خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۴۸۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اهداف اقتصادی سفر بایدن به ویتنام چیست؟

اهداف اقتصادی سفر بایدن به ویتنام چیست؟

مذاکرات تجاری بین ایالات متحده و ویتنام در حالی برگزار شد که واشنگتن و هانوی به دنبال تعمیق همکاری در میان نگرانی‌های مشترک در مورد رشد چین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیران شرکت‌های برتر فناوری ایالات متحده، از جمله گوگل و اینتل، به‌عنوان بخشی از سفر مهم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور آسیای جنوب شرقی، با رهبران تجاری در ویتنام دیدار کردند.

به نقل از الجزیره ، رهبران فناوری روز دوشنبه به بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده برای یک «اجلاس نوآوری و سرمایه‌گذاری» با شرکت‌های ویتنامی، از جمله سازنده خودروهای الکتریکی VinFast، شرکت اینترنتی VNG و ارائه‌دهنده کیف پول دیجیتال مومو، پیوستند.

واشنگتن و هانوی در بحبوحه نگرانی‌های مشترک در مورد افزایش قدرت و نفوذ چین به دنبال تعمیق همکاری خود هستند.

بایدن به طور مستقیم از نشست سران گروه 20 به هانوی پرواز کرد که در آن با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی موافقت نشد و اختلافات عمیق بر سر تهاجم روسیه به اوکراین را برجسته کرد.

ایالات متحده، ویتنام را به عنوان یک پله کلیدی از برنامه‌های خود برای کاهش اتکا به چین برای منابع استراتژیک، مانند نیمه‌هادی‌ها و مواد معدنی کمیاب می‌بیند.

ویتنام پس از چین دومین ذخایر بزرگ خاکی کمیاب در جهان را دارد و مقامات آمریکایی می‌گویند که این کشور در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند، زیرا به دنبال تنوع بخشیدن و تقویت زنجیره تامین خود است.

بایدن می‌گوید صحبت‌ها حول محور چین نبود

بایدن روز دوشنبه بر نیاز به تقویت صنعت نیمه‌هادی ویتنام و تعهد دولتش به اقیانوس آرام باز تاکید کرد.

بایدن در این نشست به مدیران اجرایی گفت: «پیام امروز من بسیار ساده است. ما باید همکاری خود را توسعه دهیم و پیش ببریم. ما نیاز به ایجاد مشارکت‌های جدید داریم.»

بایدن و نگوین فو ترونگ، رئیس حزب کمونیست حاکم ویتنام، روز یکشنبه با یک «مشارکت استراتژیک جامع» موافقت کردند که شامل تعهد ایالات متحده برای کمک به ویتنام برای افزایش تولید نیمه‌هادی‌ها می‌شود.

ایالات متحده

بایدن این موضوع را رد کرد که سفرش به ویتنام با هدف «محور چین» بوده و این سفر را بخشی از تلاش برای تقویت ثبات جهانی دانست.

او گفت: «من نمی‌خواهم چین را مهار کنم. من فقط می‌خواهم مطمئن شوم که ایالات متحده با چین رابطه‌ای دارد که رو به بهبودی است و همه می‌دانند موضوع چیست.»

گاهی برای ناراحت کردن چین، ایالات متحده سرمایه‌گذاری زیادی در ایجاد ائتلاف‌ها به عنوان بخشی از استراتژی هند-اقیانوس آرام خود کرده است، از جمله گفتگوی امنیتی چهارگانه با هند، استرالیا و ژاپن، و پیمان AUKUS با بریتانیا و استرالیا.

کاخ سفید قبلا از قراردادهای شرکت‌های آمریکایی برای گسترش عملیات در این کشور، از جمله برنامه‌های مایکروسافت برای ایجاد «راه حل مولد مبتنی بر هوش مصنوعی متناسب با ویتنام» و مشارکت بین سازنده تراشه Nvidia ، FPT، Viettel و Vinggroup ویتنام خبر داده بود.

کاخ سفید گفت: خطوط هوایی ویتنام همچنین قصد دارد 50 هواپیمای بوئینگ 737 مکس بخرد، در حالی که شرکت آمریکایی هانیول با یک شریک ویتنامی در پروژه آزمایشی برای توسعه اولین سیستم ذخیره انرژی باتری ویتنام همکاری خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.