خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۷۹۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران شکر ادامه دارد/ افزایش قیمت جهانی شکر چه تاثیری بر گروه قند و شکر دارد؟

بحران شکر ادامه دارد/ افزایش قیمت جهانی شکر چه تاثیری بر گروه قند و شکر دارد؟

بعد از ممنوعیت صادرات شکر در هند، قیمت جهانی این محصول صعودی شد و به سقف سه ماهه خود رسید. همین امر سبب شد تا خواه‌ناخواه توجه اهالی بازار سرمایه به سهم‌های گروه قند و شکر جذب شود. اما نکته‌ای که نباید در رابطه با این قضیه فراموش کرد، بحث بالا رفتن هزینه تولید شرکت‌های مصرف‌کننده شکر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت جهانی شکر از دو ماه گذشته تاکنون افزایش یافته و به سقف سه ماهه خود رسیده است. به طوری که این محصول با شکست مقاومت 700 دلار به ازای هر تن، توانست به قیمت 709 دلار به ازای هر تن برسد و توجه همگان را به خود جلب کند.

ممنوعیت صادرات شکر در هند به دلیل خشکسالی مهم‌ترین دلیل وضعیت کنونی قیمت شکر است. از طرفی تولید شکر در تایلند نیز پایین آمده و همین امر احتمال کاهش صادرات این کشور را نیز مطرح می‌کند. بنابراین برگشت قیمت شکر در آینده نزدیک، دور از انتظار است و باید دید وضعیت این محصول در آینده چه خواهد شد؟

شکر

سهام تولیدکنندگان شکر رشد می‌کند؟

در بررسی اولیه، شاید نرخ فروش شکر در بازار داخل دستوری باشد، اما اگر هزینه‌ واردات شکر افزایش یابد، این روند در ادامه راه، تاثیر خود را بر قیمت داخلی شکر خواهد گذاشت. اما مسئله‌ای که در حال حاضر مهم است، تاثیر کوتاه‌مدت این خبر است.

نگاهی به وضعیت گروه قندی در روز‌های گذشته نشان می‌دهد، خبر افزایش قیمت جهانی شکر در کوتاه‌مدت، به سود قندی‌ها رقم خورده است. برای اثبات این قضیه کافیست وضعیت شاخص گروه قند و شکر در روزهای گذشته بررسی شود.

بررسی چارت شاخص قند و شکر نشان می‌دهد، میانگین سهم‌های این گروه با رشد حدود چهار درصدی عملکرد خوبی را از خود بر جای گذاشته‌اند. نگاهی به نقشه بازار این گروه نیز حاکی از آن است که اکثر نمادهای قندی با نوسان مثبت معامله شده‌اند. اما نکته‌ای که لازم است گفته شود؛ وضعیت خوب شاخص‌های بورسی در دو روز گذشته است. به طوری که بازار سرمایه در دو روز گذشته به واسه اخبار خوب گروه‌های خودرویی و شیمیایی، وضعیت مطلوبی را پشت سر گذاشته است.

بنابراین می‌توان گفت که تاثیر این خبر میان هیاهوی تقاضا در بازار سرمایه پنهان شده است.

رشد قیمت جهانی چه تاثیری بر مصرف‌کنندگان شکر دارد؟

اما داستان افزایش قیمت جهانی شکر در رابطه با شرکت‌های غذایی که از این محصول به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که حدود 40 درصد از شکر مصرفی داخل از طریق واردات تامین می‌شود و قیمت جهانی این محصول در هفته‌های گذشته افزایش داشته، بهای تمام‌شده شرکت‌هایی که مواد اولیه آن‌‌ها شکر است، در آینده نزدیک بالا می‌رود.

در این صورت هزینه تولید شرکت‌هایی از قبیل مینو، پارس مینو، بهنوش ایران، ویتانا، سالمین، گرجی و گز سکه در آینده نزدیک بالا خواهد رفت. از آنجا که قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها نیز دستوریست، باید دید شرکت‌های نام‌برده با کاهش حاشیه سود چه خواهند کرد.

به هر حال اگر وضعیت کنونی شکر ادامه یابد، نباید منتظر گزارش‌های ماهانه خوبی از شرکت‌های مذکور بود و کاهش سودآوری آن‌ها نیز دور از انتظار نخواهد بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.