. همچنین پیش از این اعلام شده بود طرح پیش‌فروش ۱۶۰ مدل محصول لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون تا سقف ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود.

دو شیوه فروش لوازم خانگی در بسته جدید حمایتی

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره شرایط پیش فروش کالاهای لوازم خانگی به تجارت‌نیوز می‌گوید: برای اولین بار اسنوا جز آن دسته تولیدکنندگانی بود که پیش فروش کالاهای لوازم خانگی را در غالب طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه و آغاز کرد. حال در نظر داریم تا با تکمیل این طرح دیگر شرکت‌ها را در طرح پیش فروش کالاها ترغیب کنیم.

حمیدرضا غزنوی می‌افزاید: این طرح سقف تعداد لوازم خانگی را در بردارد. یعنی تعداد فروش کالاهای لوازم خانگی به دلیل میزان تولید صنعتگران محدود است. در حال حاضر به دلیل سقف تعدادی در نظر گرفته شده فروش کالاهای لوازم خانگی و تقاضای ثبت نام کنندگان سامانه برای مهر ماه بسته شد.

او با اشاره به جزئیات طرح می‌گوید: طرحی که ارایه شد دو شیوه را در برمی‌گیرد. اولین طرح شیوه‌ای قطعی است و دومین طرح آن قرار شد تا به صورت پیش فروش به مردم عرضه شود. در شیوه نخست(قطعی) تمام کالاها به نرخ امروز که در سامانه 124 قیمت‌گذاری شده، تعیین می‌شود. یعنی 100 در صد منابع نقدی از مردم اخذ و هر ماهی که به انتخاب مشتری در نظر گرفته می‌شود افراد ماهانه دو درصد تخفیف می‌گیرند. به عبارت دیگر چنانچه مردم برای دریافت کالاهای لوازم خانگی خود بازه زمانی شش ماهه را انتخاب کرده باشند تقریبا 12 درصد تخفیف خواهند گرفت. بنابراین با اعمال این نوع برنامه‌ها اگر در آینده اتفاق غیرمترقبه‌ای در حوزه اقتصاد کشور رخ دهد نباید هیچ هزینه اضافی را پرداخت کنند.

او اظهار می‌کند: در حال حاضر یکی از نقدهایی که به طرح پیش فروش خودرو وارد می‌شود، این است که این طرح براساس قوانین سال 81 نوشته شده، در آن سال‌ها شاهد تکانه‌های ارزی نبودیم. اما در این بازه زمانی چه بخواهیم چه نخواهیم شاهد افت و خیز قیمت دلار هستیم. بنابراین صنعتگران خودرو در طرح فروش کالای خود 50 درصد را نقد گرفتند و 50 درصد مابقی را قرار است براساس شرایط روز دریافت کنند. یعنی ممکن است با افزایش یک باره نرخ ارز قیمت یک محصول نسبت به زمانی فعلی چهار برابر شود، بنابراین در این شراط در حق مصرف کننده اجحاف می‌شود. اما تولیدکنندگان لوازم خانگی در این طرح جدید قرار شد تمام پول را یکجا از مردم اخذ کنند تا در نهایت مصرف‌کنندگان در آینده هیچ زیانی را متحمل نشوند.

این فعال صنعتی درباره جزئیات شیوه پیش فروش لوازم خانگی می‌گوید: در طرح پیش فروش باید مردم ریسک را بپذیرند، یعنی افراد 50 درصد منابع مالی خود را باید در وهله نخست واریز و 50 درصد مابقی را براساس شرایط روز و با سود ماهانه 18 درصد پرداخت کنند. به نظر می‌رسد با اجرای این طرح دست دلالان از نوسانات قیمتی کوتاه و مردم با خیال آسوده‌تری به کالاهای مورد نظر خود دست‌یابی دارند.

غزنوی همچنین می‌گوید: این طرح در همه جوانب بررسی شده؛ به‌طوری‌که جریمه‌های تاخیر مد نظر قرار گرفته است. همچنین در این برنامه مورد اشاره همکاری یکی از بانک‌ها با برندها از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند به توسعه طرح کمک کند. در عین حال زمان، نوع محصول و طرح به انتخاب مشتری است. چرا که معتقدیم این برنامه که از سوی بخش‌خصوصی کشور طراحی شده همه جوانب را در نظر دارد. به باور ما در این بازه زمانی این طرح هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.