کد مطلب: ۸۶۴۴۰۲

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادعای دولت را رد کرد

همتی: بدهی دولت افزایش داشته نه کاهش!

همتی: بدهی دولت افزایش داشته نه کاهش!

عبدالناصر همتی با انتشار توئیتی خطاب به دولت سیزدهم، ادعای کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی را رد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار گزارش متغیرهای پولی و اعتباری در فروردین ماه توسط بانک مرکزی، تنش‌های متعددی بین دولت سیزدهم و منتقدان آن بر سر آمار و ارقام موجود در این گزارش به‌وجود آمد. یکی از این موارد، بحث بدهی دولت به بانک مرکزی بود. در حالی که مسئولان دولتی بارها تاکید کرده بودند که دولت سیزدهم استقراضی از بانک مرکزی نداشته، آمارهای منتشر شده این ادعا را رد می‌کردند.

حال عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی و از منتقدان اصلی دولت ابراهیم رئیسی، با انتشار رشته توئیتی در صفحه رسمی خود به بررسی موضوع بدهی دولت به بانک مرکزی پرداخت و ادعای دولت را رد کرد.

3 استدلال همتی برای افزایش بدهی دولت

همتی خطاب به دولت سیزدهم نوشت: «جناب آقای رئیسی حتما به جنابعالی نیز گزارش داده‌اند که خالص بدهی دولت به بانک مرکزی از شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲، ۱۳۷ همت کاهش داشته است! نمی‌دانم، آیا گزارش و توضیحات کامل را هم به شما داده‌اند یا نه؟ خوب است جنابعالی از مسئولان محترم اقتصادی بخواهید حداقل به مردم اطلاعات کامل ارائه داده و تفسیر یک‌بعدی و ناقص که قطعا از دید کارشناسان پنهان نمی‌ماند، ارائه ندهند.»

وی ادامه داد: «از معدود گزارش‌های منتشره بانک مرکزی مشخص است: اولاً منفی شدن خالص بدهی بخش دولتی نه به خاطر کاهش بدهی دولت، بلکه عمدتا به خاطر انتقال سپرده‌های شرکت‌های دولتی از بانک‌های تجاری به حساب خزانه نزد بانک مرکزی است؛ چراکه در مدت یاد شده، بدهی مستقیم دولت به بانک مرکزی ۸۲ همت نیز اضافه شده است. بخش مهمی از اضافه برداشت سنگین بانک‌ها از بانک مرکزی در این مدت نیز ناشی از همین انتقال سپرده‌های شرکت‌های دولتی از بانک‌های تجاری به بانک مرکزی است که به موجب قانون انجام شده است.»

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه نوشت: «ثانیا افزایش مانده ناشی از عملیات بازار باز یا ریپو (که همانا واگذاری اوراق بدهی دولت و به عبارتی بدهی غیرمستقیم دولت به بانک مرکزی است) در مدت یاد شده ۱۱۵ همت افزایش داشته است. ثالثا خالص دارایی‌‌های خارجی که ناشی از خرید (تسعیر) ارزهای دولت در خارج کشور است، نیز ۱۵۸ همت زیادتر شده که تأمین کسری دولت و در واقع چاپ پول است.»

کاهش خالص بدهی به معنی کاهش بدهی دولت نیست

همتی در بخش پایانی اظهارات خود، تاکید کرد: «در واقع، کاهش خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی، از شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۱۳۷ همت، به معنای کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی نیست و نه تنها بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش نیافته، بلکه در مدت یادشده، به انواع روش‌های مختلف ِمستقیم و غیرمستقیم و برداشت از حساب دستگاه‌های دولتی نزد بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی به میزان قابل توجهی، افزایش داشته است. البته در مورد روند بدهی دولت در پنج ماه گذشته اطلاعاتی منتشر نشده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.