کد مطلب: ۸۶۶۵۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نیم‌نگاهی به وضعیت بازار پول در پایان فروردین ماه

نیم‌نگاهی به وضعیت بازار پول در پایان فروردین ماه

اتاق بازرگانی تهران در یک اینفوگرافیک با محوریت بررسی بازار پول به موضوعاتی از جمله وضعیت پایه پولی، نقدینگی و عوامل موثر بر رشد آنها پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتاق بازرگانی تهران اقدام به انتشار یک اینفوگرافیک از وضعیت بازار پول در فروردین ماه سال 1402 کرده است.

در این اینفوگرافی، به موضوعاتی از جمله وضعیت پایه پولی، نقدینگی و عوامل موثر بر رشد آنها پرداخته شده است.

در ابتدای این مطلب به ترسیم وضعیت نقدینگی پرداخته شده که نشان می‌دهد رشد 33.1 درصدی نقدینگی در فروردین 1402 نسبت به فروردین 1401 اتفاق افتاده است. عامل اصلی افزایش نقدینگی، سهم 43 واحددرصدی پایه پولی عنوان شده است.

همچنین، تغییر ترکیب نقدینگی (افزایش سهم پول نسبت به شبه‌پول) در فروردین 1402 نسبت به فروردین 1400 از 25 درصد به 35 درصد بوده است.

نقدینگی

وضعیت پایه پولی در فروردین ماه

در بخش دیگری از این اینفوگرافی، وضعیت پایه پولی بررسی شده است. پایه پولی در فروردین ماه به 887 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این گزارش، پایه پولی رشد 45 درصدی را ثبت کرده است. عامل اصلی افزایش پایه پولی هم سهم 34.7 درصدی مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها عنوان شده است.

رشد منفی ضریب فزاینده نقدینگی

ضریب فزاینده نقدینگی در نخستین ماه سال، 7.2 بوده است. این متغیر در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال 1401، رشد منفی هشت درصدی را نشان می‌دهد. علت آن هم به اعمال سیاست‌های پولی انقباضی ناشی از افزایش نرخ بهره نسبت داده می‌شود.

ضریب فزاینده نقدینگی

رشد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی

در نخستین ماه سال، بدهی دولت افزایش 42 درصدی داشته است. بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی هم در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از دو برابر شده است.

بدهی دولت

رشد 33 درصدی بدهی بخش غیردولتی

در ضمن، در این ماه شاهد افزایش 43 درصدی بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری در مقابل رشــد 33 درصدی سپرده‌های این بخش در فروردین 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.