کد مطلب: ۹۰۳۴۸۱

یک کارشناس بین‌الملل: غرب در پی بی‌ثباتی و نارضایتی عمومی در روسیه است

یک کارشناس بین‌الملل: غرب در پی بی‌ثباتی و نارضایتی عمومی در روسیه است

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرآنلاین درباره حادثه تروریستی مسکو گفت: غربی‌ها در پی شکست در اوکراین و تحولات غزه، سعی کردند با تشویق داعش به خرابکاری و عملیات‌های تروریستی، روسیه را بی‌ثبات و نارضایتی عمومی ایجاد کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی ابوالفضل بهشتی، عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا را می‌خوانید:

 

ارزیابی شما از حمله‌ی تروریستی داعش در مسکو چیست؟ و هدف اصلی از این اقدام چه بود؟

من قبل‌تر راجع به تحرک دوباره‌ی داعش هشدار داده‌ام. داعش یک گروه ساخته و پرداخته‌ی غربی‌ها و جعلی بود. قرار بود این گروه در برابر خط مقاومت ایران که از افغانستان شروع شد و به دریای مدیترانه می‌رفت قد علم کند و بتواند مقاومت را مهار کند. این گروه با همکاری آمریکا، انگلیس و فرانسه به صورت جعلی ساخته شد حتی لباس ابوبکر البغدادی سر کرده‌ی داعش هم شبیه روحانیون ما بود. اما همانطور که من قبلا هم به غربی‌ها و اتحادیه‌ی اروپا گفته بودم این گروه برای خود آن‌ها خطرآفرین خواهد شد و الان شده است. اما راجع به دلیل این اقدام داعش باید عرض کنم که در حال حاضر غرب دارد تسلط سابق خود را بر نظم جهانی از دست می‌دهد. اسرائیل در غزه شکست خورده است. ناتو و آمریکا در دفاع از زلنسکی دچار مشکلات زیادی شده اند. از طرف دیگر بخاطر حکایت اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا از زلنسکی، تورم روز افزون بر معشیت مردم فشار زیادی را تحمیل کرده است و قیمت بالای انرژی امان مردم اروپا را بریده است. این موضوع سبب نارضایتی عمومی در بین مردم مغرب زمین شده است. آن‌ها به دولت‌های غربی می‌گویند که پول‌ما را و مالیات‌های ما را در اوکراین هزینه می‌کنید اما توفیقی هم در آن نبرد پیدا نکرده‌اید. غربی‌ها هم از روسیه کینه گرفتند و سعی کردند با تشویق داعش به خرابکاری و عملیات‌های تروریستی روسیه را بی‌ثبات و نارضایتی عمومی ایجاد کنند.

اعضای داعش، مزدورانی فقیرند که برای پانصد دلار حاضرند دست به عملیات انتحاری بزنند تا چیزی به خانواده‌ی آن‌ها برسد. منتها مساله فقط روسیه نیست بلکه در چین و در ایران هم باید اعلام وضعیت قرمز شود. شما دیدید که در مراسم سالگرد شهید سلیمانی داعش دست به ترور مردم ما زد. من همان زمان هم عرض کردم که داعش توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه بسیار تقویت شده است و آن‌ها می‌خواهند به کمک این گروه منطقه‌ی خاورمیانه و هر کشوری که منافع غرب را تهدید می‌کندد بی‌ثبات و نا امن کنند. منتها متوجه نیستند که این برای خودشان هم خطر آفرین خواهد شد.

