کد مطلب: ۹۰۴۶۷۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مقایسه آیفون ۱۵ با دیگر رقبا در بازار

مقایسه آیفون 15 با دیگر رقبا در بازار

آیفون هر سال با چهره‌ای جدید به میدان می‌آید، چهره‌ای که حالا رقبای قابل توجهی نیز دارد و نیاز به پیشرفت جدی‌تر ایجاد شده است. آیفون 15 در این دوره درگیر رقابت با دو نمونه s23 سامسونگ و سری 13 شیائومی است که در مواردی نسبت به این دو قوت و ضعف‌هایی را به نمایش گذاشته است.

امیرحسین جعفری / به گزارش تجارت‌نیوز، 31 شهریور بود که آیفون 15 با قیمت 799 تا 1199 دلار در چهار مدل آیفون 15- پلاس، پرو و پرومکس به بازار ارائه شد. گوشی که در ایران اگرچه به دست برخی کاربران رسید اما با مشکل رجیستری مواجه شد و مانند سری 13 به قبل نتوانست به شکل عمومی کار کند. در بازار ایران و جهان آیفون با دو مدل جدید سامسونگ و شیائومی نیز رو به رو شد که رقبای قابل توجهی برای او شدند. اما به واقع آیفون 15 چه تفاوتی با سری جدید سامسونگ و شیائومی دارد؟

مقایسه آیفون 15 با دیگر رقبا

در مقایسه میان سری 15 آیفون با سامسونگ s23 و 13 شیائومی، نخستین تفاوت در وزن گوشی‌ها است. آیفون 15 با 171 گرم، سامسونگ با 168 گرم و شیائومی با 185 گرم سه وزن متعادل را میان نمونه‌های دیگر به نمایش گذاشتند. اما در زمینه رم گوشی‌ها، آیفون 15 در رده آخر قرار گرفته و سامسونگ با رم 8 و شیائومی با رم 8/12، در این رقابت پیروز شده‌اند. در زمینه حافظه داخلی هر سه نمونه از یک پتانسیل برخوردارند اما از نظر قیمت در هر رده حافظه، تفاوت قیمت‌های قابل توجهی دیده می‌شود که علت نوسان قیمت آیفون نیز همین مسأله است. در زمینه دوربین‌ها نیز آیفون 15 از رقابت عقب مانده و شیائومی با 50 +10 + 12 مگاپیکسل در دوربین جلو، سامسونگ با 50 + 10 + 12 مگاپیکسل از اپل با 48 + 12 مگاپیکسل پیشی گرفته‌اند. در دوربین سلفی نیز شیائومی با 32 مگاپیکسل، از سامسونگ و اپل جلو افتاده است. در سه نسخه دیگر اپل نیز این ضعف‌ها آشکار است.

سیستم عامل:

آیفون 15: iOS 17، رابط کاربری ساده و روان، امنیت بالا

سامسونگ S23: اندروید 13، تنوع و انعطاف‌پذیری، قابلیت شخصی‌سازی

انتخاب سیستم عامل به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال رابط کاربری ساده و امن هستید، iOS 15 انتخاب مناسبی است. اما اگر تنوع و انعطاف‌پذیری اندروید را ترجیح می‌دهید، سامسونگ S23 گزینه بهتری خواهد بود.

صفحه نمایش:

آیفون 15: 6.1 اینچ OLED، رزولوشن 1170 x 2532 پیکسل، نرخ نوسازی 60 هرتز

سامسونگ S23: 6.1 اینچ Dynamic AMOLED 2X، رزولوشن 1080 x 2340 پیکسل، نرخ نوسازی 120 هرتز

صفحه نمایش سامسونگ S23 با نرخ نوسازی 120 هرتز، تصاویر روان‌تر و واضح‌تری را ارائه می‌دهد. وان پلاس 11 با رزولوشن 1440 x 3216 پیکسل، تصاویر شارپ‌تر و با جزئیات بیشتر را به نمایش می‌گذارد.

دوربین:

آیفون 15: دو دوربین 12 مگاپیکسلی (عریض و فوق عریض)

سامسونگ S23: سه دوربین 50 مگاپیکسلی (عریض، فوق عریض و تله فوتو)

شیائومی 13: سه دوربین 50 مگاپیکسلی (عریض، فوق عریض و تله فوتو)

سامسونگ S23، شیائومی 13 و وان پلاس 11 با دوربین‌های 50 مگاپیکسلی خود، عکس‌ها و فیلم‌های باکیفیت‌تری را ثبت می‌کنند.

تفاوت قیمت‌ها

تفاوت قیمتی میان آیفون و شیائومی و سامسونگ که علل متفاوتی نیز دارد، شهروندان را دچار تردید کرده که باید به سراغ کدامیک بروند؟ گوشی ارزان‌تر با کیفیت پایین‌تر و یا گوشی گران‌تر با کیفیت بالاتر؟ آیفون 15 پرومکس 1 ترابایت با قیمت بیش از صد میلیون تومان، در حال حاضر یک کالای لوکس محسوب می‌شود که با توجه به محدودیت‌های آیفون همگان به سراغ آن نمی‌روند. سامسونگ s24 با قیمت 97 میلیون نیز چندان در توان شهروندان نیست اما اگر اصراری بر اپل وجود نداشته باشد، یکی از جایگزین‌های اساسی سری جدید آیفون است. شیائومی 30-40 میلیون اما در این بین بیشتر خودنمایی می‌کند و اخیراً در بازار نیز فروش قابل توجهی را به ثبت رسانده است. همین تفاوت قیمت نشان می‌دهد که احتمال استقبال از شیائومی در سری پیش رو با توجه به عدم رجیستری آیفون و ارائه سری 16 با قیمت بالاتر، بیشتر است.

نکات پایانی

در نظر داشته باشید که انتخاب نهایی بر عهده شماست. امروزه دیگر نمی‌توان بهترین گزینه موجود در بازار را به طور قطعی مشخص کرد. هرکدام از سازندگان این نام‌های بزرگ بازار هدف خود را دارند و با اهداف مشخصی دست به تولید این غول‌های تکنولوژی و فناوری می‌زنند. شما می‌توانید بهترین گوشی را بای خودتان پیدا کنید. هرکس باید کاربری خود را مشخص کنید و سپس با توجه به مدنظر قرار دادن سلایق خود وارد بازار شود. این گونه خرید باعث رضایت بیشتر شما خواهد شد. 

به یاد داشته باشید که عوامل مختلفی در طبقه‌بندی و غربال گزینه‌های خرید شما دست خواهند داشت. از مهم‌ترین این عوامل میزان بودجه‌ای است که در اختیار دارید. دیگر مشخصات فنی گوشی‌ها با توجه به کاربری شما تعیین می‌شوند و در جزئیات دیگر مثل محیط کاربری و طراحی نیز، این سلیقه شماست که چراغ راه خرید خواهد بود.

امروزه با ورود شرکتها و ایده‌ها و سرمایه‌گذاری‌های  کلان، بازار در اختیار اسم‌ها و نام‌های بزرگی‌ است که هر کدام مشتریان وفادار خود را دارند. به عنوان مثال صف اول خرید گوشی‌های پرچمدار آیفون را غالبا افرادی تشکیل می‌دهند که استفاده شخصی ندارند و قصد معرفی این کالا را به طرفداران آیفون و دنبال‌کنندگان خود دارند. در نتیجه راه‌های بسیاری برای شناخت بیشتر محصول مورد نظر دارید. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.