کد مطلب: ۱۴۰۱۵۴

گمرک ایران روزهای خوبی را تجربه می‌کند

گمرک ایران روزهای خوبی را تجربه می‌کند

الکترونیکی‌ شدن گمرک جمهوری اسلامی ایران، موفقیت‌های بسیاری در مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر برای کشور به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، گمرک ایران بهترین سال‌های خود را در مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر پشت سر می‌گذارد. کاهش قابل توجه میزان قاچاق از 25 میلیارد دلار به نزدیکی‌های 12 میلیارد دلار، از موفقیت‌های چشم‌گیر گمرک در چهارسال گذشته است.

همچنین در رتبه‌بندی دفتر اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (RILO)، توانستیم جایگاه نخست را در میان کشورهای پیشرفته دنیا در کشف انواع مواد مخدر به‌ دست آوریم، که خبر مربوط به آن در لینک زیر قابل دسترس است.

این دستاوردها نتیجه تغییر نگاه مدیریتی و توجه ویژه دولت یازدهم، به گمرک است. گمرک ایران با در اختیار داشتن 5 دستگاه ایکس‌ری و خرید 7 دستگاه دیگر، مجموعا 12 دستگاه ایکس‌ری را در پایانه‌های خود مستقر کرد.

در کنار آن استفاده از نیروی انسانی آموزش‌دیده، مرزهای کالایی ایران را مطمئن‌تر از گذشته کرد. بخش قابل توجهی از این موفقیت، مرهون الکترونیکی‌ شدن فرآیند گمرکی و ایجاد سامانه جامع گمرکی است.

این سامانه منجر به تحول اساسی در حوزه تسهیل تجارت خارجی، و ارتقای نظارت بر فرایند آن شده است. کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی، افزایش کشفیات قاچاق و در عین‌ حال افزایش درآمدهای گمرکی از نتایج این طرح است.

صرفه‌جویی سالانه 33 هزار میلیارد تومان در چرخه تجارت کشور با اجرای سامانه جامع گمرکی، کاهش و تسریع در زمان ترخیص کالا از دیگر دستاوردهای این تحول اساسی است. به‌ طوری‌که زمان ترخیص در واردات از 26 روز به 4 روز، و زمان ترخیص صادرات از 7 روز به 1 روز کاهش یافته‌ است.

گمرک ایران 20 اقدام ویژه خود را، در مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی کرد که در زیر مشاهده می‌کنید:اصلاح گمرک 2

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.