کد مطلب: ۸۹۴۳۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز یورو در سال ۲۰۲۴/ چه در انتظار نرخ بهره است؟

چشم‌انداز یورو در سال 2024/ چه در انتظار نرخ بهره است؟

با آغاز سال 2024، یورو با چشم‌انداز پیچیده‌ای مواجه شده که با تغییرات سیاسی و چالش‌های اقتصادی گره خورده است. چند رویداد کلیدی از جمله انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در چندین کشور منطقه یورو، با نگرانی برای تورم، درگیری‌های جهانی و انقباضات مالی همزمان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یورو پس از دو سال متوالی کاهش ارزش، در سال 2023 نسبت به دلار، سه درصد افزایش ارزش داشت. با ورود به سال 2024، این ارز با آینده‌ای پردست‌انداز مواجه شده است.

26565

از درگیری‌های جهانی تا انقباضات مالی

به گزارش یورونیوز، مسیر منطقه یورو مملو از چالش‌های ناشی از درگیری‌های بین‌المللی جاری مانند اوکراین یا اسرائیل است. از طرف دیگر، این بلوک باید با آزمون و خطاهای اقتصادی مبارزه کند، به‌ویژه به خاطر بودجه اتحادیه اروپا و انتقال سبز (تغییر به سمت رشد اقتصادی پایدار که مبتنی بر سوخت‌های فسیلی و مصرف بیش از حد منابع طبیعی نباشد).

سیاست‌های مالی کشورهای عضو در سال 2024 انقباضی‌تر می‌شوند. کمیسیون اروپا انتظار کاهش تدابیر حمایتی انرژی (energy support measures) را دارد که تأثیر قابل‌توجهی بر موضع مالی خواهد داشت.

«ترمز بدهی» برای آلمان بسیار مهم خواهد بود، به‌ویژه پس از آنکه دادگاه قانون اساسی آلمان در نوامبر 2023، بخش قابل توجهی از برنامه بودجه دولت برای برنامه‌های آب و هوا و انرژی را غیرقانونی اعلام کرد و منجر به کسری 60 میلیارد یورویی در بودجه عمومی کشور شد.

این بحث اقتصاددانان را دچار اختلاف کرده است. بر اساس نظرسنجی اخیر ifo و FAZ، برخی طرفدار اصلاح یا برانداختن ترمز بدهی برای تسهیل بهتر سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های سبز هستند در حالی که تقریباً نیمی دیگر، از حفظ آن برای تضمین ثبات مالی و جلوگیری از کسری مزمن حمایت می‌کنند.

افق تورم و نرخ بهره 

پس از کرونا، بهبود قوی ناشی از خدمات شتاب رشد، کاهش یافته است. این امر به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، تقاضای خارجی ضعیف و اثرات سیاست‌ پولی انقباضی است. انتظار می‌رود که تورم به کاهش خود ادامه دهد، اگرچه خروج تدریجی ممکن است اثر خود را در کاهش فشار قیمت‌ها از دست بدهد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره کلیدی خود را در ماه دسامبر بدون تغییر نگه داشت که نشان‌دهنده احتمال پایان چرخه انقباضی است. با این حال، برخلاف جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، بر لزوم هوشیاری تاکید کرد: «اکنون زمان آن نیست که جبهه خود را در مورد نرخ‌های بهره پایین بیاوریم.»

بازار، حدود هفت کاهشِ ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند.

دیدگاه‌ مختلف بانک‌های بزرگ

گروه ING با نگاه صعودی به یورو، انتظار دارد یورو به نرخ 1.15 در برابر دلار افزایش یابد. دلیل این امر را کندی اقتصاد ایالات متحده که منجر به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو شده، اعلام کرده است. با این حال، اذعان می‌کند که رشد ضعیف منطقه یورو می‌تواند بانک مرکزی اروپا را به کاهش نرخ بهره در کنار فدرال رزرو سوق دهد و افزایش ارزش یورو را محدود کند.

بانک آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده است که نرخ تبادل EUR/USD، تا پایان سال 2024 به 1.15 برسد. به‌رغم انتظارات از رشد ضعیف منطقه یورو، انتظار می‌رود این جفت ارز به دلیل کاهش نرخ‌های فدرال رزرو، تقویت شود. طبق تخمین این بانک، نرخ مبادله یورو به دلار حدود 15 درصد کمتر ارزش‌گذاری شده است.

در مقابل، سیتی گروپ، بانک سرمایه‌گذاری ایالات متحده، پیش‌بینی می‌کند که ضعف اقتصادی در اروپا تداوم پیدا کند که ناشی از کندی مصرف‌کننده (consumer slowdown) و کاهش محرک‌های مالی است و احتمالاً نرخ 1.02 برای جفت یورو دلار نیز در 6 تا 12 ماه آینده حفظ می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.