کد مطلب: ۹۰۳۴۷۷

اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس

اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، رتبه‌بندی ناشران بعد از حدود ۷ سال، ‌تداوم برگزاری میز صنایع، ‌اصلاح دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته و ‌تدوین دستورالعمل ارزشگذاری اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ولی‌اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت، تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره، تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران و اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته انجام شد.

وی با تاکید بر جزییات تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت اظهار داشت: سال ۹۶ دستورالعمل‌ افشا مورد اصلاح قرار گرفت و حذف الزام انتشار EPS یکی از مهمترین اصلاحات انجام شده بود و گزارش تفسیری مدیریت در واقع جایگزین آن شد.

جعفری با بیان این که در سال ۹۶ تدوین راهنمای به‌کارگیری و ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت را در دستور کار قرار دادیم، اعلام کرد: در این زمینه یک نمونه راهنما برای ارایه نحوه تهیه گزارش تفسیری مدیریت ارایه کردیم اما ناشران این گزارش را مطابق خواسته ما تهیه نکردند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: امسال نمونه را به صورت کامل به ناشران ارایه دادیم تا حداقل اطلاعات مشخص شده و جداول تعیین شده را تکمیل کنند.

وی در ادامه با تاکید بر جزییات تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره گفت: آخرین نمونه گزارش مربوط به سال ۸۹ می‌شود که به شرکت‌ها ابلاغ شد و در این بازه زمانی اتفاقات زیادی رخ داد.

جعفری اظهار داشت: به دلیل اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با ناشران در طی سنوات اخیر، آغاز فعالیت بازارگردان‌ها و تدوین مصوباتی همانند افشای زمین و ساختمان و افشای دعاوی حقوقی و سایر موضوعات ضروری بود نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این که در این زمینه نمونه گزارشی ارایه شد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و مورد نیاز را به سهامداران ارایه دهند، گفت: باید در گزارش‌ها یک حداقلی در نظر گرفته شود تا انتظارات بازار را برآورده کند و جزییات فعالیت بازارگردان در زمینه حمایت از سهام و میزان نقدشوندگی سهم در اختیار سهامداران قرار گیرد.

وی گفت: نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و برای مجامع پیش رو شرکت ها باید گزارش فعالیت هیات مدیره را مطابق نمونه تهیه کنند.

جعفری، همچنین با اشاره تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اعلام کرد: سازمان بورس دستورالعملی را در خصوص امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار تدوین و به تصویب رسانده است.

وی با بیان این که در این دستوالعمل فعالیت ناشران بر اساس برخی از معیارهای مشخص بررسی و رتبه‌بندی خواهد شد، تاکید کرد: ناشران تا قبل از سال ۹۶ رتبه‌بندی می‌شدند اما از سال ۹۶ تاکنون به دلیل حذف الزام به انتشار اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم و در نتیجه نبود امکان رتبه‌بندی بر اساس معیارهای قبلی، ناشران اوراق بهادار رتبه‌بندی نشده بودند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در صورت ایجاد زیرساخت‌های سامانه مورد نیاز در شهریور ماه ۱۴۰۳ همه ناشران را پس از هفت سال طبقه‌بندی و پس از آن برای هر سال اجرا خواهیم کرد.

وی در ادامه به اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس تاکید کرد و گفت: طبق این دستورالعمل قرار بر این شد تا شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بر اساس برخی متغیرهای مشابه با یکدیگر (همانند میزان سهام شناور آزاد) دسته‌بندی شوند.

 

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.