خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۷۹۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه حل استارتاپی برای زنجیره تامین سرد/کاهش ضایعات مواد حساس به دما

راه حل استارتاپی برای زنجیره تامین سرد/کاهش ضایعات مواد حساس به دما

شرایط دمایی برای بعضی محصولات غذایی و دارویی بسیار حساس است و در صورتی که این شرایط دمایی رعایت نشود باعث فاسد شدن و از بین رفتن مواد می‌شود که ضایعات آن سالانه به 526میلیون تن می‌رسد. یک استارتاپ نیجریه‌ای با استفاده از اینترنت اشیاه راه‌حلی برای زنجیره تامین سرد پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زنجیره تامین سرد یکی از مهمترین و حساس‌ترین شاخه‌ها در لجستیک مواد غذایی و دارویی است زیرا در حمل‌ونقل این مواد حتی دقیقه‌ها هم سرنوشت‌ساز هستد. ممکن است محصولی باکیفیت در صورتی که شرایط دمایی آن رعایت نشود، فاسد شده یا دارویی نجات‌بخش از بین برود.

براساس گزارش سازمان ملل، فقدان سردخانه‌های مناسب مواد غذایی و لجستیک مواد حساس به دما در دنیا باعث از بین رفتن 526میلیون تن مواد غذایی در سال شده است.

اینترنت اشیا در خدمت زنجیره تامین سرد

یکی از استارتاپ‌های کشور نیجریه به نام «Figorr» برای محصولات حساس به دما راه‌حلی پیدا کرد که میزان خسارت ناشی از حمل‌ونقل مواد غذایی حساس به دما را کاهش می‌دهد.

استارتاپ Figorr که قبلا Gricd نام داشت، از اینترنت اشیا (IOT) برای حل این مشکل استفاده کرده است. به این گونه که دستگاهی را کنار محصولات حساس به دما قرار می‌دهد و این دستگاه نسبت به تغییر شرایط دمایی به کاربران هشدار می‌دهد.

این هشدار به صورت پیام بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر اشخاص استفاده کننده ارسال می‌شود. هزینه این دستگاه رایگان است ولی افراد متقاضی استفاده از این دستگاه باید نسبت به دریافت اطلاعات و داده‌ها هزینه اشتراک بپردازند.

بنیانگذار این استارتاپ، «اگنتگا لورتیم» می‌گوید: زمانی به راه‌حل این مسئله فکر کرده است که زیان‌های ناشی از حمل‌ونقل برای موادی که به حساس به دما در آن مناطق زیاد شده بود.

images 2

در حال حاضر Figorr به دنبال جذب مشتریانی در خارج از نیجریه است تا بتواند این محصول را به آنها هم ارائه دهد.

جذب سرمایه و گستردگی بازار استارتاپ Figorr

این استارتاپ توانسته سرمایه اولیه 1.5میلیون دلاری را از Atlantica Ventures برای رسیدن به اهداف خود جذب کند. کل میزان سرمایه‌ای که Figorr توانسته تا کنون جذب کند 1.7میلیون دلار و کمک مالی 275هزار دلاری از نهادهای مختلفی مانند «Google Black Founders Fund» ،«FbStart» ،« Lafiya» و « Impact Hub» بوده است.

کشورهایی که تاکنون از این دستگاه استفاده کرده‎‌اند شامل: اتیوپی، غنا، کنیا، آفریقای جنوبی، تانزانیا و اوگاندا بوده‌اند. این دستگاه به تازگی به بازار کنیا هم راه پیدا کرده تا بتواند صنعت کشاورزی را رشد دهد.

مدیرعامل Figorr می‌گوید: کنیا بازار جالبی برای ماست به‌خصوص که کشاورزی گسترده‌ای دارد و می‌تواند سکوی پرشی کلیدی برای ورود به بازارهای جدید باشد.

بیمه‌گذاران هم از امکانات Figorr استفاده می‌کنند

این استارتاپ همچنین قرار است تا پایان سال 2023 یک پلتفرم مدیریت ریسک راه‌اندازی کند. این پلتفرم با در اختیار قراردادن داده‌های مورد نیاز شرکت‌های بیمه به آنها کمک می‌کند تا بتوانند بیمه‌های بهتری را در اختیار کشاورزان برای کاهش ریسک معرفی کنند. این کار باعث می‌شود که کشاورزان آسوده‌خاطرتر باشند زیرا بیمه سطحی از پوشش را برای آنها قرار داده است.

این پلتفرم براساس داده‌هایی ساخته می‌شود که دستگاه‌های استارتاپ Figorr در سه سال جمع‌آوری کرده‌ است و پروفایل ریسک مشتریان را می‌سازد.

به گفته لورتیم: داشتن بیمه نه تنها کسب‌وکارها را از ضرر و زیان بیمه می‌کند بلکه باعث می‌شود قیمت تمام شده محصولات ارزانتر بشود زیرا هزینه‌ ناشی از زیان‌ها بر کسب‌وکار تحمیل نمی‌شود.

لورتیم گفت: «آنچه ما می‌سازیم چیزی است که واقعا بر مردم تأثیر می گذارد. شما می‌توانید تأثیر واقعی را بر زندگی مردم از نظر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و بهبود درآمد مشاهده کنید.»

ضایعات زنجیره تامین سرد در مقیاس جهانی

براساس گزارش سازمان ملل تخمین زده شده که سالانه 31درصد از کل مواد غذایی که در جهان تولید می‌شود، هدر می‌رود که این میزان می‌تواند حدود یک میلیارد انسان را تغذیه کند. استارت‌آپ‌هایی مانند Figorr به جلوگیری از ضررهای ناشی از ذخیره‌سازی ضعیف و عدم نظارت کمک می‌کنند.

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، 37درصد غذای تولیدشده یا به‌طور میانگین 120 تا 170 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر، به دلیل نگهداری و جابه‌جایی نامناسب هدر می‌رود. اما اگر غذا به طور ایمن نگهداری شود و در زمان واقعی نظارت شود، این امر قابل پیشگیری است. همچنین نیمی از واکسن ها در جهان عمدتاً به دلیل شکسته شدن و نبود زنجیره حمل‌ونقل مواد حساس به دما از بین می‌روند.

آیا در ایران استارتاپی در این حوزه وجود دارد

براساس جستجویی که تجارت‌نیوز انجام داده است یک شرکت استارتاپی به نام «فراپایش امین» وجود دارد که در زمینه تولید برچسب هوشمند پایش و نگارنده‌ دما و اطلاعات مکانی با نام تجاری «کول‌تگ» و سامانه نرم‌افزاری مدیریتی کامل مبتنی بر اینترنت اشیا فعالیت دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.