خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۷۶۸۴

بازخوانی بگو و مگوی توییتری «سروش» و وزیر

بازخوانی بگو و مگوی توییتری «سروش» و وزیر

اکنون با فیلتر شدن خدمات تلگرام، نگاه‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی معطوف شده است. البته باید در نظر داشت که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۴۵ میلیون کاربر تلگرام به سرویس‌دهندگان داخلی کوچ نکرده‌‌اند.

بحث استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بلافاصله پس از مسدود شدن تلگرام در کشور مورد توجه قرار گرفت. پیام‌رسان‌های داخلی که پیش از این اتفاق نیز وجود داشتند بعد از آنکه تلگرام از گردونه رقابت خارج شد دست به کار شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته مقام‌ها و مسئولان رسمی کشور، تلگرام حدود ۶۰ درصد پهنای باند کشور را در اختیار داشت. چرا که این پیام‌رسان خارجی میزبان ۴۵ میلیون ایرانی بود. اکنون با فیلتر شدن خدمات این اپلیکیشن، نگاه‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی معطوف شده است. البته باید در نظر داشت که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۴۵ میلیون کاربر تلگرام به سرویس‌دهندگان داخلی کوچ نکرده‌‌اند.

اغلب کاربران سابق تگرام یا با توسل به ابزارهای رفع فیلتر همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند یا آنکه ترجیح می‌دهند به سراغ اپ‌های مشابه خارجی بروند. در چنین شرایطی، پیام‌رسان سروش که معروف‌ترین اپلیکیشن داخلی محسوب می‌شود از شرایط کنونی رضایت ندارد.

انتقاد سروش از وزیر

اگر مخاطب برنامه‌های رسانه ملی باشید متوجه شده‌اید که تقریبا همه برنامه‌های صدا و سیما کانالی در پیام‌رسان سروش دارند که نشانی آن هنگام پخش برنامه‌ها به صورت زیرنویس بر صفحه ظاهر می‌شود. اتفاقی که دیگر پیام‌رسان‌ها را به واکنش واداشته است که چرا صدا و سیما تنها از پیام‌رسانی حمایت می‌کند که به نوعی به این سازمان وابسته است.

از سوی دیگر سید میثم سیدصالحی مدیر پیام‌رسان سروش در روزهای اخیر اعتراضاتی را در قالب توییت متوجه محمدجواد آذری جهرمی کرده است. جالب آنکه سیدصالحی خود برای بیان اعتراض از سرویسی استقاده می‌کند که دسترسی به آن سال‌هاست که در ایران مسدود است.

آمار و ارقامی که با اتفاقات هم‌خوانی ندارد

سروش ادعا می‌کند که میزبان ۱۰ میلیون کاربر است. این پیام‌رسان داخلی در وب سایت رسمی خود مدعی شده است که ۱۰ میلیون کاربر از این اپلیکیشن و خدمات آن استفاده می‌کنند. در ادامه گزارش سروش آمده است که ۵ و نیم میلیون نفر روزانه به سرورهای سروش متصل می‌شوند و بیش از ۲ و نیم میلیون نفر نیز به صورت روزانه از خدمات سروش استفاده می‌کنند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ساعات اوج مصرف به صورت همزمان از سرورهای سروش استفاده می‌کنند که این استفاده شامل ۱۰ میلیون مگابایت آپلود روزانه، ۱۰۰ میلیون مگابایت حجم فایل ذخیره شده می‌شود.

پهنای باند مصرفی از سوی پیام‌رسان سروش معادل ۳۵ گیگابیت بر ثانیه است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کانال نیز در این پیام‌رسان فعالیت می‌کنند. همچنین حدود ۷۵ میلیون بازدید از پیام‌های این تعداد کانال، به صورت روزانه در سروش ثبت شده است.

