کد مطلب: ۸۹۷۹۴۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

برابری جنسیتی در نوآوری و فناوری/ سازمان ملل متحد برای دسترسی دیجیتال زنان در سراسر کشورهای عربی تلاش می‌کند

برابری جنسیتی در نوآوری و فناوری/ سازمان ملل متحد برای دسترسی دیجیتال زنان در سراسر کشورهای عربی تلاش می‌کند

پر کردن شکاف جنسیتی دیجیتال مستلزم بهبود اتصال به اینترنت و دسترسی به فناوری با آموزشِ لازم است. امروزه بسیاری از کشورهای عربی برای تضمین دسترسی برابر زنان و دختران به فناوری که پیش‌نیاز برابری فرصت شده است، تلاش می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از برنامه توسعه سازمان ملل متحد، در سال 2023، برابری جنسیتی در نوآوری و فناوری اهمیت یافت. پیشرفت در بخش‌های فناوری و دیجیتال، صنایع، اقتصادها و جوامع را در سراسر منطقه کشورهای عربی متحول می‌کند. به‌رغم پیشرفت در سال‌های اخیر برای پیشبرد حقوق زنان و دختران در سراسر منطقه کشورهای عربی، نابرابری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد. در جبهه دیجیتال، نابرابری‌ها می‌تواند منجر به شکاف جنسیتی شود که ممکن است مانع دسترسی آزادانه زنان به داده‌ها، اطلاعات و خدمات ضروری، حرکت امن در حوزه‌های دیجیتال و مشارکت مؤثر در اقتصاد دیجیتال شود.

فرصت‌هایی برای زنان عراقی با تحول دیجیتال

در عراق، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با دبیرخانه شورای وزیران برای حمایت از تلاش‌های دولت برای ایجاد قابلیت‌های حکومت الکترونیکی و تقویت خدمات دیجیتال خود همکاری می‌کند. هدف از پیشرفت‌ها در تحول دیجیتال، افزایش مشارکت مدنی، ارائه دسترسی مطمئن، بهینه و یکپارچه به خدمات عمومی و تسهیل مشارکت الکترونیکی از طریق مشارکت مستقیم شهروندان با فرآیندها و سیستم‌های تجاری دولت است.

افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای نوسازی دولت نه‌تنها به بهبود خدمات کمک می‌کند، بلکه اقتصاد دیجیتال را تقویت می‌کند و زمینه فرصت‌ها را برای همه شهروندان، به‌ویژه برای زنان، گسترش می‌دهد.

media_20240218_104331_6084566601440488154

کارآفرینی زن جوان اردنی

در اردن، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با مجمع اقتصادی اردن برای توسعه پلتفرم «الأردن بالأرقام» (Jordan in figures) همکاری کرد. ابتکاری به رهبری جوانان که دسترسی به داده‌ها و اطلاعاتی را تسهیل می‌کند و می‌تواند به مردان و زنان جوان کارآفرین کمک کند تا مهارت‌های بین فردی، رهبری اقتصادی و بینش‌های حاصل از داده‌ها را توسعه دهند. بتول محیسن (batool muhiessn) بیست و شش ساله، متولدشده با فلج مغزی و اختلال حرکتی که باعث کاهش دامنه حرکتی مفاصل مختلف بدنش می‌شود، تنها زن جوان معلولی بود که در این طرح شرکت کرد. این طرح به او کمک کرد تا به یک کارآفرین و یک فعال حقوق معلولان تبدیل شود که ایده خود را رهبری و از کودکان دارای معلولیت حمایت می‌کند.

شراکت یکپارچه زنان در بهبود اقتصادی پس از بحران در لبنان

با کمک مالی دولت چین، برنامه توسعه سازمان ملل متحد در لبنان ابتکاری را برای حمایت از بهبود اقتصادی مشاغل پس از کرونا اجرا کرد. این ابتکار عمدتاً زنان و جوانانی را هدف قرار می‌دهد که از گروه‌های آسیب‌پذیر هستند که بیشتر تحت تأثیر بحران‌های لبنان قرار گرفته‌اند و به آن‌ها در زمینه تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال آموزش می‌دهند.

