کد مطلب: ۸۵۳۰۷۹

رئیس سازمان انرژی اتمی به بورس تهران رفت/ تزریق سوخت هسته‌ای به بازار سهام؟

رئیس سازمان انرژی اتمی به بورس تهران رفت/ تزریق سوخت هسته‌ای به بازار سهام؟

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز صبح از محل بورس تهران و تالار معاملات بازدید کرد و گفت: به منظور همکاری بیشتر بورس تهران و این سازمان و همچنین سهیم کردن مردم در اقتصاد هسته‌ای، کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدید از بورس تهران، به پتانسیل‌های زیاد بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه باید بتواند در ابعاد واقعی خودش ظهور کرده و اعتماد مردم را جلب کند. همچنین باید تلاش کرد با جلوگیری از هیجان زدگی و حفظ تعادل و ثبات، بازار سرمایه‌ای پویا داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اقتصاد هسته‌ای را بسیار شکوفا دانست و تصریح کرد: در این مقطع زمانی در سازمان انرژی اتمی، مبنا را بر استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه گذاشتیم، زیرا اقتصادهای شکوفا در جهان از فرصت‌های بازار سرمایه بهره می‌برند.

صنعت اتمی به بازار سرمایه می‌آید؟

اسلامی عنوان کرد: ما قصد داریم در افق 20 ساله 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم و همه زیرفصل‌های صنعت هسته‌ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است.

وی گفت: ما به این موضوع به صورت تصمیم راهبردی معتقدیم و مقدمات آن را فراهم کردیم تا شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی هسته ای وارد بورس شوند . همچنین در بُعد دیگر برای ایجاد پروژه ها از تامین مالی بازار سرمایه استفاده می‌کنیم. این شرکت‌ها طراحی و تاسیس شده است و در قالب «شرکت‌پروژه» سازماندهی شده از بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند.

وی افزود: متقاضیان صنعت هسته‌ای هم تقاضای سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و هم خارج را دارد و تولیدات و محصولات داریم که صادراتی هستند.

اسلامی افزود: این شرکت‌ها به لحاظ اندازه و ظرفیت رشد کرده اند و کارهایی در تراز بین المللی انجام می دهند و با فعالیت خودشان قادر خواهند بود با ارزش آفرینی در بورس مطرح باشند و مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند.

وی افزود: ما به بازار سرمایه معتقدیم و مقدمات را برای شروع فراهم کردیم. همچنین در حال تنظیم زمان آغاز فعالیت هستیم تا بتوانیم شروع خوبی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری بر مردمی‌سازی اقتصاد هسته‌ای تاکید کرد و گفت: مهم این است که مردم بدانند که برنامه هسته‌ای جنبه های موفق اقتصادی دارد و سیاست «درهای باز» را برای مردم مبنا قرار دادیم تا حس نزدیکی بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: شبکه‌سازی شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذار در صنعت هسته‌ای که به لحاظ فنی رتبه‌بندی می‌شوند با ایجاد اعتماد دوطرفه، می‌توانند در بخش‌های مجاز هسته‌ای حضور داشته و از منافع و ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ورود صنعت هسته‌ای در بازار سرمایه و شبکه‌سازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند این صنعت را هر چه بیشتر مردمی کند.

پذیرش صنایع جدید در بورس تهران

در این بازدید محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران نیز خاطرنشان کرد: بورس تهران رویکرد جدیدی را با حمایت سازمان بورس در پیش گرفته و در یک سال گذشته دنبال ورود صنایع جدید مانند شرکت‌های اقتصاد دیجیتال‌محور بوده است. وی افزود: بورس تهران هم‌اکنون قصد دارد پذیرش شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای را آغاز کرده و در این راه گام بردارد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: چون این صنعت به دانشمندان داخلی متکی است، هنگامی که شرکت‌های مرتبط با اقتصاد هسته‌ای در بورس تهران آغاز به فعالیت کنند، می‌توانند به روند تعادلی و ثبات بازار سرمایه کمک کند.

وی اظهار کرد: باید از تجربه کشورهای دیگر درس بگیریم ، چراکه توسعه برخی از این کشور ها از مسیر سرمایه‌گذاری گذشت.