آیا آمریکا و اسرائیل از روسیه به‌علت جنگ غزه انتقام گرفتند؟

من به اتحادیه‌ی اروپا هم گفته بودم که افغانستان لانه‌ی داعش شده است. موقعیت جغرافیایی افغانستان هم طوری است که نمی‌توان به سادگی داعش را در آنجا مهار کرد. من سال پیش در خانه‌ی مردم اروپا که بودم اتفاقی با یک خانم پشتون صحبت کردم. آن خانم که بخاطر دوره‌های محیط زیستی از ایتالیا آمده بود تا آموزش ببیند در حین صحبت‌هایش بی‌آنکه متوجه باشد گفت که پدرش، یک نظامی رده بالا در ارتش افغانستان، با فرماندهان آمریکایی در مزار شریف همکاری می‌کند. من وقتی ماجرا را پیگیری کردم و بیشتر در این مساله پژوهش کردم فهمیدم که حضور فرماندهان آمریکایی هنوز در افغانستان محسوس است.آن‌ها دارند داعش را بسیار تقویت می‌کنند تا بتوانند تهدیدات علیه منافع غرب را با ایجاد بی‌ثباتی دفع کنند. آن‌ها نه تنها می‌خواستند از روسیه انتقام بگیرند بلکه کشورهایی مثل ایران، چین، هند و پاکستان هم که در دفاع از منافع ملی و آسایش و ثبات منطقه‌ای می‌کوشند در خطر حملات تروریستی داعش هستند. همان فاجعه‌ی ترور مردم عزیز ما در کرمان در سالگرد شهید سلیمانی، خطری بود که ما از قبل گوشزد کرده بودیم. اما انگار در این ممکلت کسی گوشی برای شنیدن ندارد.

آیا خود اروپایی‌ها از حملات تروریستی داعش در امان اند؟

اتحادیه‌ی اروپا هم در امان نیست. من به آن‌ها هم گفته بودم که شما تمام توان خود را روی اوکراین گذاشتید و حواستان نیست که داعش در افغانستان سخت در حال تقویت شدن است. البته اتحادیه‌ی اروپا این هشدار را دریافت کرده است اما هسته‌ی مساله انتقام انگلیس، آمریکا و فرانسه با همکاری موساد بوده است تا بتوانند با ایجاد نارضایتی عمومی به روسیه و ایران ضربه بزنند. احتمالا چین هم از این خطر در امان نخواهد بود. داعش هر لحظه با همکاری دستگاه‌های جسوسی و امنیتی آمریکا، موساد، فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا توان خطر آفرینی و فاجعه آفرینی در ایران را دارد. به ویژه الان که در عید نوروز هستیم و اماکن مذهبی و سیاحتی که مردم عزیز ما در آن جمع می‌شوند؛ می‌تواند مورد هدف داعش قرار بگیرد. ما به دستگاه‌های اطلاعاتی خودی هم راجع به داعش در ایران هشدار دادیم. به روس‌ها هم گفتیم که داعش در افغانستان در حال آموزش دیدن است.

چرا داعش خراسان اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟

یک بخش موضوع بخاطر موقعیت جغرافیایی افغانستان است. غربی‌ها نمی‌خواهند افغانستان به ثبات برسد چرا که اگر این مهم محقق شود. چین می‌تواند از طریق افغانستان به توسعه و ثبات منطقه‌ی خاورمیانه کمک کند. من یکبار از وزیر دفاع بلژیک که در آن زمان فرمانده‌ی ناتو بود پرسیدم که چرا می‌خواهید به افغانستان بروید؟ به من گفت بخاطر ایجاد گفتمان بین اقوام افغانستان، دفاع از ارتش افغانستان و توسعه‌ی اقتصادی. من هم گفتم این‌ بسیار خطرناک است. اما من می‌دانستم آن‌ها به چه نیتی می‌خواهند به افغانستان بروند. افغانستان منطقه‌ای است که غرب هر لحظه می‌خواهد این منطقه را بی‌ثبات کند.

آیا ممکن است روسیه هم به فکر انتقام از غرب بیافتد؟

انتقام گرفتن روسیه می‌تواند یک جنگ جهانی درست کند. ما در یکی از حساس‌ترین مواقع تاریخ جهان به سر می‌بریم. غرب دارد تسلط خود را از دست می‌دهد نظم جهانی در حال دگرگونی است. همین گروه شانگهای و اتحادیه‌ی بریکس می‌توانند تحولی در نظم جهانی ایجاد کنند. غربی‌ها چنین چیزی‌ را نمی‌خواهند اما ما به خود غربی‌ها هم هشدار دادیم که شما خودتان قربانی خواهید شد.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.