پس از کرونا و با افزایش قیمت سوخت، خرید آنلاین به اولویت کسب‌وکارهای فعال در لبنان برای دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی تبدیل شده است. تشویق زنان و جوانان برای یافتن فرصت‌هایی در حوزه وسیع نوآوری دیجیتال و ارائه دانش به آن‌ها برای راه‌اندازی و حفظ شرکت‌های کوچک و متوسط آنلاین خود، به بهبود اقتصادی و رونق مالی در سراسر کشور کمک می‌کند.

media_20240218_104331_1960474044662236324

لیبی در مسیر حفظ صلح

در لیبی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با شرکت تطویر للأبحاث (Tatweer Research، سازمان زیر نظر صندوق سرمایه‌گذاری و توسعه محلی لیبی با هدف تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در لیبی) همکاری کرد تا یک شتاب‌دهنده راه‌اندازی کسب‌وکار را برای حمایت از مردان و زنان جوان برای نوآوری ایده‌های تجاری، شناسایی جایگاه‌های بازار، ایجاد رابطه با شرکا و سرمایه‌گذاران و دسترسی به سرمایه در سراسر کشور آغاز کند. شتاب‌دهنده تجاری که در طرابلس، بِنغازی و سَبها فعالیت می‌کند، با تمرکز بر زنان جوان کارآفرین، به ایجاد مشاغل جدید برای صدها جوان و ایجاد مسیری برای حفظ صلح در لیبی‌ کمک می‌کند.

media_20240218_104331_7635171528987690442

برابری دیجیتال در کشورهای عربی

طی دو سال گذشته، در پاسخ به همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، برنامه توسعه ملل متحد به 82 کشور کمک کرد تا بیش از 580 راه‌حل دیجیتالی را اتخاذ کنند. این امر شامل همه‌چیز، از اهرم مالی دیجیتال تسهیل نقل و انتقالات پولی برای افرادی که نمی‌توانند خانه‌های خود را در طول قرنطینه ترک کنند گرفته، تا کمک به کشورها در توسعه ارزیابی‌های آمادگی دیجیتال و ربات‌هایی که برای بهبود کرونا خدمت می‌کنند می‌شود. بیشتر راه‌حل‌ها مبتنی بر برابری جنسیتی بود.

امسال، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با زنان سازمان ملل، صندوق جمعیت سازمان ملل و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (UNESCWA) برای تهیه 17 گزارش کشوری در مورد وضعیت عدالت جنسیتی در قانون همکاری کرد. آژانس‌ها یک پورتال آنلاین راه‌اندازی کردند، شامل یک ماتریس منطقه‌ای که از کدگذاری رنگی برای نشان دادن تغییر در وضعیت قوانین و ارائه یک نمای کلی منطقه‌ای از پیشرفت و شکاف‌های باقی‌مانده در یک نگاه استفاده می‌کند. ماتریس آنلاین منطقه‌ای و گزارش‌های کشوری، با هم ابزار مؤثری را در اختیار کشورها قرار می‌دهند که به مناطقی که نیازمند توجه برای پیشبرد حقوق زنان و برابری جنسیتی مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند، روشن می‌سازد. آن‌ها همچنین از تلاش‌های سازمان‌های زنان برای حمایت از قوانینی حمایت می‌کنند که از حقوق زنان و دختران برای آینده‌ای بهتر حمایت می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تنها سه کشور قوانینی تصویب کرده‌اند که خشونت سایبری را به‌طور خاص علیه زنان و دختران جرم انگاری می‌کند. در کنار افزایش دسترسی به فناوری دیجیتال، فراهم کردن فضای دیجیتال امن و محافظت از زنان در آن فضا در برابر خشونت و تبعیض مهم است. برنامه توسعه ملل متحد به حمایت از کشورها و جوامع برای پر کردن شکاف جنسیتی در دسترسی به فناوری و نوآوری در فضای امن ادامه می‌دهد و از فناوری دیجیتال به‌عنوان اهرمی برای کمک به ایجاد برابری جنسیتی، حمایت از فراگیری، مقابله با تغییرات آب و هوایی و فرصت‌های اقتصادی باز استفاده می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.