خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۰۶۶۴

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

شناسایی ریسک‌های بورس/ در کدام صنایع بورسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

شناسایی ریسک‌های بورس/ در کدام صنایع بورسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

بورس تهران بالاخره پس از مدت‌ها طعم نقشه یکدست سبز سهام را چشید. با این حال نفوذ ارزش معاملات به زیر 6 هزار میلیارد تومان باعث شده تا شیرینی رشد شاخص آنچنان به دل سهامداران نچسبد. بنابراین با وجود رشد خوب نماگر‌های تالار شیشه‌ای، کمتر کسی با اطمینان از اتمام روند اصلاحی حرف به میان می‌آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با ریسک‌های بازار با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان بیان کرد: طبعا در بازار سهام با قطعی برق شرکت‌ها در تابستان و قطعی گاز در زمستان مواجه هستیم. این موضوع به ریسک سیستماتیک میان‌مدت بازار سهام تبدیل شده‌ است. به این معنی که حداقل تا زمانی که بتوانیم مشکل برق و خوراک صنایع را حل کنیم، با این ریسک مواجه هستیم.

وی افزود: تقریبا می‌توان گفت فعالان بازار اعم از حقیقی و حقوقی با این ریسک کنار آمده‌اند و آن را در پلن سرمایه‌گذاری و چیدن پرتفوی خود لحاظ می‌کنند. با این حال اما موضوع قطعی برق و گاز همچنان نیز اثر خود را داراست و اگر قرار باشد گزارش‌های شرکت‌ها افت محسوس و قابل توجهی داشته باشد، طبعا بازار نیز واکنش محسوسی به آن نشان خواهد داد.

صنایع پیشتاز بازار در فصل تابستان

جانجان با اشاره به نقش سابقه سهام در شرایط مشابه گفت: سیمانی‌ها، قندی‌ها و غذایی‌ها با توجه به عملکرد مناسبی که داشتند، شرایط خوبی پیدا خواهند کرد. در برخی سهام گروه بانک و موسسات اعتباری، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. خصوصا اینکه شنیده می‌شود، قرار است سهام پالایشی‌ها را از آن‌ها بگیرند و در واقع این سهم‌ها واگذار کنند. (به طور مثال به صندوق توسعه ملی) در صورتی که این اتفاق بیفتد، تاثیر جدی بر صورت‌های مالی این گروه خواهد داشت.

وی افزود: در نهایت اگر ثبات نسبی در نرخ ارز حاصل شود به این معنا که تا حوالی 45 هزار تومان اصلاح داشته باشیم و پس از آن بازار ارز استارت بزند، صنایع پتروشیمی و پالایشی رشد قابل توجهی را برای سهامداران خود به ارمغان می‌آورند. اما به طور کلی من فکر می‌کنم در 6 ماهه دوم سال، رشد، شامل تمامی بازار می‌شود.

آیا بازار به روند صعودی خود بازخواهد گشت؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که نقش دلار در آینده بازار سهام را انکار کند. جانجان به بررسی رفتار ارز در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو پرداخت و گفت: همزمانی این اتفاقات با اخبار فضای سیاسی کشور از لحاظ ارتباط با کشورهای همسایه، رفع برخی مشکلاتی که تا به الان داشتیم در فضای دیپلماتیک، قطعا اثرگذار است و می‌تواند نرخ ارز را کمی تعدیل کند. از همین رو می‌توانیم آرامش بیشتری را در معاملات میدان فردوسی شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: میانگین ارزش معاملات بورس تهران به زیر 6 هزار میلیارد تومان نفوذ کرده است. جانجان با اشاره به اینکه گفت: با توجه به اینکه ارزش معاملات بازار سهام کاهش پیدا کرده است، پیش بینی می‌شود درگیر یک اصلاح زمانی -مقداری شده باشیم که بعد زمانی آن کمی پرنگ‌تر است.

وی افزود: قاعدتا نباید ارزش معاملات اعداد پایین‌تر از 14 هزار میلیارد را می‌دید. از طرفی با توجه به پارمتر‌های اقتصاد کلان، انتظار اصلاح خیلی عمیقی از شاخص کل بورس وجود ندارد. به طور مثال کسری در سمت منابع بودجه از محل فروش نفت؛ بودجه قیمت 85 دلاری به ازای هر بشکه نفت را معیار محاسبات قرار داده است. این در حالی است که قیمت نفت در حال حاضر حوالی 70 دلار به ازای هر بشکه است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: علاوه بر این باید دانست، ایران رقابت با روسیه را- که سقف 60 دلاری برای نفت در نظر گرفته است- پیش روی خود دارد که باعث شده حتی کمی کمتر از این مبلغ نفت خود را به فروش رساند.

جانجان با اشاره به رشد دوباره بازار از حوالی مرداد و شهریور گفت: در هر حال می‌توان گفت بازار سهام چندین هفته در همین محدوده‌ها به منظور تثبیت و کف‌سازی، در جا می‌زد؛ با توجه به محدودیت‌های بودجه، من اعتقاد دارم که از حوالی مرداد و شهریور، استارت قدرتمندی در بازار سهام شکل خواهد گرفت و تا پایان سال به شاخص کل سه تا سه میلیون 500 هزار واحدی خواهیم رسید.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد نیمه دوم سال قطعا شرایط بازار خیلی بهتر خواهد بود. همچنین به واسطه انتخابات مجلسی که پیش رو داریم، این قضیه پررنگ‌تر می‌شود. طبق تجربه سالیان گذشته قبل از انتخابات مجلس، قبل از انتخابات مجلس، گروه‌های مختلف به ویژه گروه‌های ریالی بورس، رشدهای چشمگیری داشتند که انتظار می‌رود امسال هم این اتفاق بیفتد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.