خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۱۳۳۴

خودرویی‌های بورس تهران در خواب بهاری

خودرویی‌های بورس تهران در خواب بهاری

داد‌وستدها در گروه خودرو و قطعات در روزی که شاخص‌ کل نیز دوباره با افت همراه شده، به نحوی دنبال شد که از میان نمادهای صدرنشین آبی و نارنجی‌های جاده‌ مخصوص با افتی کمتر نسبت‌ به روز پیش از آن مواجه شدند.

در حالی که این روزها اکثر نمادهای شاخص‌ساز بورس‌تهران با توجه به تنش‌های بین‌المللی در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند، بورس‌های آسیایی دیروز در نخستین روز کاری پس از دیدار تاریخی سران دو کره، به رهبری بورس هنگ‌کنگ سبزپوش شدند و ارزش وون کره‌جنوبی نیز تقویت شد. اما در دیگر سوی این قاره، شاخص‌کل بازار اوراق بهادارتهران با افت همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دادوستدها در گروه خودرو وقطعات در روزی که شاخص‌کل نیز دوباره با افت همراه شده، به نحوی دنبال شد که از میان نمادهای صدرنشین آبی و نارنجی‌های جاده‌مخصوص با افتی کمتر نسبت‌به روز پیش از آن مواجه شدند.

هرچند این نمادها نتوانستند از مدار صفر درجه عبور کنند اما نسبت افت آنها با روزهای پیش تفاوت داشت و به کمتر از نیم‌درصد رسید. از سوی دیگر زامیاد و سایپادیزل توانستند با رشدهایی کمتر از نیم‌درصد سبز پوش شوند.

با این‌حال همچنان این گروه مانند سایر شاخص‌های حاضر در تالارشیشه‌ای از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند که ازجمله آنان می‌توان به عدم ورود نقدینگی جدید اشاره کرد. ضمن اینکه در حال حاضر عمده‌ترین مساله‌ای که موجب نگرانی و دست‌به‌عصا حرکت کردن معامله‌گران می‌شود، تنش‌های بین‌المللی به‌خصوص تهدیدهای ترامپ مبتنی‌بر پایبندی یا عدم پایبندی به برجام است.

این موضوع موجب شده است علاوه بر عدم حضور سرمایه‌گذارن جدید اعم از خرد و کلان میل به نقد شوندگی دارایی‌ها، بیشتر نگاه‌ها به سهم‌هایی باشد که اطمینان از حفظ سرمایه در آنها بیشتر از سایرین است.

دراین میان هر چند سیل خروج سرمایه با جلوگیری از نوسان ارز مانع از خروج بیشتر سرمایه‌ها از بازار اوراق بهادار شده ولی در عین حال این بازار نتوانسته است جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه‌ها ایجاد کند.

در این بین خودرویی‌های بورس تهران که به‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها، دیگر توانایی تکرار روزهای خوب خود را ندارند با وضعیتی روبه‌رو شده‌اند که نه‌تنها سهام‌داران خرد چندان علاقه‌ای به حضور دراین گروه از خود نشان نمی‌دهند بلکه حجم بازار و ارزش نمادهای این گروه به آرامی در حال کاهش است.

این اتفاق باعث خواهد شد یکی از اصلی‌ترین راه‌های جذب سرمایه برای تامین بخشی از نیاز مالی خودروسازان و قطعه‌سازان حاضر در این بازار از بین برود. اما دادوستدهای خودرویی‌های بورس با محوریت صدرنشینان این گروه ادامه یافت.

طی دادوستدهای دیروز ۷۵ میلیون و ۱۴۷ هزارسهم به ارزش ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۶ هزار و ۲۰۰ نوبت دست‌به‌دست شدند. ارزش‌کل بازار این گروه نیز به رقم ۱۳ هزارو ۴۰۱ میلیارد تومان رسید.

با این حال از میان نمادهای حاضر در گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار اوراق بهادار در روزی که شاخص کل به میانه‌های کانال ۹۳ هزار واحدی رسید، آهنگری تراکتورسازی ایران با ۳۲ واحد تاثیر یکی از نمادهایی شد که از فروریختن بیشتر شاخص کل در کنار آسان‌پرداخت‌پرشین با ۳۶ واحد جلوگیری کرد.

در مقابل پتروشیمی جم با ۷۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۴۹ واحد و فولاد مبارکه اصفهان با ۴۳ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

معامله‌گران بورس ۵۷۸ میلیون سهم در ۳۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۸۵ میلیارد تومان دادوستد کردند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیزدر پایان معاملات دیروز با ۲۱۸ واحد کاهش به رقم ۹۳ هزار و ۵۸۶ واحد رسید.

منبع: دنیای خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.