کد مطلب: ۹۰۳۵۵۳

قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت به تصویب رسید

قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت به تصویب رسید

شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شود، رأی مثبت داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شود، رأی مثبت داد.

براساس گزارش نشریه انگلیسی گاردین، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان و آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

براساس گزارش گاردین، قطعنامه‌ای که به تصویب رسید توسط ده عضو منتخب شورا نوشته و توسط نماینده موزامبیک در مجلس پیشنهاد شده است.

روسیه تلاش کرد متن را با بازگرداندن آن به پیش نویس قبلی که شامل کلمه "دائمی" بود، اصلاح کند، اما این پیشنهاد شکست خورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر تهدید کرده بود که در صورت عدم استفاده از وتوی آمریکا، سفر هیئت برنامه‌ریزی شده به واشنگتن را لغو خواهد کرد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در سخنرانی خود گفت: آمریکا به طور شبانه روزی تلاش می‌کند تا توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها اجرایی شود، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل سخنان خود را با این پیام آغاز کرد:

همکاران، امروز، این شورا در حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته تحت راهبری آمریکا، قطر و مصر برای برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزه، تضمین آزادی فوری همه گروگان‌ها و کمک به کاهش درد و رنج عظیم غیرنظامیان فلسطینی در غزه صحبت کرد. برای نجات جان غیرنظامیان فلسطینی به حفاظت و کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

وی افزود: ایالات متحده به طور کامل از این اهداف حیاتی حمایت می‌کند. در واقع، آنها اساس قطعنامه‌ای بودند که هفته گذشته ارائه کردیم، قطعنامه‌ای که روسیه و چین آن را وتو کردند.

اما همکاران، حمایت ایالات متحده از این اهداف صرفاً لفاظی نیست. ما شبانه روز کار می‌کنیم تا آنها را از طریق اقدامات دیپلماتیک به واقعیت تبدیل کنیم، زیرا می‌دانیم که تنها از طریق دیپلماسی است که می‌توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در حال نزدیک‌تر شدن به توافق برای آتش‌بس فوری با آزادی همه گروگان‌ها هستیم، اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه، ضمن نادیده گرفتن وتو شدن ۳ قطعنامه شورای امنیت پیرامون آتش بس فوری در غزه توسط آمریکا، حماس را به جلوگیری از آتش بس متهم کرد و گفت: اگر حماس ماه‌ها پیش حاضر به آزادی گروگان‌ها می‌شد، می‌توانستیم همان دوران به آتش بس برسیم. اما حماس همچنان در مقابل صلح ایستادگی و مقاومت می‌کند تا پشت شهروندان غیرنظامی مخفی شود.

نماینده موزامبیک در آغاز نشست امروز شورای امنیت گفت: «ما این پیش‌نویس قطعنامه را از طرف تمام اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه کرده‌ایم. پیش نویس ما خواستار آتش‌بس فوری در طول ماه رمضان که منجر به توقف دائمی آن می‌شود».  

او همچنین گفت: «این پیش‌نویس با هدف پایان دادن به اوضاع فاجعه‌بار غزه ارائه شده است و تشدید تنش در غزه و اوضاع فاجعه‌بار آن تهدید آشکاری علیه صلح و امنیت بین‌المللی است».

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت به هر قطعنامه‌ای که عبارت «آتش‌بس دائمی» در آن درج شده باشد، رأی مثبت خواهد داد.

با این حال و با مخالفت آمریکا، شورای امنیت در درج عبارت «آتش‌بس دائمی» در قطعنامه موفق نشد.

پس از رأی مثبت شورای امنیت به آتش‌بس در غزه در طول ماه رمضان، نماینده الجزایر گفت تصویب این قطعنامه پیامی به مردم غزه است مبنی بر اینکه «جامعه جهانی درد آنها را حس می‌کند و آنها را رها نمی‌کند».

او همچنین خواستار عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل شد.

منبع : برنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.