کد مطلب: ۲۳۸۶۹۱

به دنبال لغو مصوبه ۹۵

تلگرام هم گران شد

تلگرام هم گران شد

اولین بار نیست که فعالیت‌های تلگرام در ایران با چالش روبرو شده است. پیش از این این پیام‌رسان محبوب مدت کوتاهی فیلترینگ را تجربه کرده بود. کاربران ایرانی سرویس تحت مدیریت پاول دورف در روزهای اخیر با کندی سرعت روبرو بودند.

محسن حسینی: تلگرام در سال‌های اخیر به عنصر اصلی ارتباطات مجازی در ایران تبدیل شده است. ۴۰ میلیون کاربر ایرانی (بنا بر آمار رسمی و غیر رسمی) از این سرویس استفاده می‌کنند. در ماه‌های اخیر صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیرامون ادامه فعالیت این پیام‌رسان در ایران، آینده این پیام‌رسان در کشور را با اما و اگر روبرو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته این اولین بار نیست که فعالیت‌های تلگرام در ایران با چالش روبرو شده است. پیش از این این پیام‌رسان محبوب مدت کوتاهی فیلترینگ را تجربه کرده بود. کاربران ایرانی سرویس تحت مدیریت پاول دورف در روزهای اخیر با کندی سرعت روبرو بودند. دلیل این کندی می‌تواند آینده فعالیت‌های تلگرام در ایران را تا حد زیادی روشن سازد.

چرا تلگرام کند شد

لغو مصوبه سال ۱۳۹۵ در ارتباط با فعالیت‌های تلگرام یکی از اصلی‌ترین دلایل کند شدن فعالیت‌های این اپلیکیشن‌ در ایران عنوان شده است. مصوبه مذکور اجازه ذخیره‌سازی دیتاهای تلگرام را در سی‌دی‌ان‌های داخلی می‌داد.

بنابر اطلاعیه شرکت زیر ساخت، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی مجوز صادره این مرکز در یال ۱۳۹۵ را لغو کرده است. در این اطلاعیه آمده است که به دنبال لغو این مصوبه ممکن است کاربران تلگرام با کندی سرعت مواجه شوند.

هرچند گفته می‌شود که ساعاتی پس از انتشار این اطلاعیه کاربران تلگرام در ایران با کندی سرعت مخصوصا در زمینه دخیره‌سازی عکس و فیلم روبرو شدند اما بنا بر پیگیری‌ها این اختلال سرعت رفع شده است.

مصوبه 95 چیست

مصوبه سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز ملی فضای مجازی مطرح شد. ابوالحسن فیروزآبادی رئیس این مرکز به پیام‌رسان‌های خارجی مهلت داده بود که سرورهای خود را به ایران منتقل کنند. پس از تصویب این مصوبه تلگرام نیز اعلام کرد حاضر است زمینه را برای استفاده برخی کانال‌های پر کاربر از سی‌دی‌ان‌های داخلی فراهم کند.

البته شیوه فنی همکاری‌های مشترک میان مراجع قانونی ایران و تلگرام روشن نشد. در آن زمان اعلام شد که یکی از مزیت‌های استفاده از این روش، کاهش هزینه‌های داخلی است. چرا که بخشی از دیتای تلگرام به عنوان اینترنت داخلی مورد استفاده قرار گرفت.

اکنون با لغو این مصوبه کاربران علاوه بر کندی سرعت، با افزایش هزینه‌های استفاده از این پیام‌رسان محبوب نیز روبرو خواهند شد. بنابرآمارهای منتشر شده از سوی تلگرام، حدود ۶۰ درصد ترافیک این پیام‌رسان تا سال ۲۰۱۷ به ایران اختصاص داده شده بود و لغو مصوبه سال ۱۳۹۵ می‌تواند آینده فعالیت‌های تلگرام در ایران را با چالش‌های جدیدی روبرو کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.