کد مطلب: ۸۹۱۲۹۳

عضو شورای عالی بورس:

توسعه بورس کالا از لازمه‌های توسعه بازار سرمایه است

توسعه بورس کالا از لازمه‌های توسعه بازار سرمایه است

عضو شورای عالی بورس با اعلام مهم‌ترین وظایف سازمان بورس، افزایش کارآیی و توسعه بورس کالا را یکی از لازمه های توسعه بازار سرمایه دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز،  احسان دشتیانه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در دو سال اخیر شرایط بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته و پس از اتفاقات و جهش بازار در سال ۹۹ شرایط نامطلوبی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران و سیاست گذاران به وجود آمد با انتشار متنی با عنوان" بررسی عملکرد سازمان بورس" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: مهم‌ترین وظایف سازمان، افزایش کارآیی بازار سرمایه به منظور تسهیل گری در تشکیل سرمایه برای حمایت از توسعه و تولید است.

وی افزود: از طرفی نظارت بر عملکرد بازار به منظور افزایش شفافیت از دیگر وظایف مهم سازمان است. سازمان بورس و اوراق بهادار طی دو سال گذشته تلاش‌های زیادی در راستای توسعه ابزارهای مالی و تسهیلگری در صدور مجوزها، ایجاد ابزارهای جدید و پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید انجام داده با این وجود در شرایط بسیار نامساعد بازار، سازمان تلاش کرد با تزریق آرامش و اطمینان خاطر، از تب‌و‌تاب نوسانات بکاهد.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: همچنین در جهت پیگیری حقوق شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و صنایع مختلف در بودجه تلاش شد نرخ انرژی فعالیت‌های واحدهای صنعتی پیش‌بینی‌پذیر شود و از تصمیماتی که به تولید آسیب می‌زند جلوگیری به عمل آید. به‌رغم اینکه حدود یک سال از فعالیت تیم جدید سازمان می‌گذرد، شرایط بازار فشارهای زیادی به سیاست گذاری‌ها وارد کرد. بازار سرمایه دماسنج اقتصاد هر کشور تلقی می‌شود و بسترساز توسعه فعالیت‌ها است.

دشتیانه خطر نشان کرد: اینکه قانون‌گذار در شورای عالی بورس، قوای مختلف و بخش خصوصی را درگیر کرده، بدین معنا است که بخش‌های مختلف نقش زیادی در وضعیت بازار دارند. یکی از اقدامات موثری که در بازار سرمایه سالانه توسعه می‌یابد، افزایش کارآیی و توسعه بورس کالا است.

وی اظهار داشت: تلاش در خصوص عرضه حداکثری کالاها به‌ خصوص شرکت‌های بورسی در بورس کالا به منظور حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از توزیع رانت در قیمت‌ گذاری‌های دستوری است. در حال حاضر بورس کالا به عنوان پیشران اصلی بازار عمل کرده و به نظر می‌رسد یکی از اقدامات بسیار مهم که همچنان با ابهامات زیادی روبرو است، عرضه خودرو و سیمان در بورس کالا بود. از این رو بازار سرمایه همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای بهبود دارد و باید تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گیرد.

منبع : بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.