گودرزی بیان کرد: در بازار سرمایه زیرساخت‌های بسیار جذاب و مدرنی داریم ولی به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته زیرساخت‌ها و برخی ابزارهای مالی مانند صندوق خصوصی نادیده گرفته شده است؛ این در حالی است که کشور آلمان رشد و توسعه خود را بر پایه صندوق‌های خصوصی بنا گذاشته است.

تامین مالی 70 میلیون دلاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل بورس تهران به شروع فعالیت ابزار جدید «سهام عام پروژه» اشاره کرد و گفت: به زودی تامین مالی 70 میلیون دلاری یعنی قریب به 3500 میلیارد تومان برای یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمانشاه که در حوزه سوخت سبز فعالیت دارد، خواهیم داشت و به نظر می رسد این تامین مالی یک آغاز درست است.

گودرزی گفت: ما در بورس تهران با راهبری و سیاست گذاری که سازمان بورس انجام می‌دهد، آمادگی کامل و تمام‌قد داریم تا به صنعت هسته‌ای و پذیرش شرکت‌های این صنعت کمک کنیم تا ما هم مانند سایر بورس‌های دنیا که شرکت‌های صنعت هسته‌ای در آنها معامله می‌شوند شاهد این نوع معاملات باشیم.

بازار سرمایه سکوی توسعه صنایع

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در ادامه این جلسه گفت: بازار سرمایه در کشور ما در سالیان اخیر مظلوم واقع شده است. ولی با این وجود کارکرد آن حفظ شده و در بازه بلندمدت اتفاقات مهمی روی داده و حضور فعال بازار سرمایه به توسعه صنایع در دو دهه اخیر کمک کرده است.

رئیس سازمان بورس به انتفاع معادن و پتروشیمی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات، گاه سیاست‌های کلان اقتصاد است که سبب هدایت ناهمگون سرمایه در کشور می‌شود.

عشقی به سیاست‌های سازمان بورس اشاره کرد و افزود: آشنایی بخش‌های اقتصادی و صنعتی با ابزارهای مالی از سیاست‌های راهبردی سازمان بورس است.

وی افزود: چالش‌های مختلفی در بازار شاهدیم، ولی قطعا در بلندمدت بازار سرمایه می‌تواند در صنایع گوناگون وارد شود و صنعت هسته‌ای نیز می‌تواند از پتانسیل‌های بازار سرمایه بهره‌مند شده و به منظور تزریق منابع مالی و توسعه شرکت‌های زیرمجموعه انرژی اتمی نیز گام بردارد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، مقرر شد کارگروه مشترک بورس تهران و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود تا فرایندها و اقدامات لازم به منظور مردمی کردن هر چه بیشتر اقتصاد هسته‌ای با حضور کارشناسان مربوطه تداوم یابد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس ایران هر روزی به یک دلیل منفی کامل است .یکروز دلار گرون میشه.یکروز دلار ارزون میشه.یکروز نرخ خوراک تصویب میشه یه روز تکذیب میشه.یه روز نوه قالیباف میره ترکیه.روزرئیس انرژی اتمی میاد بورس.خدا خودتونو آباد کنه.اگرهم نکرد خودمون آبادش میکنیم نگران نباشید

  • ناشناس

    کسی مگه دیوانست بیاد تو صنعت هسته ای تحریمی ایران سرمایه گذاری کنه ! که چی بشه ؟ بمب اتم بیشتری تولید بشه !؟
    خدایا دیگه بسه …

    • ناشناس

      این همه امدند در بورس پولشون نابود
      شد در مقابل تورم و گرانی این که بورس نیست دزدگاه است

  • علی کرمیان

    مثل اینکه ایناهم این همه بخوربخوروپول مفت رادیدند بالاخره طاقت نیاوردندو می خوان بیان بهره ای ازاین سفره پهن ببرند ولی بهشون بگیدآقادیرجنبیدید مردم کم کم دارند پولشونو می کشندبیرون

  • حسن

    باز یک گروه دیگه واسه چپاول ملت وارد بورس شدن

  • ناشناس

    هر چه بیشتر حرف بزنند وضع بورس بدتر میشه
    بورس نیاز به حمایت شما ندارد این شوقی بیسواد را هم که تحمیل کردید به بورس ببرید مال خودتان بورس را بحال خود رها کنید خیلی بهتر است.

  • مسعود

    خب که چی ریس سازمان اتمی میخواد توی تالار شیشه ای اتم خرید و فروش کنه ؟!