کد مطلب: ۸۵۱۸۲۶

برگزاری همایش ناشران برتر در مرداد ماه

برگزاری همایش ناشران برتر در مرداد ماه

امیر طایفه ابراهیمی ضمن اعلام برگزاری همایش ناشران برتر در مرداد ماه عنوان کرد: با توجه به تغییر دستورالعمل افشا در سال ۱۳۹۶ و حذف پیش‌بینی درآمد هر سهم موضوع رتبه‌بندی ناشران اوراق بهادار متوقف گردید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران گفت: با عنایت به اهمیت ویژه رتبه بندی ناشران و تقاضای فعالین بازار سرمایه مبنی بر راه اندازی مجدد رتبه‌بندی ناشران، این موضوع به عنوان یکی از وظایف اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران مورد تصویب قرار گرفت.

اهمیت رتبه‌بندی ناشران چیست؟

وی افزود: اهمیت رتبه‌بندی ناشران از آنجاست که شفافیت هرچه بیشتر عملکرد ناشران سبب افزایش آگاهی سهامداران و فعالین بازار سرمایه از میزان رعایت ضوابط و دستورالعمل و قوانین و مقررات توسط ناشران اوراق بهادار و ایجاد فضای رقابتی از حیث شفافیت و پاسخگویی بیشتر ناشران اوراق بهادار به سهامداران می‌گردد.

به گفته وی اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران، تصمیم به رتبه‌بندی ناشران بر مبنای ۳ معیار کلیدی شفافیت اطلاعاتی، حاکمیت شرکتی و توسعه بازار سرمایه با هدف انتشار لیست رتبه بندی ناشران اوراق بهادار بصورت دوره‌ای نمود که پیش‌بینی می‌شود تحقق این امر منجر به افزایش شفافیت و پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار سرمایه گردد.

وی اظهار کرد: جهت تحقق این هدف، پیش‌نویس دستورالعمل امتیاز دهی به ناشران اوراق بهادار در سال ۱۴۰۱ تهیه و در حال طی کردن مراحل تصویب است.

به گفته وی، در دستورالعمل مذکور علاوه به بررسی موارد عدم رعایت قوانین و تخلفات ناشران، تلاش گردیده مشوق‌هایی برای آن دسته از ناشرانی که نقش به‌سزایی در رشد و توسعه بازار سرمایه از حیث شفافیت، استفاده ابزارهای مالی نوین، افزایش تولید و سود اقتصادی واحد تجاری دارند در نظر گرفته شود. همچنین تلاش شده است مزایای تشویقی برای ناشران برتر از جمله سهولت در امر پذیرش شرکت‌های تابعه، فرایندهای صدور اوراق بدهی و سرمایه‌ای و معافیت‌های مالیاتی بیشتر (پس از تصویب در یکی از قوانین بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه) و سایر مزایا در نظر گرفته شود.

رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران بیان کرد: در همین راستا موضوع تجلیل از ناشران برتر از سال ۱۴۰۰ آغاز گردید و جهت ایجاد فرهنگ تجلیل از ناشرانی که در امر اطلاع‌رسانی به موقع و قابل اتکا و حفظ حقوق سهامداران پیش رو بودند در سال ۱۴۰۱ ادامه می یابد. ایشان معیارهای انتخاب ۱۰ ناشر برتر را به‌شرح زیر عنوان کردند؛

۱) ارائه اطلاعات به موقع

۲) ارائه اطلاعات قابل اتکا

۳) ارائه گزارش حسابرسی مقبول

۴) نداشتن سابقه تخلفات در یک‌سال گذشته

۵)پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

۶)عدم تملک سهام شرکت مادر توسط شرکت‌های فرعی

۷) اکثریت اعضای هیات‌مدیره غیر موظف

۸) حضور عضو غیر موظف مالی در ترکیب هیات‌مدیره

۹) ارائه اطلاعات زودتر از موعد

۱۰) افزایش درامد عملیاتی

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.