نارسایی سروش

با وجود آمار و ارقامی که به صورت رسمی از سوی سروش منتشر شده است این پیام‌رسان در هفته گذشته سه روز با مشکلاتی اعم از قطعی روبرو بوده است. با اینکه اعتراضات کاربران در این پیام‌رسان هیچ شباهتی با قطعی‌های چند ساعته تلگرام نبود که طی آن کاربران در دیگر شبکه‌ها به این قطعی‌ها واکنش نشان می‌دادند اما مدیر سروش در حساب توییتر خود، وزارت ارتباطات را مقصر دانست و عدم حمایت را دلیل بروز این مشکلات خواند.

سیدصالحی در پیامی نوشت: «مشکل فعلی پهنای باند نیست. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و نیز اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیست.»

آذری جهرمی نیز در پاسخ به این توییت در همان شبکه نوشت: «تنها یک ‎پیام‌رسان در کشور نداریم و پنج پیام‌رسان بومی در حال فعالیت‌اند که یکی از آن‌ها مرتبا به جای اینکه مساله را در جلسات فنی حل کند، بحث را به عملیات روانی می‌کشاند که به نظر می‌رسد این نه به سود آنها و نه به سود کشور است.»

سیدصالحی ساعاتی بعد، بار دیگر به وزیر پاسخ داد. او به سابقه خود و پیام‌رسان سروش اشاره کرد و گفت کل سابقه ما فنی است و نسبت به واژه «عملیات روانی» بیگانه‌ایم. به نظر می‌رسد اشاره او به سوابق آذری جهرمی است. مدیر پیام‌رسان سروش در ادامه نوشت: «بحث ما در مورد ارتباط، رک در LCT، فضای CDN، بلاک آی‌پی و ترافیک است. از حمایت‌های وزیر محترم سپاسگزاریم اما اتفاق عملی در زیرمجموعه ایشان نیفتاده است.»

جبهه‌گیری برابر سیدصالحی

دایره بگو مگوی توییتری مدیر پیام‌رسان سروش با وزیر ارتباطات در نهایت گسترده شد و برخی فعالان حوزه آی‌تی در کشور هم به این بحث اضافه شدند. علیرضا شیرازی مدیر سرویسی که خدماتی را برای وبلاگ‌های فارسی ارائه می‌کرد نیز در توییتر نوشت: «وزارت ارتباطات علاوه بر کمک‌های میلیاردی به این دوستان، رایانش ابری هم بدهد، جا هم بدهد، آقایان از سرور و سرویس و فضا را می‌خواهند از جیب ملت بگیرند. این‌ها از جیب خودشان هم نمی‌خواهند هزینه کنند. مثلا بروند از دیتاسنترهای بخش خصوصی جا اجاره کنند یا اینکه سرور بگذارند برای ذخیره اطلاعات. بعد مثلا اختلال در سرویس چه ربطی به cdn در اپراتورها دارد؟»

محمد شکوهی، مدیر آپارات هم به این مجموعه اضافه شد که نوشت: «از توییت بنده خدایی درباره حمایت‌های دولتی از یک پیام‌رسان میلی شگفت‌زده شدم. تا امروز از بیت‌المال یعنی جیب ما، بیش از صدمیلیارد تومان پول هدر داده‌اند و به هیچ‌جا پاسخ‌گو نیستند، خدایا از این همه ناپختگی به تو پناه می‌برم.»

در ادامه مدیر کافه بازار نیز به پاسخ‌دهندگان سیدصالحی اضافه شد و گفت: «در این هفت‌سال «دیوار» و «کافه بازار» به‌عنوان سرویس‌دهنده‌های داخلی‌ ۲۰ و ۳۷ میلیون کاربری خدمت یا فضایی مجانی از دولت یا وامی بدون بهره و ضمانت از بانک‌ها نگرفتند. اگر بنای طلب‌کاری پیام‌رسان‌ها از بودجه‌ کشور هست باید سهام‌شان هم دولتی شود که از جیب مردم انحصاری جایگزین قبلی نشود.»

مدیر کافه بازار در پایان نیز وزیر ارتباطات را خطاب قرار داد و گفت که اگر قرار است دولت برای بهبود شرایط کسب و کار اینترنتی به مجموعه‌ای کمک‌ کند، این کمک‌ها باید به صورت برابر و عادلانه در اختیار همه فعالان قرار بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.