کد مطلب: ۷۰۰۰۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره افزایش یافت / تداوم رشد قطره‌چکانی نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره افزایش یافت / تداوم رشد قطره‌چکانی نرخ بهره بین بانکی

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد و پس از ثبت رشد ۰٫۰۶درصدی به سطح ۲۰٫۸درصد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان سومین هفته شهریور ۱۴۰۱ نرخ بهره بازار بین بانکی بار دیگر صعودی شد و رشد ۰.۰۶ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب نرخ سود بین بانکی توانست صعود خود را برای چهارمین هفته متوالی ادامه دهد و عدد ۲۰.۸ درصد را ثبت کند.

مسیر پر فراز و نشیب نرخ بهره بین بانکی

پس از آنکه دولت و بانک مرکزی سرانجام در پایان تیر ماه، تسلیم فشارهای فعالان بازار سرمایه شدند، سرکوب بهره بین بانکی آغاز شد. این نرخ که تا آن زمان به ۲۱.۳۱ درصد رسیده بود، پس از اتخاذ این سیاست برای سه هفته متوالی افت کرد و به ۲۰.۵۹ درصد رسید.

با این وجود، مطابق پیش‌بینی‌های کارشناسان این سرکوب نتوانست ادامه پیدا کند و بهره بین بانکی در چهار هفته متوالی صعودی بوده. فشارهای تورمی ناشی از این سرکوب و کمبود منابع بانک مرکزی برای جبران کاهش این نرخ، اصلی‌ترین دلایل بازگشت این نرخ به روند صعودی بودند.

سیاست یکی به نعل یکی به میخ بانک مرکزی

در چهار هفته‌ای که بهره بین بانکی صعودی بوده، تنها ۰٫۲۱درصد افزایش داشته است. این درحالی است که افت سه هفته‌ای بهره بین بانکی، سبب شد که این نرخ معادل ۰٫۷۲درصد کاهش پیدا کند.

بنابراین بهره بین بانکی همچنان با سطحی که قبل از شروع سرکوب در آن قرار داشت فاصله دارد. به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی به نحوی است که با افزایش میلیمتری نرخ بهره بین بانکی، سعی دارد هم موافقان و هم مخالفان این روند را راضی نگه دارد.

بخش عمده کارشناسان پولی و بانکی عقیده دارند که نرخ بهره بین بانکی همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. به طوری که این نرخ با توجه به شرایط تورمی امروز ایران، باید در سطوح ۲۳ یا ۲۴درصد قرار بگیرد.

به عقیده این کارشناسان، نوسان نرخ بهره بین بانکی در کانال ۲۰درصدی همچنان اثرات تورمی دارد و دردی از شرایط کنونی اقتصاد ایران برطرف نمی‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.