کد مطلب: ۹۰۰۱۷۸

رییس سازمان فضایی: ماهواره پارس ۱ تا دقایقی دیگر به فضا پرتاب می‌شود

رییس سازمان فضایی: ماهواره پارس ۱ تا دقایقی دیگر به فضا پرتاب می‌شود

رییس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره پارس ۱ دارای زیرسیستم‌های پیشرفته‌تر نسبت به ماهواره‌های دیگر است. این ماهواره تا دقایقی دیگر با پرتابگر روسی پرتاب خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن سالاریه در مراسمی که برای پوشش پرتاب ماهواره پارس ۱ که تا دقایقی دیگر از روسیه پرتاب می‌شود، درباره جزییات این ماهواره گفت:‌ پارس ۱ ماهواره سنجشی تحقیقاتی است. در این ماهواره محموله‌های تصویربرداری و مخابراتی گنجانده شده است.

این ماهواره جزو ماهواره‌های سنجشی است که باید زیرسیستم تعیین موقعیت رادیویی و تعیین و کنترل وضعیت مجهز باشند. پارس ۱ از روش‌های توسعه یافته برای موقعیت‌یابی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این ماهواره مجهز به سیستم و زیرسیستم‌هایی است که برای نخستین بار قرار است مورد محک قرار بگیرد. این ماهواره ساعت ۹:۱۳ دقیقه از روسیه پرتاب و ساعت ۲ به وقت محلی ما داده‌های آن قابل دریافت است و می‌توانیم ارتباطات برقرار کنیم. هر یک دوری که ماهواره دور زمین می‌چرخد حدود یک و نیم ساعت طول می‌کشد. مداری که ماهواره پارس در آن قرار می‌گیرد مدار خورشید آهنگ است.

سالاریه تاکید کرد:‌ ایستگاه ماهدشت و قشم نیز ۲ ایستگاه داخل کشور هستند که برای دریافت داده‌های ماهواره از آن استفاده می‌کنیم البته ایستگاه رزرو نیز وجود دارد که از آن‌ها استفاده خواهیم کرد. حدود ۲ ماه طول می‌کشد تا زیرسیستم‌های ماهواره کار کنند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: هدف ما در برنامه فضایی کشور سرآمدی در توسعه صنعت فضایی و استفاده از آن در کسب و کارها است. پارس ۱ با تصویربرداری از سطح زمین می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد. استفاده از ظرفیت‌های حوزه فضایی یک حوزه نوظهور است. برنامه صنعت فضایی ما این است که در این راستا قدم برداریم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ پرتاب ‌های زیادی انجام شده است و با قراردادن ماهواره‌ در مدارهای مختلف می تواند در دریافت اطلاعات به روزتر کمک‌کننده باشد. تکمیل ماهواره ناهید ۲، پایان طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ناهید ۳، طراحی و ساخت ریزماهواره‌ها برای هدف اینترنت اشیا، آغاز طراحی منظومه ماهواره‌های پهن‌باند از جمله اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

سالاریه گفت: در حوزه پرتابگرها نیز قدم‌های بزرگی برداشته شده است و قرار گرفتن در مدار خورشید آهنگ را برای ما فراهم خواهد کرد. در راستای توسعه زیرساخت فضایی کشور در حال ساخت، تکمیل و توسعه پایگاه‌های فضایی هستیم. البته از ظرفیت پرتاب دیگر کشورها نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس پژوهشگاه فضایی افزود: توسعه صنعت فضایی بدون تلاش شبانه‌روزی و پشتکار خستگی ناپذیر ممکن نیست. پرتاب‌های فضایی در سالهای گذشته در حال انجام بوده اما در دولت سیزدهم اقدامات اهم و مهمی صورت گرفته است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.