کد مطلب: ۲۶۷۷۷۸

شکست انحصار رسانه‌ای به دست سرویس‌های ویدیویی

شکست انحصار رسانه‌ای به دست سرویس‌های ویدیویی

واتس‌اپ خیلی زودتر از تلگرام اقدام به ایجاد امکان مکالمات صوتی در اپلیکیشن کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز ایجاد امکان تماس ویدیویی موجب شد واتس‌اپ به عنوان یکی از رقبای اصلی فیس‌تایم اپل مطرح شود.

پیام‌رسان واتس‌اپ در میان کاربران ایرانی به نسبت گذشته از محبوبیت بیشتری برخوردار است. با حذف یکی از گزینه‌های اصلی برای کاربران در ایران، اکنون یکی از شرکت‌های تابعه فیس‌بوک توانسته است جای خالی تلگرام را پر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمانی که تلگرام پیام‌رسان اول ایرانیان بود و بدون فیلتر دسترسی به آن ممکن بود هم برخی رسانه های معتبر بین‌المللی ویژگی‌های واتس‌اپ را برتر از تلگرام می‌دانستند. مثلا واتس‌اپ خیلی زودتر از تلگرام اقدام به ایجاد امکان مکالمات صوتی در اپلیکیشن کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز ایجاد امکان تماس ویدیویی موجب شد واتس‌اپ به عنوان یکی از رقبای اصلی فیس‌تایم اپل مطرح شود.

آنلاین و زنده

در روزهای اخیر واتس‌اپ امکان جدیدی را در سرویس خود برای کاربران در نظر گرفته است. با استفاده از این ویژگی کاربران می‌توانند ویدیوهای زنده را به عنوان استاتوس، یا همان اعلام وضعیت در اپلیکیشن قرار دهند. پس از گذشت زمان پخش ویدیو، استریم‌های زنده به صورت ویدیوی معمولی در بخش اعلان‌های اپ قرار می‌گیرند و تقریبا برای یک روز قابل نمایش خواهند بود.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که فراوانی استفاده از امکان پخش زنده برای نمایش اعمال مجرمانه بسیار زیاد بود. چند نمونه اقدام به خودکشی در ایالت‌های مختلف آمریکا کارنامه روشنی برای سرویس لایو فیس بوک به شمار نمی‌آمد.

پخش زنده و امکان ارائه گزارش زنده از وضعیت، در سال‌های اخیر به موجی تبدیل شده که توانسته است انحصار رسانه‌های رسمی در سراسر جهان را بشکند. یکی از شبکه‌های اجتماعی پیش‌رو که برای اولین بار سیستم پخش زنده را راه‌اندازی کرد، فیس‌بوک بود. کاربران در این شبکه اجتماعی امکان استریم ویدیو را به دست آورده بودند.

اما استفاده از ابزارهای جدید طبق روال مرسوم در آغاز کار کمی متفاوت بود. به عنوان مثال گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که فراوانی استفاده از امکان پخش زنده برای نمایش اعمال مجرمانه بسیار زیاد بود. چند نمونه اقدام به خودکشی در ایالت‌های مختلف آمریکا کارنامه روشنی برای سرویس لایو فیس بوک به شمار نمی‌آمد.
اما شاید اولین استفاده بهینه از این سرویس را بتوان در جریان انقلاب‌ها و اعتراض‌های مردمی خصوصا در خاورمیانه در نظر گرفت. مصر، ترکیه و لبنان کشورهایی بودند که از سرویس لایو فیس‌بوک برای ارائه گزارش‌های ویدیویی غیر رسمی استفاده کردند.

تهدیدها و فرصت‌های پخش زنده

در روزهای اخیر اینستاگرام دیگر شبکه اجتماعی که از سوی فیس‌بوک خریداری شده است نیز گامی مهم در زمینه پخش ویدیو به صورت استریم و ضبط شده برداشت. این شبکه اجتماعی محدودیت ضبط و پخش ویدیو را حذف کرد و با ارائه اپلیکیشن مکمل با نام آی‌جی‌تی‌وی امکان استریم و ضبط ویدیو تا سقف یک ساعت را فراهم آورده است.

امکان جدید اینستاگرام موجب شده است که انحصار شبکه‌های رسمی شکسته شود. هرچند همزمان با این امکان خطرات و تهدیدهایی از جمله نقض گسترده کپی راست نیز مطرح می‌شود. نمونه این نقض را می‌توان در جریان برگزاری جام جهانی سال ۲۰۱۸ مشاهده کرد. کانال‌ها و حساب‌های شخصی و غیر رسمی در جریان این رقابت‌ها به شیوه‌های گوناگون بازی‌های زنده را به صورت گسترده پخش کردند. از سوی دیگر پخش آگهی‌های بازرگانی در جریان پخش ویدیوها، حتی ویدیوها زنده نیز دردسرهایی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

در نهایت رقابت میان کمپانی‌های بزرگ برای ماندن در زمین مسابقه ، موجب شده است که سرویس‌ها و خدمات گوناگون و متنوع با امکانات خاص در اختیار کاربران قرار بگیرد. در همین راستا فاصله مخاطب و خبر، اتفاق و رسانه به کمترین میزان در تاریخ رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.