کد مطلب: ۸۳۲۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت مخابرات مقصر جدید کیفیت سرعت اینترنت در ایران

شرکت مخابرات مقصر جدید کیفیت سرعت اینترنت در ایران

طی روزهای اخیر اختلاف نظر بین مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بالا گرفته است. وزیر ارتباطات نیز امروز در این باره گفته است: اگر شرکت مخابرات به تعهدات خود برای افزایش کیفیت شبکه اینترنت که اکنون نارضایتی اول مردم کشورمان است، عمل نکند دلیلی برای تمدید پروانه فعالیت این شرکت نخواهیم دید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده، دعوای جدیدی در حوزه اینترنت ایران شکل گرفت است؛ یک طرف دعوا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و طرف دیگر شرکت مخابرات. عدم انجام تعهدات و تهدید به عدم تمدید پروانه فعالیت اپراتورهای زیرمجموعه مخابرات، محورهای این دعوا محسوب می‌شوند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات از همان ابتدا یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت را انحصار مخابرات اعلام کرده بود و بر لزوم اصلاح خصوصی‌سازی مخابرات تاکید می‌کرد و در مقابل، مخابرات معتقد بود عدم سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت ارتباطی، مشکل عدم توسعه در این زمینه را رقم زده است.

برای کیفیت سرعت اینترنت به شرکت مخابرات فرصت داده‌ایم

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره کیفیت سرعت اینترنت همچنان شرکت مخابرات را مقصر می‌داند: شرکت مخابرات براساس پروانه و الحاقیاتی که در پروانه خود دارد، تعهداتی را برای افزایش کیفیت شبکه و حل مشکل لایه انتقال شبکه داشته است. شبکه‌ای که تمامی اپراتور‌ها و در داخل شهر‌ها و استان‌ها به آن متصل هستند در اختیار شرکت مخابرات ایران است که متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه این شبکه توسط مخابرات انجام نشده است.

وی ادامه داد:‌ در ۲ سال گذشته حداکثر حمایت را از شرکت مخابرات داشتیم که بتواند خود را نوسازی کند، اما متاسفانه دوستان تعهدات خود را عملی نکردند و اگر شرکت مخابرات به این تعهدات برای افزایش کیفیت شبکه که اکنون نارضایتی اول مردم در مرکز رسیدگی به شکایت است، عمل نکند دلیلی برای تمدید پروانه این شرکت نخواهیم دید. فرصتی به آن‌ها دادیم و باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند چرا که تا پایان این ماه پروانه این شرکت منقضی خواهد شد.

وزیر ارتباطات افزود: اکنون پروژه اصلی و محوری ما، طرح فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها است که اکنون ۸ اپراتور کار را شروع کرده‌اند و شرکت مخابرات هنوز حاضر نشده و کار در حال اجرایی شدن است. اگر شرکت مخابرات تضمین‌های لازم را برای ارتقای کیفیت شبکه خود و بهبود خدمات‌رسانی به مردم بدهد، ما آماده هستیم که به این شرکت نیز پروانه بدهیم و کار خود را ادامه دهد.

در صورت عدم انجام تعهدات پروانه شرکت مخابرات تمدید نخواهد شد

حالا دیگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به این ماجرا واکنش نشان داده و در نامه‌ای به شرکت مخابرات هشدار داده است که با توجه به انقضای پروانه این اپراتور در پایان تیرماه، در صورت عدم انجام تعهدات این شرکت برای افزایش کیفیت شبکه ثابت کشور و حل مشکل شبکه تجمیع این شرکت در داخل شهرها، پروانه‌اش تمدید نخواهد شد. در صورت عدم تمدید پروانه مخابرات، شبکه موجود متعلق به آن براساس قیمت کارشناسی به شرکت‌های صاحب صلاحیت جایگزین واگذار خواهد شد.

4581208

در حالی که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همواره بر بهبود کیفیت اینترنت ایران تاکید می‌کند اما اختلال اینترنت، قطعی‌ و شکایات پیاپی کاربران چیز دیگری می‌گوید. وزیر ارتباطات چندی پیش در دیدار با تعدادی از اعضای شورای مرکزی و رؤسای استان‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به پروژه‌های ارتباطی بزرگ گفت: از ابتدای این دولت پهنای باند و ظرفیت شبکه داخلی و بین‌الملل کشور افزایش چشمگیری داشته است و از نظر سرعت اینترنت همراه نیز از رتبه ۸۰ در ابتدای این دولت به رتبه ۶۱ در بین کشورهای جهان رسیده‌ایم.

عقب‌تر از استانداردهای جهانی

با وجود افزایش چشمگیر در زیرساخت‌های ارتباطی کشور که وزیر به آن اشاره دارد، براساس آخرین آمار منتشرشده توسط وب‌سایت اسپیدتست تا ماه آوریل 2023، میانگین جهانی سرعت دانلود اینترنت همراه 42.07 مگابیت بر ثانیه و در حوزه اینترنت ثابت نیز میانگین جهانی سرعت دانلود 80.12 مگابیت بر ثانیه است، در حالیکه میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران در ماه آوریل، ۱۱.۹۷ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت دانلود اینترنت همراه در ایران، ۳۵.۹۸ مگابیت بر ثانیه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اسماعیل

    محمود واعظی و آذری جهرمی هم با مخابرات مشکل داشتند . حالا هم آقای زارع‌پور

  • ناشناس

    نارضایتی اول مردم بخاطر عدم پیشرفت اینترنت ثابته ؟ یعنی میشه یه روز قسمت بشه ما هم بفهمیم این مردمی که اینا ازشون صحبت میکنن دقیقا کیان؟