کد مطلب: ۹۰۳۵۱۳

تامین مالی شرکت‌های کوچک از بازار بورس ۳۲۳ درصد رشد کرد

تامین مالی شرکت‌های کوچک از بازار بورس 323 درصد رشد کرد

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به رشد ۳۲۳ درصدی تامین مالی شرکت‌های کوچک از بورس در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد با تسهیلاتی که قرار است بورس در نظر بگیرد و زمینه افزایش سقف تسهیلات را فراهم کند، این بازار بتواند در سال ۱۴۰۳ به عنوان ابزاری کارآمد برای شرکت‌های کوچک و متوسط تلقی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرشید شکرخدایی رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به آمار تامین مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های کوچک و متوسط از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود تامین مالی دولتی از طریق صکوک تا بهمن ماه ۱۴۰۲ رقمی حدود ۲۰۸ همت بود، انتشار این اوراق برای شهرداری‌ها پنج همت و شرکت‌ها ۵۲ همت بوده است.

وی اظهار داشت: ۵۳ درصد از این رقم اوراق منتشر شده متعلق به اوراق مرابحه، ۲۸ درصد اوراق اجازه، ۱۲ درصد اوراق سلف و هفت درصد مربوط به اوراق گام بوده است.

شکرخدایی ادامه داد: از ۲۰۸ همت اوراقی که برای دولت منتشر شد، ۵۹ درصد مربوط به اوراق مرابحه عام و ۴۱ درصد هم متعلق به اسناد خرانه اسلامی بوده است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مجموعه انتشار اوراق صکوک اجازه و مرابحه ۸۱ درصد بوده است، افزود: این آمار نشان از آن دارد که اکثر انتشار اوراق‌ها در بخش خصوصی مربوط به اوراق اجاره و مرابحه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شرکت‌های متوسط و کوچک چه میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشتند، به سنا گفت: اگر در کشور تامین مالی جمعی به عنوان راهکاری برای تامین مالی شرکت‌های کوچک تلقی شود، بنابراین می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۶۲۴ میلیارد تومان تامین مالی از طریق کرادفاندینگ‌ها انجام شد.

شکرخدایی اظهار داشت: این رقم در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۲هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان رسید که این عدد نشان دهنده رشد ۳۲۳ درصدی تامین مالی جمعی در سال ۱۴۰۲ بوده است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به رشد چشمگیر سکوهای تامین مالی جمعی اشاره کرد و به سنا اعلام کرد: به ترتیب صنایعی مانند ماشین‌آلات و تجهیزات با رقم ۵۰۵ میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با عدد ۳۴۸ میلیارد تومان، محصولات دارویی با رقم ۲۲۸ میلیارد تومان، عمده فروشی با ۲۶۰ میلیارد تومان و خودرو و ساخت قطعات با ۲۱۸میلیارد تومان بیشترین جذب سرمایه را از روش تامین مالی جمعی داشتند.

وی به روند رو به رشد بازار تامین مالی جمعی اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد با تسهیلاتی که قرار است بورس در نظر بگیرد و زمینه افزایش سقف تسهیلات را فراهم کند، این بازار در سال ۱۴۰۳ به عنوان ابزاری کارآمد برای شرکت‌های کوچک و متوسط تلقی شود.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.