کد مطلب: ۹۰۸۱۴۴

بررسی روند معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته ابتدایی اردیبهشت

بررسی روند معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته ابتدایی اردیبهشت

ارزش معاملات انجام شده دربازار فیزیکی هیدروکربوری بورس انرژی ایران ظرف هفته اخیر منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه از ۲۷ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال فراتر رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ظرف هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه امسال میزبان عرضه بالغ بر ۳۶۶ هزار و ۶۵ تن محصول در رینگ داخلی و بین‌المللی بود. این رقم شامل عرضه محصولات مختلف شامل نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بود. برای این میزان محصول عرضه شده در این بازار تقاضایی بالغ بر ۱۳۹هزار و ۳۳۱ تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۹۷ هزار و ۳۳۳ تن کالا از این بازار با ارزش ۲۷ هزار و ۷۳۱ میلیاردر ریال از این بازار انجامید.

ارزش رینگ بین‌الملل از ۱۱ هزار ۷۶۸ ریال فراتر رفت

مجموع ارزش ریالی معاملات انجام شده در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ظرف هفته ابتدای اردیبهشت‌ماه منتهی به روز جمعه هفتم این ماه از ۱۱ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال عبور کرد. به این ترتیب این تابلو سهمی ۴۲.۴ درصدی از مجموع ارزش ریالی معاملات در بازار فیزیکی ظرف هفته مورد بررسی داشت. در این بازه هفتگی بالغ بر ۲۴۹هزار و ۴۳۳ تن محصول در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۷۵ هزار و ۳۴۸ تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۴۰ هزار و ۹۶۸ تن محصول از این تابلو انجامید. از کل معاملات انجام شده در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، به ترتیب ته مانده برج تقطیر پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با ثبت حجم فروش ۱۰ هزار تن، نفت سفید شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ثبت حجم فروش ۹ هزار و ۲۴۲ تن، گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ثبت حجم فروش ۷ هزار و ۱۵۰ تن، بوتان شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ثبت حجم فروش ۶ هزار تن، نفتای سنگین پالایش نفت شیراز با ثبت حجم فروش ۵ هزار تن و MTBE شرکت پتروشیمی بندر امام با ثبت حجم ۳ هزار تن بیشترین حجم فروش کالا از این تابلو را به خود اختصاص دادند.

ارزش رینگ داخلی ۱۵ هزار و ۹۶۳ میلیاردی شد

مجموع ارزش ریالی معاملات انجام شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ظرف هفته ابتدایی اردیبهشت نیز از ۱۵ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال فراتر رفت؛ به این ترتیب این تابلو نیز سهمی ۵۷.۶ درصدی از ارزش کل بازار فیزیکی را به خود اختصاص داد. 

در بازه هفتگی منتهی به روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه بالغ بر ۱۱۶ هزار و ۶۳۲ تن محصولات مختلف شامل نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد که برای آن تقاضایی بالغ بر ۶۳ هزار و۹۸۳ تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش۵۶ هزار و ۳۶۶ تن محصول از این بازار انجامید. نفتای سبک پالایش نفت تهران با ثبت حجم فروش ۱۵ هزار و ۳۲۵ تن، پنتان پالایش نفت آبادان با ثبت حجم فروش ۶ هزار و ۵۵۶ تن، متانول ته‌مانده برج تقطیر پالایش نفت کرمانشاه با ثبت حجم فروش ۵ هزار تن، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز با ثبت حجم فروش ۳ هزار و ۷۵ تن، بنزین پتروشیمی شازند با ثبت حجم فروش ۳ هزار تن، سی او پالایش نفت آبادان با ثبت حجم فروش ۳ هزار تن، حلا ۵۰۳ پالایش نفت شیراز با ثبت حجم فروش ۲ هزار ۵۶۲ تن و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیراز شیراز با ثبت حجم فروش ۲ هزار و ۵۴ تن به ترتیب در زمره برترین فروشندگان در رینگ داخلی به لحاظ حجم فروش قرار گرفتند.

این در حالی بود که به لحاظ ارزش معاملات فروش پنتان پالایش نفت کرمانشاه، نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت آبادان، حلال ۵۰۳ پالایش نفت اصفهان، بنزین پتروشیمی شازند و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین ارزش ریالی در رینگ داخلی بازار فیزیکی را به ثبت رساندند. 

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.