خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۶۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تولید ناخالص داخلی بریکس تا سال ۲۰۵۰ از G۷ پیشی می‌گیرد؟

تولید ناخالص داخلی بریکس تا سال 2050 از G7 پیشی می‌گیرد؟

بر اساس داده‌های منتشر شده در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بریکس حتی با جذب کشورهای جدید به اندازه G7 نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بریکس قرار است 6 عضو جدید را در آغاز سال 2024 به گروه خود اضافه کند، همین این امر باعث ایجاد سوالاتی در مورد گسترش قدرت اقتصادی رو به رشد آن شده است. این بلوک با تازه‌واردان خود بیش از 30 تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی یا حدود 29 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را نمایندگی خواهد کرد.

نمودار زیر تولید ناخالص داخلی کشورهای BRICS را با کشورهای عضو G7 با استفاده از پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی برای سال 2023 توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) مقایسه می‌کند.

GDP G7 vs BRICS Sep 28

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، حتی با وجود اعضای جدید، BRICS از سهم 43 درصدی G7 از تولید ناخالص داخلی جهانی فاصله دارد. با این حال، این شکاف به وجود آمده احتمالاً کاهش می‌یابد، زیرا کشورهای بزرگ BRICS مانند هند به رشد با نرخ‌های بالاتر از میانگین ادامه می‌دهند و با توجه به این موضوع که این گروه احتمالاً از اعضای بیشتری در آینده استقبال می‌کند.

چگونه BRICS با G7 مقایسه می‌شود؟

پیش از اضافه شدن اعضای جدید خود (آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات)، تولید ناخالص داخلی بریکس 27.7 تریلیون دلار بود که 26 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می‌شود. اعضای جدید بریکس 3.1 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی به این بلوک اضافه می‌کنند و عربستان سعودی بیشترین سهم را به لطف تولید ناخالص داخلی 1.1 تریلیون دلاری خود دارد.

در جداول زیر، می‌توانید ببینید که اعضای جدید چگونه بر تولید ناخالص داخلی این بلوک تأثیر می‌گذارند و چگونه کشورهای عضو BRICS با کشورهای عضو G7 مقایسه می‌شوند.

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی

حتی با وجود اعضای جدید، BRICS هنوز از تولید ناخالص داخلی 45.9 تریلیون دلاری G7 کمتر است. با این حال، اعضای جدید علاوه بر تولید ناخالص ناخالص خام، سهم دیگری نیز به این بلوک اضافه می‌کنند.

با اضافه شدن عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران، بریکس بیش از 2 برابر سهم اعضای خود از تولید جهانی نفت را به 43 درصد رساند. علاوه بر نفت، اضافه شدن آرژانتین به BRICS به طور قابل توجهی کل ذخایر لیتیوم این گروه را افزایش می‌دهد که با ادامه رشد تولید جهانی باتری و پذیرش خودروهای برقی کلیدی خواهد بود.

از آنجایی که به نظر می‌رسد BRICS در حال ایجاد یک سیستم تجاری و مالی جایگزین است که مستقل از دلار آمریکا عمل می‌کند، افزودن کشورهایی با منابع طبیعی بیشتر ضروری است.

رشد اقتصادی آینده بریکس در مقابل کشورهای G7

در حالی که اعضای جدید بریکس در حال حاضر سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی این بلوک ندارند، شایان ذکر است که بسیاری از تازه‌واردان رشد قابل توجهی در پیش رو دارند.

به گفته گلدمن ساکس، بسیاری از اعضای فعلی بریکس در حال حاضر دارای نرخ رشد واقعی GDP هستند که بالاتر از همتایان خود در G7 است، با اعضای فعلی میانگین رشد تولید ناخالص داخلی 189 درصد تا سال 2050 در مقایسه با میانگین 50 درصد کشورهای عضو G7 افزایش خواهد یافت.

اعضای جدید بریکس مانند اتیوپی (1170 درصد رشد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده تا سال 2050) و مصر (رشد تولید ناخالص داخلی 635 درصد پیش‌بینی شده تا سال 2050) حتی نرخ رشد اقتصادی بالقوه بالاتری دارند که ظرفیت اقتصادی این بلوک را بیشتر افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهد که تا سال 2050، کشورهای عضو مجمع BRICS از نظر تولید ناخالص داخلی از کشورهای عضو G7 پیشی خواهند گرفت، حتی بدون اضافه کردن اعضای جدید. با توجه به اینکه صحت این پیش‌بینی‌ها هنوز مشخص شده است یا خیر و با توجه به اینکه بریکس قصد دارد اعضای بیشتری را اضافه کند، این گروه احتمالاً تولید ناخالص داخلی G7 را در دهه‌های آینده تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.