کد مطلب: ۳۱۷۱۸۳

آیا بخش خصوصی توان رقابت با خارجی‌ها را در بورس انرژی دارد؟

آیا بخش خصوصی توان رقابت با خارجی‌ها را در بورس انرژی دارد؟

روز گذشته یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که حدود ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک معامله و قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت کشف شد، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ورود نقدینگی خارجی‌ها به بورس انرژی باعث کم رنگ شدن فعالیت بخش خصوصی داخلی در این صنعت نمی‌شود؟

به گزارش تجارت نیوز، روز گذشته یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای اولین بار در بورس انرژی عرضه شد و پس از آمادگی چهار خریدار، در نهایت تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه ( 6 آبان‌ماه 97) سه نفر از خریداران ۱۰ درصد مبلغ اولیه را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز کردند. در جریان معاملات دیروز بورس انرژی حدود ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک معامله شد که قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت کشف شد.

همچنین علی کاردر، معاون وزیر نفت در پایگاه خبری وزارت نفت از فروش نفت خام به خارجی‎ها از طریق بورس انرژی خبر داده است به طوری که خارجی‌ها می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از بورس، محموله‌های نفت خام ایران را از طریق بورس انرژی خریداری کنند و تاکنون خارجی‌ها بیش از ۱۰۰ کد معاملاتی در بورس انرژی دریافت کرده‌اند و می‌توانند از طریق آن محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی را خریداری کنند.

بدون شک هدف از عرضه نفت خام در بورس انرژی استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در حوزه نفت و گاز و دور زدن تحریم‌هاست، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خارجی‌ها از بورس انرژی ایران استقبال می‌کنند و ورود نقدینگی خارجی‌ها به بورس انرژی باعث کم رنگ شدن فعالیت بخش خصوصی داخلی در این صنعت نمی‌شود؟

محمدعلی صادقی، کار‌شناس امور بین‌الملل نفت، گاز و انرژی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص رقابت بخش خصوصی داخلی با شرکت‌های خارجی در بورس انرژی، گفت: بخش خصوصی داخلی به دلیل کمبود منابع مالی امکان رقابت با شرکت‌های خارجی در بورس انرژی نخواهد داشت.

این کار‌شناس امور بین‌الملل نفت، گاز و انرژی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی بخواهد فعالیتی در بورس انرژی داشته باشد تنها هنر آن در بورس انرژی این است که به عنوان یک واسطه برای شرکت‌های خارجی در بورس ایران عمل کند یعنی برای این شرکت‌ها نفت خام را از طریق بورس انرژی خریداری کرده و سپس مراحل صادرات را انجام دهد.

صادقی افزود: به طور حتم باید از ورود شرکت‌های خارجی در بورس انرژی استقبال کرد، زیرا در شرایط تحریم که شرکت‌های خارجی نباید فعالیتی با ایران داشته باشند حضور این شرکت‌ها در بورس انرژی ایران بسیار حائز اهمیت بوده و باید از این شرکت‌ها استقبال کرد.

این کار‌شناس امور بین‌الملل نفت، گاز و انرژی تصریح کرد: به دلیل وجود فضای رقابتی ضرورت دارد که برای شرکت‌های خارجی در بورس انرژی رغبتی ایجاد شود. معمولا شرکت ملی نفت ایران قیمت پایه‌ای را مشخص کرده و اقدام به عرضه کالا می‌کند. در گذشته شرکت ملی نفت با مذاکره با یک شرکت خارجی قیمتی برای هر بشکه نفت ایران تعیین می‌کرد، اما اکنون در بورس انرژی قیمت هر بشکه نفت خام باید براساس رقابت تعیین شود.

این کار‌شناس امور بین‌الملل نفت، گاز و انرژی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشش بازار از سوی بخش خصوصی داخلی بسیار کم است، مشتری آنقدر قیمت را پایین می‌آورد و تخفیف‌های نجومی از شرکت نفت می‌گیرد که بعید است تاکنون شرکت نفت اینگونه تخفیفات نجومی را داده باشد، اما احتمال دارد که شرکت ملی نفت شرایط بازار را بپذیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.