کد مطلب: ۸۹۴۱۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ مشارکت اقتصادی پاییز به ۴۱.۵ درصد رسید/ نرخ مشارکت مردان ۴.۸ برابر زنان

نرخ مشارکت اقتصادی پاییز به 41.5 درصد رسید/ نرخ مشارکت مردان 4.8 برابر زنان

نرخ مشارکت اقتصادی در سه ماهه سوم سال 0.5 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد و نرخ بیکاری نیز با کاهش 0.6 واحد درصدی به 7.6 درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، چکیده نتایج آخرین طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 1402 را منتشر کرد. بررسی این گزارش حاکی از آن است که در سه ماهه سوم امسال، نرخ مشارکت اقتصادی 0.5 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به علاوه، همگام با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری در کشور در مقایسه با پاییز سال گذشته 0.6 واحد درصد افت کرده و به 7.6 درصد رسیده است.

این در حالیست که نرخ بیکاری در استان‌های مختلف، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند. طوری که در پایان شهریورماه امسال، استان سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری 13.5 درصدی، بیشترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده و استان مازندران با ثبت رقم 5.1 درصدی، کمترین نرخ بیکاری را تجربه کرده است.

نرخ مشارکت اقتصادی به 41.5 درصد رسید

با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان امسال تعداد کل جمعیت 15 ساله و بیش از آن معادل 64 میلیون و 647 هزار نفر بوده که 26 میلیون و 820 هزار نفر از این تعداد، جمعیت فعال محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی که نشان می‌دهد چه میزان از جمعیت در سن کار، از نظر اقتصادی فعال هستند، به 41.5 درصد رسیده است.

علاوه بر آن، از میان همه افراد 15 سال به بالا که از نظر اقتصادی فعال به شمار می‌روند، 24 میلیون و 776 هزار نفر شاغل هستند که 71.9 درصد از این تعداد بیش از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و باقی این افراد کمتر از 44 ساعت در هفته مشغول به کار هستند.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی مردان و زنان

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. طوری که نرخ مشارکت مردان در پاییز سال جاری با رشد 0.1 واحد درصدی نسبت به پاییز سال گذشته به 68.6 درصد رسیده است. این رقم برای زنان اما رشدی 0.8 واحد درصدی را تجربه کرده و رقم 14.4 درصدی را ثبت کرده است.

همچنین طبق آمارها نرخ مشارکت اقتصادی در شهرهای کشور در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته با رشدی 0.6 واحد درصدی همراه شده و 41.1 درصد رقم خورده است. از سوی دیگر اما نرخ مشارکت در روستاها 0.1 واحد درصد کاهش یافته و به 42.8 درصد رسیده است.

کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟

نگاهی به آمار نرخ مشارکت اقتصادی کشور به تفکیک استان‌ها از این حکایت دارد که در پایان پاییز سال جاری، سه استان زنجان، اردبیل و خراسان شمالی با ثبت ارقام به ترتیب 49.7 درصد، 47.2 درصد و 46 درصدی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 31.1 درصد، ایلام با 31.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 35.9 درصد رقم خورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.