کد مطلب: ۸۶۴۵۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌‌حل ناترازی بانک‌ها چیست؟

راه‌‌حل ناترازی بانک‌ها چیست؟

مدیرعامل یک بانک معتقد است که اگر نخواهیم پیچ تمام مشکلات را با ابزار نظام بانکی باز کنیم، قدم بزرگی در جهت حل کردن ناترازی بانک‌ها برداشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که همواره به دولت‌ها وارد می‌شود، فشار مضاعف روی آنها برای اعطای تسهیلات تکلیفی و تامین مالی طرح‌های گوناگون است. با این وجود، این موضوع در دولت سیزدهم به نسبت دیگر دولت‌ها تشدید شده است. به‌طوری که برخی کارشناسان، این تسلط دولت روی بانک‌ها را نوعی استقراض از شبکه بانکی دانسته و از این روند به عنوان یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها یاد می‌کنند.

اخیرا این موضوع مورد انتقاد مدیرعامل بانک تجارت نیز قرار گرفته است و هادی اخلاقی به اظهار نظر درباره آن پرداخته است.

دولت بدهی به بانک‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد

اخلاقی درباره فشار دولت روی بانک‌ها گفت: «اگر این اصل را بپذیریم که نخواهیم پیچ تمام مشکلات را با ابزار نظام بانکی باز کنیم، قدم بسیار بزرگی در جهت حل کردن ناترازی بانک‌ها برداشته‌ایم. یعنی بپذیریم که بانک‌ها ادبیات، چارچوب مشخص و مکانیزم‌های تعریف شده‌ای دارند که باید در آن مکانیزم‌ها و با آزادی عمل فعالیت کنند.»

وی در ادامه به چالش‌های وصول مطالبات بانک‌ها از دولت پرداخت و در این باره توضیح داد: «برای مثال، اگر امروز به یک بانک گفته شود که ناتراز است می‌گوید که این موضوع درست است اما بخشی از این ناترازی به دلیل این است که 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. وقتی این بانک برای وصول مطالبات خود به دولت رجوع می‌کند نیز دولت در وهله اول این بدهی را به رسمیت نمی‌شناسد و سپس محاسبه نرخ سود آن را نیز به میل خود انجام می‌دهد. دولت همچنین به بانک‌ها پس‌گردنی می‌زند و تکالیفی نیز به آنها محول می‌کند.»

برای حل مساله ناترازی بانک‌ها باید عوامل آن حذف شوند

مدیرعامل بانک تجارت در ادامه تصریح کرد: «دولت درباره این موضوع توضیح می‌دهد که این مسائل مربوط به بحث‌های ملی و حاکمیتی است. با این وجود اگر قرار باشد که ما مسائل حاکمیتی را در چارچوب یک بنگاه اقتصادی حل کنیم، دیگر بانک نمی‌تواند مسائل را با ضوابط و نظام تعریف شده خود برطرف کند. بنابراین برای حل کردن موضوع ناترازی بانک‌ها، راهی به جز این وجود ندارد که فکری به حال حذف مسیر بروز ناترازی و عوامل ایجادکننده آن کنیم.»

اخلاقی در پایان به مساله فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز گریزی زد و خاطرنشان کرد: «در حال حاضر اگر بانک‌ها بخواهند دارایی‌های خود را بفروشند، با هزار و یک مشکل مواجه می‌شوند. بانک‌ها نگران هستند که پس از فروش دارایی‌های خود به چندین نفر پاسخگو باشند. بنابراین باید موجبات این موضوع نیز فراهم شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.