کد مطلب: ۸۸۹۹۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد

نرخ بهره بین بانکی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 17 آبان با کاهش 0.04 درصدی مواجه شد و در پله 23.56 ایستاد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که در پایان هفته با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را اعلام می‌کند، به‌تازگی آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفت روز منتهی به 17 آبان ماه را در وبسایت رسمی خود به‌روزرسانی کرد.

بررسی داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در این هفته نیز به افت خود ادامه داده و برای چهارمین هفته متولی کاهشی شده است.

همچنین این افت در نرخ سود بازار شبانه درحالی رقم خورده که این هفته مداخله بانک مرکزی بازار بین بانکی نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته و تزریق پول در بازار باز نیز در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است.

بین بانکی 08.17 (1)

نرخ بهره بین بانکی در سطح 23.56 درصدی

بر اساس آمار و ارقامی که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، نرخ بهره بین بانکی پس از کاهش قابل توجه 0.11 واحد درصدی در هفته قبل، در هفته منتهی به 17 آبان‌ ماه سال 1402 افت 0.04 واحد درصدی را ثبت کرده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در پایان سومین هفته آبان‌ ماه به رقم 23.56 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که روند نزولی نرخ بهره بین بانکی که حالا چهار هفته از آغاز آن می‌گذرد، پس از آن شکل گرفت که این نرخ در هفته منتهی به 19 مهر ماه سال جاری به سقف تاریخی خود در 23.76 درصد رسیده بود.

کاهش وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها

از سویی دیگر، طبق گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی، در هفته منتهی به 15 آبان ماه، تنها یک بانک یا موسسه اعتباری با استفاده از اعتبارگیری قاعده‌مند اقدام به استقراض از بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی کرده و مبلغ این وام نیز تنها 910 میلیارد تومان بوده است؛ رقمی که کمترین میزان ثبت شده از 22 شهریور ماه به این سو محسوب می‌شود.

به علاوه، در همین بازه زمانی، هزار و 970 میلیارد تومان از منابع قرض داده شده توسط بانک مرکزی به بانک‌ها، سررسید شد تا خالص عملیات بانک مرکزی در این هفته منفی شود.

در بازار باز نیز که دیگر سازوکار بانک مرکزی برای وام‌دهی به بانک‌ها به شمار می‌رود، میزان تزریق پول تغییری نسبت به هفته قبل نداشت و در رقم 119 هزار میلیارد تومانی ثابت ماند.

بازار بین بانکی چیست؟

بانک‌ها در برخی مواقع در فعالیت‌های روزمره خود با کسری وجوه نقد مواجه می‌شوند و در این شرایط، بازار بین بانکی به‌عنوان سازوکاری مهم برای تامین این کسری، می‌تواند مورد استفاده بانک‌ها قرار گیرد.

در واغع بازار بین بانکی شرایطی را مهیا می‌کند که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن، بخشی از کسری منابع خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، جبران کنند. البته بانک‌های مقروض مکلفند که پول‌های قرض‌گرفته‌‌شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

 

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.