کد مطلب: ۹۰۶۹۳۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آلودگی هوا با کودکان خردسال چه می‌کند؟

آلودگی هوا با کودکان خردسال چه می‌کند؟

آیا آلودگی هوا تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد؟ مطالعات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا دامنه توجه پسران جوان را ضعیف می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محققان اسپانیایی می‌گویند پسران ممکن است برای مدت طولانی‌تری تحت تاثیر آلودگی هوا و ترافیک قرار بگیرند زیرا مغز آنها دیرتر بالغ می‌شود.

به نقل از یورونیوز،  این مطالعه جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا باعث تضعیف دامنه توجه کودکان می‌شود. قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن NO2 (آلاینده‌ای که عمدتاً به وسیله ترافیک جاده‌ها پمپاژ می‌شود) با کاهش دامنه توجه در کودکان چهار تا هشت‌ساله مرتبط است.

به گفته محققان موسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal) این امر به‌ویژه در پسران مشهود است. این مطالعه که در مجله Environment International منتشر شده است، به شواهدی در مورد تاثیر منفی آلودگی هوا در دوران بارداری و کودکی بر رشد مغز نیز اشاره می‌کند.

چه زمانی کودکان بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا هستند؟

محققان با استفاده از آمار‌های بیش از 1700 زن و فرزندان‌شان در چهار منطقه اسپانیایی، قرار گرفتن روزانه در معرض دی‌اکسید کربن در دوران بارداری و ۶ سال اول کودکی را با در نظر گرفتن آدرس خانه هر خانواده برآورد کردند.

در کنار این، آنها عملکرد توجه (توانایی انتخاب آنچه را که باید به آن توجه کرد و چه چیزی را نادیده گرفت) در کودکان 4-6 سال و کودکان 6-8 سال و همچنین حافظه فعال (قابلیت نگهداری موقت اطلاعات) در کودکان 6-8 سال با استفاده از تست‌های کامپیوتری ارزیابی کردند.

آمارها نشان می‌دهد کودکانی که در معرض سطوح بالاتر دی‌اکسید نیتروژن NO2 قرار می‌گیرند، در سنین 4 تا 6 سالگی به احتمال زیاد عملکرد توجه ضعیف‌تری دارند. آنها در سن 2 سالگی بیشترین حساسیت را به این آلاینده دارند. ارتباط بین آلودگی هوا و دامنه توجه برای پسران 6 تا 8 ساله ادامه داشت.

چرا پسران در این سنین بیشتر از دختران تحت تاثیر آلودگی هوا هستند؟

عملکرد توجه برای توسعه عملکردهای اجرایی مغز ما، که اعمال، افکار و احساسات را برای رسیدن به یک هدف یا هدف کنترل می‌کند، بسیار مهم است.

آن کلر بینتر، محقق فوق دکترا در موسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal)، می‌گوید: «قشر جلوی مغز، بخشی از مغز که مسئول عملکردهای اجرایی است، به‌کندی رشد می‌کند و هنوز در دوران بارداری و کودکی در حال بلوغ است. این باعث آسیب‌پذیری آن در برابر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌شود که در مطالعات با التهاب، استرس اکسیداتیو و اختلال در متابولیسم انرژی در مغز مرتبط است.»

بینتر ادامه می‌دهد: «در پسران، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن NO2  و عملکرد توجه ممکن است طولانی‌تر باشد، زیرا مغز آنها دیرتر بالغ می‌شود که می‌تواند آنها را آسیب‌پذیرتر کند.»

با این حال، مطالعه قبلی محققان موسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal) نشان داد این دختران هستند که بیشترین تاثیر منفی را از قرار گرفتن در معرض آلاینده قبل از تولد می‌گیرند.

اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز است

بینتر می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد اوایل کودکی، تا 2 سالگی، به نظر می‌رسد دوره مناسبی برای اجرای اقدامات پیشگیرانه باشد.»

حتی یک تاثیر کوچک در سطح فردی از سطوح نسبتاً کم قرار گرفتن در معرض، مانند این مطالعه، می‌تواند پیامدهای بزرگی در سطح جمعیت داشته باشد. بنابراین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک یک عامل تعیین‌کننده برای سلامت نسل‌های آینده است.

این مساله به فهرست طولانی دلایل کربن‌زدایی سیستم‌های حمل‌ونقل ما اضافه می‌کند. آژانس محیط‌زیست اروپا (EEA) پیش‌بینی می‌کند سالانه بیش از 1200 کودک و نوجوان بر اثر آلودگی هوا در اروپا کشته می‌شوند.

اگرچه این تعداد در مقایسه با کل مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا، که کارشناسان آن را 311 هزار نفر در سال 2020 برآورد کردند، پایین است. ما باید اقداماتی انجام دهیم تا آسیب کمتری به کودکان برسد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.