کد مطلب: ۷۴۴۱۵۴

فعالیت گسترده استارلینک در کشور

فعالیت گسترده استارلینک در کشور

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، تعداد دستگاه های فعال استارلینک در ایران را به گفته ی یک مقام مسئول تا 800 عدد عنوان کرد و اظهار داشت: به علت قاچاق امکان استفاده از این دستگاه رشد زیادی خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران فروش تجهیزات اینترنتی ماهوارهای استارلینک در تهران را تایید کرد و گفت: خرید و فروش این کالا غیرقانونی است.

وی افزود: ورود این دستگاهها به صورت قاچاق است، دستگاه های مربوط باید ورود این تجهیزات را مدیریت کنند.

محبی دستگاه های فعال استارلینک در ایران را به گفته ی یک مقام مسئول تا 800 عدد عنوان کرد و اظهار داشت: به علت قاچاق امکان استفاده از این دستگاه رشد زیادی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران امکان جلوگیری از فعالیت دستگاه های استارلینک را در حوزه وزارت ارتباطات خواند و افزود: باید جلوی قاچاق این دستگاه گرفته شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اظهار داشت: از اینترنت‌های ماهواره‌ای از جمله استارلینک استقبال می‌کنیم، اما باید قواعد را بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: 3 هزار روستا داریم که هنوز به اینترنت متصل نیستند که با این اقدام می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد. ورشکستگی را هم تنها رایتل اعلام کرد. بقیه اپراتورها نیز نامه‌هایی نوشتند که در حال بررسی هستیم.

وی عنوان کرد: در مدت اخیر ترافیک بین‌المللی اپراتورها کاهش پیدا کرده، اما محل درآمد این‌ها فقط ترافیک بین‌المللی نیست. بلکه مجموع درآمد آن‌ها افزایش یافته است.

زارع‌پور بیان کرد: البته در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را بررسی خواهیم کرد تا امکانات جدیدی برای اپراتورهای اختصاص یابد و مدل‌های جدیدی برای اقتصاد آن‌ها خواهد بود.

دسترسی کاربران به اینترنت استارلینک

استارلینک بیش از 2 هزار ماهواره کوچک دارد که فقط چند صد کیلومتر بالاتر از سطح زمین می‌گردند و دسترسی کاربران به اینترنت را فراهم می‌کنند. طی این فرآیند، پایانه‌های زمینی به روترهای اصلی متصل شده و نقاط کوچک وای‌فای ایجاد می‌کنند.

طی جنگ روسیه و اوکراین نیز ایلان ماسک با ارسال 1000 پایانه استارلینک به کشور اوکراین توانست به برقراری اتصال اینترنت در این کشور کمک کند. اوکراین اکنون 20 هزار گیرنده استارلینک دارد.

بسته‌های 1 ترابایتی اینترنت استارلینک

چند وقت پیش اسپیس ایکس برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سقف «مصرف منصفانه» یک ترابایت اعلام کرد. یعنی حجم ترافیک آن 10 برابر بیشتر از بسته‌های نامحدود داخلی!
بیش از 3 ماه از اختلال سراسری اینترنت در ایران می‌گذرد. طی این مدت آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند، وارد شد. این درحالی است که وزیر ارتباطات همواره از اختلال جزیی اینترنت سخن می‌گوید و ادعا می‌کند که در تصمیم‌گیری‌هایی که برای اینترنت کشور صورت می‌گیرد نقش و اختیاری ندارد.

این در حالی است که در پروژه استارلینک، هزاران ماهواره کوچک در مدارهای پایینی زمین قرار می‌گیرند و سیگنال‌های اینترنت پرسرعت را به سمت زمین مخابره خواهند کرد. انتقال دیتا با سرعتی نزدیک به سرعت نور انجام خواهد شد. براساس آنچه ایلان ماسک اعلام کرده‌ است نیز در حال حاضر اینترنت استارلینک در هر نقطه از زمین قابل دسترسی است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.