کد مطلب: ۸۸۸۶۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عملکرد دولت؛ متهم ردیف اول ناامنی سرمایه گذاری در بهار ۱۴۰۲

عملکرد دولت؛ متهم ردیف اول ناامنی سرمایه گذاری در بهار 1402

بر اساس پایش شاخص امنیت سرمایه گذاری فصل بهار 1402، نامناسب‌ترین نماگر، عملکرد دولت بوده است. در این بین، مناسب‌ترین نماگر همانند دو فصل اخیر، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیست‌ودومین گزارش شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد. این گزارش با استفاده از آمارهای منتشر شده و ارزیابی پنج هزار و 22 فعال اقتصادی نمونه جمع‌آوری شده است.

شاخص امنیت سرمایه گذاری در ایران با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود. این شاخص در بهاری که گذشت به 5.73 از 10 (10 بدترین حالت است) رسید. مقدار عددی شاخص امنیت سرمایه گذاری در زمستان 1401، به میزان 6.10 و در پاییز 1401 به میزان 6.82 بوده است که نشان از بهبود وضعیت و مناسب‌تر شدن این شاخص دارد.

نماگر

وضعیت نماگرهای هفت‌گانه سرمایه گذاری

در جدول بالا نماگرهای هفت‌گانه از نامناسب‌ترین به مناسب‌ترین نشان داده شده است. بر اساس این جدول، نامناسب‌ترین نماگر در فصل بهار امسال، نماگر عملکرد دولت بوده است. در این بین، مناسب‌ترین نماگر همانند دو فصل اخیر، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض بوده است.

در بهار 1402، وضعیت نماگر ثبات اقتصاد کلان نامناسب‌تر شده و در جایگاه دومین نماگرنامناسب قرار گرفته است.

نکته قابل توجه این است که وضعیت نماگر ثبات اقتصاد کلان که در پایش پاییز 1401 در جایگاه دومین نماگر نامناسب قرار داشته در پایش زمستان 1401 به جایگاه چهارم نامناسب‌ترین‌ها رسیده بود، به طور مجدد در این پایش به همان جایگاه دومین نماگر نامناسب بازگشته است.

به عبارتی، وضعیت این نماگر نسبت به سایر نماگرها بدتر شده است. البته این گزارش به ما می‌گوید که وضعیت کلی نماگرها به جز اقتصاد کلان و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض نسبت به فصول قبل مناسب‌تر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.