خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۳۲۴۰

معامله‌پذیری بازار پساب، برنامه مهم بورس انرژی در سال ۱۴۰۳/ پیگیر راه‌اندازی بازار کربن هستیم

معامله‌پذیری بازار پساب، برنامه مهم بورس انرژی در سال ۱۴۰۳/ پیگیر راه‌اندازی بازار کربن هستیم

مدیر عامل بورس انرژی معامله‌پذیری بازار پساب را به عنوان برنامه مهم بورس انرژی در سال ۱۴۰۳ معرفی کرد و گفت: پیگیری راه‌اندازی بازار کربن از مهم‌ترین برنامه‌های بورس انرژی در سال ۱۴۰۳ است که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی این شرکت در سال گذشته و نیز برنامه‌های پیش رو برای سال ۱۴۰۳ با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به گفت‌وگو نشست که در ادامه آن را می‌خوانید:

نگاه شما به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه چیست؟

بورس انرژی ایران ارتباط و تعامل زیادی را با ذینفعان متعدد در مجموعه دولت دارد که تصمیمات هر یک از این ذینفعان می‌تواند آثار خاص خود را بر بازار سرمایه و بورس انرژی بگذارد. تاکنون رویکرد و نگاهی که در دولت سیزدهم در برخی از این مجموعه‌ها وجود داشته مبتنی بر توسعه بازار انرژی کشور بوده است. از جمله همکاری وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن منجر به راه‌اندازی تالار برق سبز و ابلاغ دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی و فراهم شدن امکان صادرات برق از مسیر این بازار شد.

با تعامل و همکاری وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بحث انتشار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی را برای نخستین بار شاهد بودیم. با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، محیط زیست و پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق و گاز به سرانجام رسید. همچنین با همکاری سازمان محیط زیست، معامله‌پذیرشدن اوراق اعتبار آلایندگی یا بازار کربن را در دستور کار قرار دادیم که همه این ابزارها، نوآوری‌های جدید و نیز توسعه‌های صورت گرفته منجر به همکاری مشترک بین مجموعه‌های نام‌برده شده بوده و همچنان هم توسعه و عمق‌بخشی به بازارهای بورس انرژی با همکاری ذینفعان پیگیری می‌شود.

بورس انرژی چه اقدامات شاخصی را در سال ۱۴۰۲ انجام داده است؟

بورس انرژی ایران هدف مهمی را برای افزایش سهم مبادلات فرآورده‌های نفتی دنبال می‌کند و در سال ۱۴۰۲ با وجود کاهش ۲۸ درصدی حجم عرضه‌ها که عمدتا به واسطه تامین نیاز داخلی کشور به سوخت بود شاهد حجم معاملاتی مشابه سال ۱۴۰۱ بودیم که این موضوع نشان‌دهنده افزایش حضور مشتریان در بورس انرژی و بالا رفتن نرخ موفقیت عرضه‌ها در این بورس بوده است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی تالار برق سبز و حضور نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که انجام و باعث شد تا صنایع امکان تامین برق پایدار و پاک را پیدا کنند و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد. در حوزه ابزارهای مالی نیز اخذ موافقت کمیته فقهی سازمان برای انتشار قراردادهای معاوضه یا سوآپ و گواهی برق نیز از اقدامات مهمی بود که انجام شد. در عین حال، در سال ۱۴۰۲ پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق و گاز که می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست باشد، انجام شد.

آیا در سال ۱۴۰۳ شاهد ورود ابزار جدید معاملاتی در بازار خواهیم بود؟

بورس انرژی ایران نیز در تلاش است تا در سال ۱۴۰۳ با طراحی ابزارهای متنوع، فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار دهد و با شفاف‌شدن معاملات حامل‌های انرژی نیز موجب پیش‌بینی‌پذیری و شفافیت در بخش انرژی کشور شود.

افزایش سهم معاملات فرآورده‌ها در بورس انرژی ایران، معامله‌پذیرشدن کالاهایی همچون هیدروژن و پساب، معامله‌پذیرشدن گواهی صرفه‌جویی و عمق‌بخشی به بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست، انتشار گواهی برق تجدیدپذیر، راه‌اندازی معاملات برق نیروگاه‌های تولید پراکنده و مولدهای مقیاس کوچک، توسعه ابزارهای مشتقه، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده گاز طبیعی و پیگیری راه اندازی بازار کربن از مهم‌ترین برنامه‌های بورس انرژی در سال ۱۴۰۳ است.

به نظر شما بازار سرمایه تا چه میزان می‌تواند در تحقق شعارهایی مانند اشتغال‌زایی، تولید، مهار تورم و شکوفایی صنعت و تولید تاثیرگذار باشد؟

بازار سرمایه با تسهیل دسترسی شرکت‌ها به منابع مالی، موجب رشد و گسترش کسب‌وکارها می‌شود. این رشد و گسترش در نهایت منجر به افزایش نیروی کار و افزایش فرصت‌های شغلی خواهدشد. در بورس انرژی هم ما با طراحی ابزارها و بازارهایی که منجر به تامین پایدار و مطمئن انرژی در کشور می‌شوند زمینه افزایش تولید و کاهش ریسک تولیدکنندگان را فراهم می‌آوریم. از سوی دیگر شفافیت مبادلات در بورس‌های کالایی فرصت خوبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا محصولات خود را در یک زیرساخت مطمئن و شفاف و بدون هر گونه رانتی عرضه کرده و به فروش برسانند.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.