کد مطلب: ۹۰۶۴۴۷

ضرورت مشارکت تمام بخش‌ها برای کاهش ضایعات غذایی

ضرورت مشارکت تمام بخش‌ها برای کاهش ضایعات غذایی

خطر کاهش مواد غذایی در طبیعت و رشد مستمر جمعیت جهان و نگرانی از ناامنی غذایی، کاهش ضایعات غذایی را به یک موضوع جهانی با پیامدهای اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی تبدیل نموده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  بر اساس مطالعات، انتظار بر این است که تقاضای غذا در سطح جهانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد طی سال‌ های ۲۰۰۵ تا ۲۰۵۰ به دلیل رشد جمعیت و تغییر رژیم غذایی افزایش یابد. رشد جمعیت و به موازات آن رشد تقاضا برای مواد غذایی، افزایش نرخ صنعتی شدن و مدیریت نادرست پسماند منجر به تولید ضایعات عظیم کشاورزی و غذایی خواهد شد. خطر کاهش مواد غذایی در طبیعت و رشد مستمر جمعیت جهان و نگرانی از ناامنی غذایی، کاهش ضایعات غذایی را به یک موضوع جهانی با پیامدهای اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی تبدیل نموده است. 

اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد گنجانده شده است، به‌ طوریکه هدررفت مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ در سطح جهانی می‌ بایست تا ۵۰ درصد کاهش یابد. با توجه به افزایش چشم‌گیر جمعیت جهانی و رشد مصرف غذا، تقاضای جهانی، تامین غذای کافی و برقراری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت بوده و از وظایف مهم دولت ‌ها تلقی می‌ شود. بدین منظور در این نوشتار با استناد به گزارش شاخص ضایعات جهانی سازمان ملل متحد (۲۰۲۴)، فائو و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به وضعیت ضایعات غذایی در جهان ضمن اشاره به همکاری‌ های بخش خصوصی و عمومی در راستای کاهش این ضایعات پرداخته شده است.

 

منبع : معاونت بررسی های اقتصادی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.