کد مطلب: ۲۰۰۰۵۴

این هنر است که باقی می‌ماند نه نفت و گاز

این هنر است که باقی می‌ماند نه نفت و گاز

یک استاد پیشکسوت هنرهای سنتی در همایش «همای هنر» گفت: هر زمان اقتصاد تک‌محصولی ما یعنی نفت دچار مشکل می‌شود به صنایع دستی و اشتغال‌زایی آن فکر می‌کنیم.

در همایش «همای هنر» که چهارمین برنامه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی بود و امروز ۱۵ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، حسین یاوری گفت: هنرهای سنتی، حافظ هویت، آداب و رسوم و فرهنگ ما هستند و دینداری و مرام و معرفت را در جامعه ترویج می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته این هنرمند پیشکسوت هنرهای سنتی، این هنرها نقش مهمی در ایجاد درآمد و اشتغالزایی دارند و باید توجه جدی در زمینه حفظ و آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود داشته باشد اما افسوس که به این هنرها آن گونه که باید و شاید پرداخته نمی‌شود.

یاوری به این که سال ۲۰۰۳ میلادی، یونسکو به میراث معنوی پرداخت اشاره و بیان کرد: صنایع دستی، بخش مهمی از این میراث هستند اما ما تا سال ۲۰۱۰ از توجه به هنرهای سنتی و ثبت و ضبط آن غافل بودیم و پس از آن خواستیم، قصور و کوتاهی خود را شتابان جبران کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: هر زمان اقتصاد تک محصولی ما یعنی نفت و گاز دچار مشکل شده به هنرهای سنتی فکر کرده‌ایم و من خوشحالم که صادرات فرش ما در سال جاری به ۳۰۵ و صادرات صنایع دستی‌مان به ۲۳۷ میلیون دلار رسیده است.

یاوری به ضرورت راه اندازی دانشگاه‌های سنتی اشاره و بیان کرد: از سال ۱۳۶۱ تاکنون، هنرهای سنتی به سیستم آموزش عالی ما راه پیدا کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌ایم یک دانشگاه مستقل داشته باشیم. وقتی پای حرف به میان می‌آید همه راه اندازی چنین فضایی را ضروری می‌دانند اما در عمل حمایتی نمی‌کنند.

به گفته این استاد هنرهای سنتی، در آینده از نفت و گاز نمی‌گویند بلکه ایران را با شعر و ادبیات و هنرهای سنتی می‌شناسند. پس ما باید سهم صنایع دستی را در اشتغالزایی مشخص کنیم. چاره و تدبیری برای برطرف شدن مشکلات هنرمندان چون بیمه و وام و اعتبارات دیگر در نظر بگیریم.

منبع: اقتصاد ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.