خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۰۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال وجود میکروب‌های خطرناک در زباله های پلاستیکی درون رودخانه‌ها

احتمال وجود  میکروب‌های خطرناک در زباله های پلاستیکی درون رودخانه‌ها

محققان دریافتند که زباله‌های پلاستیکی در رودخانه‌ها ممکن است پاتوژن‌های خطرناکی را حمل کنند که می‌توانند باعث بیماری‌های انسانی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقاله جدیدی که اخیراً منتشر شده است نشان داد که زباله‌های پلاستیکی در رودخانه‌ها ممکن است به پاتوژن‌های خطرناک اجازه دهد تا به پایین دست بروند.

این تحقیق که روی یکی از رودخانه‌های انگلیس متمرکز بود، نشان داد که پلاستیک، تخته‌های چوبی و خود آب، بستری برای رشد جوامع میکروارگانیسم‌ها هستند و به طور بالقوه مخزنی برای باکتری‌ها و ویروس‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند باعث بیماری‌های انسانی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی باشند.

وینکو زادژلوویچ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آنتوفاگاستا در شیلی، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که پلاستیک‌های موجود در آب‌های شیرین ممکن است به انتقال پاتوژن‌های بالقوه و ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کنند.»

وی در ادامه بیان کرد: این زباله های پلاستیکی می‌تواند پیامدهای غیرمستقیم اما قابل توجهی برای سلامت انسان داشته باشد.

مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید رو به رشد برای سلامت عمومی است. گفته می‌شود احتمال دارد در سال 2019، عفونت‌های مربوط به مقاومت آنتی بیوتیکی باعث مرگ 2.7 میلیون نفر در سراسر جهان شده باشد.

بر اساس این مقاله که در مجله Microbiome منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این رقم به 10 میلیون نفر در سراسر جهان افزایش یابد. 

هنگامی که پلاستیک در آب قرار می‌گیرد، سطح آن در عرض چند دقیقه توسط میکروب‌های مجاور پوشیده می‌شود.

محققان نمونه‌ها را به مدت یک هفته در رودخانه سوو در وارویک‌شر و وست میدلندز انگلستان، پایین دست یک تصفیه‌خانه فاضلاب زیر آب بردند.

آنها تفاوت‌های قابل توجهی را در جوامع میکروبی بسته به ماده نمونه‌برداری شده یافتند.

نگرانی‌ها از زباله های پلاستیکی رها شده در رودخانه

به گزارش zawya، فاضلاب باید تصفیه و ضد عفونی شود تا خطرات میکروبی و هرگونه اثرات نامطلوبی که ممکن است بر سلامت انسان و محیط داشته باشد کاهش یابد.

اما نمونه‌های آبی که محققان در فوریه 2020 جمع‌آوری کردند حاوی پاتوژن‌های انسانی مانند سالمونلا، اشریا که معمولاً با نام E.Coli شناخته می‌شوند و استرپتوکوک مسئول گلودرد استرپتوکوکی بودند.

زادژلوویچ می‌گوید: «که این امر بر نیاز مبرم برای نظارت دقیق تر بر تاسیسات تصفیه فاضلاب تاکید می‌کند.»

در همین حال، نمونه‌های پلاستیکی و چوبی باکتری‌های فرصت‌طلب مانند سودوموناس آئروژینوزا و آئروموناس را جذب کردند که برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک هستند.

P.aeruginosa که باعث عفونت در بیماران بیمارستانی می‌شود، تقریباً سه برابر بیشتر روی پلاستیک هوازده است که محققان در مقایسه با چوب آن را به گونه ای دستکاری کردند که شبیه روش تجزیه پلاستیک در طبیعت باشد. آن پلاستیک فرسوده همچنین فراوانی بیشتری از ژن‌های مسئول مقاومت آنتی‌بیوتیکی را نشان داد.

در ماه‌های اخیر، شرکت‌های آب انگلیس به دلیل پمپاژ فاضلاب خام به آبراه‌های انگلیس و گزارش ناکافی از رویدادهای آلودگی، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که خشم عمومی را برانگیخته است.

رودخانه‌ها، اصلی‌ترین راه ورود پلاستیک به اقیانوس‌های جهان هستند و سالانه بین 3.5 هزار تن تا 2.41 میلیون تن از مواد مصنوعی را به دریا منتقل می‌کنند.

این مقاله نشان می‌دهد که زباله‌های پلاستیکی در رودخانه‌ها می‌توانند یک تهدید جدی برای سلامت انسان باشند. این یافته‌ها بر اهمیت کاهش تولید پلاستیک و مدیریت صحیح زباله‌های پلاستیکی تأکید می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.