خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۱۳۳۵

هواوی و SMIC از فناوری آمریکایی برای تولید تراشه پیشرفته استفاده کردند

هواوی و SMIC از فناوری آمریکایی برای تولید تراشه پیشرفته استفاده کردند

بلومبرگ نیوز در گزارشی مدعی شد شرکت‌های چینی هواوی و SMIC، از فناوری آمریکایی برای تولید یک تراشه پیشرفته در چین در سال ۲۰۲۳، استفاده کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد شرکت SMIC از فناوری متعلق به شرکت‌های AMI و «لام ریسرچ کورپ» برای طراحی تراشه هفت نانومتری برای هواوی در سال ۲۰۲۳ استفاده کرده است. این شرکت، دستگاه آمریکایی را پیش از آن که آمریکا، فروش آن به چین را در اکتبر سال ۲۰۲۲ ممنوع کرد، خریداری کرده بود.

آمریکا مسیر کندی را برای محروم کردن SMIC و هواوی از دسترسی به فناوری پیشرفته آمریکایی ترسیم کرده است. هواوی در سال ۲۰۱۹، توسط دولت ترامپ به دلیل نقض تحریم‌ها، به فهرست محدودیت‌های تجاری اضافه شد. شرکت تراشه سازی SMIC هم در سال ۲۰۲۰ به دلیل ارتباط ادعایی با مجتمع صنعتی نظامی چین، به همین لیست اضافه شد. هر دو شرکت ارتکاب هر گونه تخلفی را رد کرده اند.

رویترز ماه گذشته، گزارش کرده بود دولت آمریکا در واکنش به تولید تراشه برای گوشی میت ۶۰ پرو هواوی، شرکت SMIC را هدف قرار داده و صادرات آمریکایی به پیشرفته‌ترین کارخانه این شرکت را ممنوع کرده است.

دولت بایدن در ماه‌های اخیر، برای توقف ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر به چین، در راستای تلاش‌های خود برای جلوگیری از دریافت فناوری‌های پیشرفته آمریکا که می‌تواند ارتش چین را تقویت کند، به شدت فعالیت کرده است.

بلومبرگ نیوز روز چهارشنبه گزارش کرده بود واشنگتن از هلند، آلمان، کره جنوبی و ژاپن می‌خواهد تا محدودیت‌ها را برای دسترسی چین به فناوری نیمه‌رساناها، تشدید کنند.

در این گزارش به نقل از افراد مطلع نقل شد آمریکا از شرکت‌های ژاپنی می خواهد صادرات مواد شیمیایی تخصصی مورد نیاز برای ساخت تراشه از جمله مواد مقاوم در برابر نور را به چین محدود کنند.

واشنگتن همچنین به هلند فشار می آورد تا خدمات و تعمیرات تجهیزات ساخت تراشه از سوی شرکت تولیدکننده تجهیزات نیمه رسانای ASML، برای مشتریان چینی که پیش از اعمال محدودیت در فروش این دستگاه ها در سال جاری، آنها را خریداری کرده اند، متوقف شود.

در این گزارش آمده است توکیو و لاهه می خواهند قبل از در نظر گرفتن اقدامات سخت گیرانه تر، تاثیر محدودیت های فعلی خود را ارزیابی کنند. مقامات وزارت بازرگانی آمریکا این موضوع را ماه گذشته در جلسه ای در خصوص کنترل صادرات در توکیو، مطرح کردند.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات آمریکایی پیش از این، نگرانی‌های خاصی را در خصوص توانایی چین در به کارگیری تراشه‌های پیشرفته و پردازنده‌های قدرتمندی که آنها برای ارتش در حال رشد سریع خود فعال می‌کنند، ابراز کرده بودند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.