خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۳۱۹۸

برنامه‌های بورس تهران برای عرضه اولیه شرکت‌ها اعلام شد

برنامه‌های بورس تهران برای عرضه اولیه شرکت‌ها اعلام شد

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: بورس تهران در راستای پذیرش شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال اقدام به اصلاح دستورالعمل پذیرش کرده و شرایط لازم برای پذیرش این شرکت‌ها در بورس را فراهم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمود گودرزی درباره نمایان شدن تغییر رویکرد بورس تهران در پذیرش شرکت‌ها اظهار داشت: به‌عنوان بخشی از استراتژی (راهبرد) توسعه مستمر بورس تهران و افزایش تعداد شرکت‌ها و ابزارهای قابل معامله در آن، هم اکنون تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها آماده عرضه به بازار در سال ۱۴۰۳ هستند.این شرکت‌ها طیف وسیعی از صنایع گوناگون را شامل می‌شوند و حضور آنها در بورس تهران تنوع و عمق بیشتری به بازار سرمایه ایران خواهد بخشید.

وی افزود: با توجه به تغییر رویکرد بورس تهران در زمینه پذیرش شرکت‌ها و توجه بیشتر آن به شرکت‌های کوچک و متوسط، انتظار می‌رود تعداد عرضه‌های اولیه در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۵ شرکت برسد. بورس تهران در راستای تسریع و بهبود فرآیند پذیرش شرکت‌ها اقدام به اصلاح، تجمیع، تطبیق و یا حذف فرم‌ها، مدارک و مستندات پذیرش کرده است که این اقدام باعث شده تا بورس تهران بتواند درخواست پذیرش شرکت‌های بیشتری را مورد بررسی قرار دهد.

گودرزی ادامه داد: بورس تهران در سال ۱۴۰۲ اقدام به پذیرش بیش از ۲۰ شرکت کرده است که عرضه اولیه پنج شرکت شامل پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد)، گروه مالی شهر (شهر)، تأمین سرمایه کاردان (تکاردان)، گروه مالی داتام (داتام) و گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) انجام شده است.

وی با اشاره به عرضه اولیه سهام گفت: یکی از مهمترین عرضه‌های اولیه بورس تهران که برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران اتفاق افتاد، عرضه اولیه سهام یک شرکت پروژه (سهامی عام) تحت عنوان شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر است که این مهم با راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس تهران میسر شد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران اضافه کرد: همچنین شرکت‌ها با حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان سود می‌توانند وارد بورس تهران شوند. پذیرش این شرکت، گام مهمی در راستای حمایت از شرایط زیست محیطی کشور است.

وی با اشاره به برنامه بورس تهران برای توسعه ابزارها و محصولات مالی گفت: بورس تهران در سال ۱۴۰۲ اقدام به اصلاح دستورالعمل و رویه‌های پذیرش کرده است تا از این طریق بتواند مقدمات پذیرش شرکت‌ها از طیف‌های مختلف و امکان راه‌اندازی محصولات مالی جدید در بورس را فراهم کند. **یکی از اصلاحات مهم صورت گرفته در دستورالعمل پذیرش، فراهم کردن شرایط لازم برای پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است.

گودرزی افزود: با توجه به اهمیت روزافزون فناوری‌های نوین و نقش شرکت‌های دانش بنیان در رشد و توسعه اقتصادی، بورس تهران با فراهم کردن شرایط لازم برای پذیرش این شرکت‌ها در بورس، توجه ویژه‌ای به حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه‌های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال داشته و امکان بهره‌گیری آن‌ها از ظرفیت های بازار سرمایه را فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: از دیگر اصلاحات انجام شده در دستورالعمل پذیرش بورس تهران، تعیین شرایط لازم برای درج اوراق در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای است. بورس تهران با راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای امکان حضور طیف گسترده‌تری از ابزارها و محصولات مالی شامل سهام شرکت‌های پروژه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)، صندوق‌های جسورانه (VC) و صندوق‌های پوشش ریسک را فراهم کرده و اکنون پذیرای نخستین شرکت پروژه در بازار سرمایه ایران است.

گودرزی با اشاره به ابزارهای مالی برای توسعه بازار سرمایه عنوان کرد: بورس تهران اکنون دارای ابزارهای مالی متنوعی است که می‌توان به ابزارهای مالی از قبیل سهام، حق‌تقدم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) از نوع سهامی، مختلط و با درآمد ثابت، انواع صکوک (اوراق اجاره، مرابحه و منفعت) و ابزارهای مشتقه (قراردادهای آتی، اختیار معامله و اختیار فروش تبعی) اشاره کرد.

وی بیان داشت: نگاهی به حجم و ارزش معاملات ابزارهای مالی در بورس تهران نشان می‌دهد که این ابزارها در بورس تهران مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته و حجم و ارزش معاملات آنها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشته‌اند. به عنوان مثال حجم و ارزش معاملات قراردادهای اختیار معامله در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب حدود ۳۲۵ و ۲۱۰ درصد رشد داشته‌اند. همچنین بازار اختیار فروش تبعی از جمله بازارهای مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده به طوری که ارزش معاملات در این بازار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ درصد رشد داشته است.

این کارشناس بورس ادامه داد: ارزش معاملات در سایر بازارهای بورس تهران نیز با افزایش همراه بوده است به طوری که ارزش معاملات در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس و اوراق صکوک اسلامی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۵۳ و ۱۲ درصد رشد داشته است. بورس تهران به منظور تنوع‌بخشی در پرتفوی (سبد سهام) سرمایه‌گذاران، همواره در تلاش برای راه‌اندازی و طراحی ابزارهای مالی جدید بوده است به طوری که با ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی تک سهم و همچنین راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله مبتنی بر ETF ها، گام مهمی در راستای تنوع‌بخشی به ابزارهای معاملاتی موجود در بازار برداشته است.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات بورس تهران در سال ۱۴۰۲ در زمینه بهره‌گیری از ابزارهای نوین مالی، می‌توان به تدوین و تصویب مدل پیاده‌سازی سه استراتژی معاملاتی توسط نرم‌افزارهای آنلاین (OMS)، همکاری با پنج مجموعه نرم‌افزاری جدید جهت توسعه نرم‌افزارهای آنلاین، تدوین رویه بازارگردانی در بازار آتی، ایجاد دیده‌بان بازار اختیار معامله در سایت TSETMC و فراهم کردن الزامات معاملات صندوق‌های جدید بخشی اشاره کرد.

گودرزی با اشاره به حوزه تحول دیجیتال بورس تهران در سال ۱۴۰۲ گفت: در حال طراحی و پیاده‌سازی برخی سامانه‌های الکترونیکی هستیم که می‌توان به سامانه نظارت بر ناشران، سامانه یکپارچه بورس اوراق بهادار تهران (سیبا)، سامانه جامع نظارت بر کارگزاران، سامانه رصد فعالیت بازارگردانی و پایگاه جامع اطلاعات تالارهای مناطق اشاره کرد. همچنین بورس تهران در راستای پذیرش شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز اقدام به اصلاح دستورالعمل پذیرش کرده و شرایط لازم برای پذیرش این شرکت‌ها در بورس را فراهم کرده است

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.