کد مطلب: ۹۰۴۰۵۷

فیسبوک، شبکه اجتماعی محبوب در افغانستان شد

فیسبوک، شبکه اجتماعی محبوب در افغانستان شد

محبوبیت فیس‌بوک در بین شهروندان افغانستان به گونه‌ای است که در میان توده مردم به مهمترین ابزار برای دریافت اخبار سریع و به‌روز تبدیل شده، ‌اما گسترش استفاده از شبکه‌های دیگر در سال‌های اخیر جایگاه استفاده از فیس‌بوک را دچار نوسان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  مثل اغلب مردم جهان، شهروندان افغان نیز پیش از همه‌گیری فناوری‌های دیجیتالی و استفاده از پلتفرم‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط گرفتن از تماس‌های تلفنی استفاده می‌کردند.

افغانستان هم مثل اغلب کشورها پیش از اینکه پلتفرم‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در زندگی مردم رسوخ کند، برای برقراری ارتباط‌های راه‌دور از تماس‌های تلفنی استفاده می‌کردند که معمولا بین تاجران، سیاست‌مداران، شهروندان عادی در داخل و خارج از افغانستان امری رایج بود.

اما مسئله مهم این بود که به دلیل محدودیت‌های موجود در این کشور استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دیرتر از بسیاری از کشورها رخ داد. به طوری که همچنان پلتفرم فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین شهروندان افغان است.

ورود موبایل‌های هوشمند، توسعه اپلیکیشن‌های اینترنتی و رشد اینترنت در افغانستان هرچند با تاخیر نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، باعث شد که تماس‌های تلفنی در افغانستان به نوعی منسوخ شده و جای خود را به اینترنت و متعلقاتش داد. اتفاقی که هزینه‌های افغان‌ها را برای برقراری ارتباط تا حد زیادی کاهش داد.

محبوبیت فیس‌بوک در بین شهروندان افغانستان به گونه‌ای است که در میان توده مردم به مهمترین ابزار برای دریافت اخبار سریع و به‌روز تبدیل شده، ‌اما گسترش استفاده از شبکه‌های دیگر در سالهای اخیر جایگاه استفاده از فیس‌بوک را کمی دچار نوسان کرده است. هرچند که همچنان محبوب‌ترین پلتفرم افغانستان به شمار می‌رود.

برخلاف دیگر کشورها که اکنون پلتفرم اینستاگرام جای فیس‌بوک را پر کرده و محبوب‌ترین پلتفرم از نظر کاربران شناخته می‌شود، طبق گزارش اینستاگرام، ۵۰۲ هزار شهروند افغانی عضو این شبکه اجتماعی هستند که ۲۰ درصد آن‌ها را زنان و ۸۰ درصد را مردان تشکیل داده‌اند. اینستاگرام به دلیل مصرف بالای اینترنت و هزینه‌بر بودن در قیاس با فیس‌بوک و توییتر از لحاظ محبوبیت در بین شهروندان افغان در رده سوم قرار دارد.

منبع : سیتنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.