کد مطلب: ۸۳۹۲۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی ادعای جدید وزارت اقتصاد/ می‌توان بدون ضامن وام گرفت؟

بررسی ادعای جدید وزارت اقتصاد/ می‌توان بدون ضامن وام گرفت؟

در حالی که وزارت اقتصاد ادعا می‌کند که حدود یک میلیون و 930 هزار فقره وام بدون ضامن پرداخت شده، بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز از سنگ‌اندازی بانک‌ها در زمینه پرداخت وام گله می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت امور اقتصادی و دارایی اخیرا گزارشی از آمار و ارقام پرداخت وام بدون ضامن منتشر کرده که بر اساس آن، از ابتدای بهمن ماه سال 1400 تا نیمه خرداد ماه امسال، شبکه بانکی کشور به حدود یک میلیون و 930 هزار نفر، بیش از 68 هزار و 881 میلیارد تسهیلات بدون ضامن داده است.

آنگونه که وزارت اقتصاد می‌گوید، پرداخت این وام‌ها در پی توافق این وزارتخانه با بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که بخشی از سهام آنها در مالکیت دولت قرار دارد، بوده که بر اساس آن، طرح پرداخت تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی و یا حداقل وثایق، در دو سطح تا ۵۰ میلیون تومان و 100 میلیون تومان ابلاغ شد.

ادعای پرداخت حدود یک میلیون و 930 هزار فقره وام بدون ضامن در حالی مطرح شده است که در ماه‌های اخیر بسیاری از متقاضیان وام‌های خرد، به دلیل تقاضای بیش از حد ضامن توسط بانک‌ها، در دسترسی به تسهیلات ناکام بوده‌اند.

نمونه بارز این مورد، نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز پیرامون سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج است که در ادامه، تعدادی از آنها را می‌خوانید.

فروش وام ازدواج به دلیل نداشتن ضامن

«من جوان که میخوام وام بگیرم، سه تا کارمند رسمی از کجا بیارم؟ مجبورم یا وام رو به قیمت خیلی پایین به دلال‌ها بفروشم یا بیخیال بشم. دولت یه فکری به حال ضامن کنه وگرنه وام یک میلیاردی هم بده فایده نداره.»

«ما سه ماهه ازدواج‌ کردیم بخاطر نداشتن ضامن نمیتونیم وام ازدواج بگیریم. دولت اینقدر سخت میگیره، یک بنده خدا که ضامن نداره چکارکنه؟»

«کدوم وام ازدواج؟ انقد ضامن و ‌سفته و ‌چک ‌میخوان، احتمالا به خودیا دارن وام میدن»

«دیگه خسته شدم. دو سال این در اون در زدم برای ضامن کارمند. حالا ردیف شد بهانه دیگه دارند که کسر از حقوق بیارین. میگم چرا؟ میگن چون از یک بانک دیگه حقوق میگیرند. به جاش حکم کارگزینی گرفتم مهر زدند بردم میگن نمیشه.»

«بانک‌ها سنگ جلو پای جوان‌ها میندازن. رفتیم بانک میگه باید سه تا ضامن بیاری. بعد جوونا رو تشویق به ازدواج میکنید!»

بانک‌ها حرف رئیس جمهور را هم قبول ندارند!

«بانک‌های غیرخصوصی هم مردم رو اذیت میکنند و پرداخت وام چندین ماه طول می‌کشه. تازه وقتی هم که تعیین شعبه میشه، سخت‌گیری و درخواست‌های عجیب و غریب از خودشون در میارن. وقتی هم بهشون بگید بانک مرکزی و رئیس جمهور این رو نگفته میگن ما هیچ کس رو قبول نداریم فقط شرایط خودمون رو میگیم.»

«وقتی میریم بانک، میگه سه تا ضامن بیار. انقدر میپیچونن و جواب نمیدن که طرف بره. نمیدونم ‌چرا جوان‌ها رو تشویق به ازدواج و ‌فرزنداوری میکنن.»

«بنده از 22 دی ماه 1400 ثبت نام کردم و به دلیل سخت‌گیری های بانک برای ضامن هنوز موفق به دريافت وام ازدواج نشدم.»

«واقعا بانک‌ها اذیت میکنن. برای یه وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی دوتا ضامن رسمی یا چک خود بانک میخوان. چرا کسی پیگیری نمیکنه؟ خودتون اعلام کردید یه ضامن با یه سفته باید بدن ولی کسی جوابگو نیست.»

«بانک‌ها آنقدر سخت میگیرند که کمتر کسی میتونه وام ازدواج بگیرد. جوانی می‌شناسم که چون توانایی مالی نداشته و ضامن کارمند براش جور نشده، عقدشان کنسل شده.»

لزوم اعتبارسنجی دقیق برای پرداخت بدون ضامن

همه این نقل قول‌ها، تنها تعدادی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در کمتر از 6 ماه گذشته درباره مانع بزرگی به نام ضامن برای دریافت وام ازدواج بودند. این در حالیست که بر اساس ادعای وزارت اقتصاد، روند پرداخت وام بدون ضامن از دی ماه سال 1400 آغاز شده و مشخص نیست که این وام‌ها به دست چه کسانی رسیده است؟

از طرف دیگر، افتخار کردن به پرداخت وام بدون ضامن مشروط به اعتبارسنجی صحیح و دقیق بانک‌هاست؛ زیرا اگر این اعتبار سنجی به درستی انجام نشود، نتیجه‌ای جز نکول وام‌ها و تشدید ناترازی شبکه بانکی نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.