خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۳۹۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آتش بحران اقتصادی دامن بانک‌های لبنان را گرفت

آتش بحران اقتصادی دامن بانک‌های لبنان را گرفت

با ادامه یافتن تنش‌های اقتصادی، شهروندان لبنانی در اعتراض به دسترسی نداشتن به سپرده‌های خود، در مقابل بانک‌ها تجمع کرده و چند بانک لبنانی را تخریب کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران اقتصادی، مدت‌هاست کشور لبنان را درگیر کرده است. طبق آخرین اظهار نظر بانک جهانی درباره این کشور، اقتصاد لبنان در سراشیبی تند سقوط قرار گرفته است و هیچ چشم‌اندازی برای رسیدن به ثبات ندارد. این کشور عربی مدت‌هاست دچار تورم شدید و کاهش ارزش واحد پولی شده است. با ادامه‌دار شدن بی‌ثباتی‌ها، معترضان لبنانی برای پس گرفتن سپرده‌های خود، به ساختمان چندین بانک حمله کردند، لاستیک‌ها را آتش زدند و شیشه‌ها را شکستند.

تظاهرات خشونت‌آمیز روز پنجشنبه در حومه‌ای خارج از بیروت، پایتخت این کشور صورت گرفت و شعبه‌های بانک آئودی، بانک بیروت و بانک بیبلوس در سین‌الفیل در استان جبل لبنان را هدف گرفت.

به نقل از الجزیره ، معترضان از کنترل‌های مالی که پس‌انداز زندگی بسیاری از مردم را از بین برده است عصبانی بودند و خواهان بازگرداندن پول خود و همچنین خواستار پاسخگویی مقامات دخیل در فساد از جمله «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی شدند.

یکی از معترضان به الجزیره گفت: «دیگر صبر ما تمام شده است. خیلی منتظر ماندیم اما دیگر بس است». یکی دیگر از آنها گفت که می‌خواهند با این کار پیغامی به بانک‌ها بدهند. وی افزود: «ما نه امروز و نه حتی 100 سال دیگر نمی‌گذاریم حقوقمان پایمال شود. این پیامی است که بانک‌ها باید درک کنند».

چند ماه پیش نیز تظاهراتی توسط مردم بیروت شکل گرفت که به وضع موجود و وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی اعتراض داشتند. این اعتراضات توسط سربازان بازنشسته و سپرده‌گذارانی که پس از اعمال کنترل غیررسمی سرمایه توسط بانک‌های محلی در بحبوحه بحران مالی لبنان، دسترسی محدودی به پس‌انداز خود داشتند، آغاز شد.

لبنان از سال 2019 با بحران اقتصادی ویرانگری مواجه شده است و بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌های تاریخ مدرن می‌داند. واحد پول این کشور یعنی لیره، از زمان آغاز بحران، بیش از 98 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

کارشناسان می‌گویند که بحران کشور ریشه در دهه‌ها فساد و سوء مدیریت طبقه سیاسی دارد که از پایان جنگ داخلی سال 1975تا 1990 بر لبنان حکومت کرده است.

رئیس بانک مرکزی لبنان، تحت تعقیب پلیس بین‌الملل

سلامه، رئیس بانک مرکزی این کشور از جمله مقامات سیاسی است که در رسوایی‌های مربوط به فساد گرفتار شده و به دلیل تحریک هر چه بیشتر این بحران فلج‌کننده مقصر شناخته می‌شود. ماه گذشته پس از آن که فرانسه حکم دستگیری رئیس بانک مرکزی لبنان را به عنوان بخشی از تحقیقات خود مبنی بر اینکه آیا او صدها میلیون دلار از بودجه عمومی اختلاس کرده است یا خیر اعلام کرد و اخطاریه اینترپل نیز علیه او صادر شد. البته سلامه این اتهامات را رد می‌کند.

اعتراضات روز پنجشنبه پس از آن رخ داد که مجلس پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار نتوانست رئیس جمهور را انتخاب کند و بن‌بست سیاسی را که ماه‌ها کشور را فرا گرفته بود، بشکند. از سال گذشته، لبنان بدون رئیس جمهوری بوده و تنها یک دولت موقت داشته است. مقامات کنونی مانند رئیس بانک مرکزی نیز عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهند.

تولید ناخالص داخلی لبنان در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود که امسال ۰.۵ درصد کاهش یابد. با وجود اینکه سرعت سقوط اقتصاد این کشور در در سال ۲۰۲۲ به نسبت کاهش یافت اما هنوز چشم‌انداز روشنی برای تثبیت آن وجود ندارد. برخلاف بهبود اندک در فعالیت بخش خصوصی، همچنان افزایش مداوم کسری حساب جاری چشم‌انداز رشد را مختل می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.