کد مطلب: ۳۵۲۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شدت رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۴ برابر شد

شدت رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 4 برابر شد

شدت رشد نقطه به نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته چهار برابر شده است. در حالی که در آذر ماه سال 1396 میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به آذر ماه سال 1395 حدود هشت درصد رشد داشته، این میزان رشد در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال 1396 حدود 32 درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولتی‌ها بیش از 70 هزار میلیارد تومان و بانک‌ها نیز بیش از 149 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارند. بدهی 219 هزار میلیارد تومانی دولتی‌ها و بانک‌ها درحالیست که حجم کل پایه پولی کشور کمی بیشتر از این میزان و 244 هزار میلیارد تومان است.

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه سال جاری دولت حدود 44 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارد که در مقایسه نقطه به نقطه نسبت به آذر ماه سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

در بخشی دیگر از مطالبات بانک مرکزی، در حالی که بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی در مقایسه آذر ماه سال 1396 نسبت به آذر ماه سال 1395 روند نزولی داشت، در سال جاری بدهی این شرکت‌ها نزدیک هشت درصد رشد کرده و به 27 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در مجموع بدهی دولت و بخش‌های وابسته به آن طی 9 ماه نخست امسال 34 درصد رشد کرده است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در آذر ماه سال جاری نسبت به آذر ماه سال گذشته 36 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. بانک‌ها در آذر ماه سال گذشته 113 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشتند که در آذر ماه امسال این بدهی‌ها 32.5 درصد رشد کرده و به 149 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین شدت رشد نقطه به نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته چهار برابر شده است. به این صورت که این بدهی‌ها در آذر ماه سال 1396 نسبت به آذر ماه سال 1395 حدود هشت درصد رشد داشته، اما بدهی بانک‌ها در آذر ماه سال جاری نسبت به آذر ماه سال 1396 به حدود 32 درصد افزایش یافته است.

11

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر از بدهی دولت به بانک مرکزی است.

البته بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ابتدای فروردین ماه امسال تا پایان آذر ماه امسال 13.5 درصد رشد کرده است.

بدهی بانک‌ها در اسفند ماه سال پیش 132 هزار میلیارد تومان بوده که تا پایان مهر ماه سال جاری روند افزایشی به خود گرفته و تا سطح 160 هزار میلیارد تومان نیز پیش رفت. اما در آبان ماه و آذر ماه امسال بدهی بانک‌ها روند کاهشی به خود گرفت و به زیر نرخ 150 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.