کد مطلب: ۸۴۲۱۰۳

۱۴ استان در چنبره گرد و غبار/ هزاران نفر راهی بیمارستان شدند

14 استان در چنبره گرد و غبار/ هزاران نفر راهی بیمارستان شدند

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی، با موج جدید گرد و غبار در کشور، 14 استان با این پدیده درگیر می‌شوند. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «فردا از شدت گرد و خاک در این استان‌ها کم می‌شود. ضمن آنکه در ساعاتی از بعدازظهر در تهران، میزان آلاینده ازن افزایش پیدا می‌کند و هوا را آلوده می‌کند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی می‌شود که گرد و غبار، آسمان برخی از مناطق در ایران را فراگرفته است. پدیده‌ای که به تدریج جان ایرانیان را می‌گیرد. همین حالا هم بیش از هزار نفر را در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی راهی بیمارستان کرده است.

سازمان هواشناسی کشور در تازه‌ترین گزارش خود در برخی استان‌ها برای پدیده گرد و خاک هشدار زرد اعلام کرد.

پیش‌بینی گرد و غبار

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی کشور، امروز باد نسبتا شدیدی در نواحی مستعد همراه با گرد و غبار، برخی استان‌ها را در برمی‌گیرد. استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، چهارمحال و بختیاری، جنوب سمنان، اصفهان، مرکزی، جنوب تهران و قم شامل این لیست هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که فردا نیز استان‌های کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، جنوب سمنان، مرکزی، جنوب خوزستان، جنوب تهران و بوشهر این شرایط ادامه دارد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید پدیده گرد و غبار که این استان‌ها با آن مواجه هستند، تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تا فردا از شدت گرد و غبار در استان‌های درگیر کمتر می‌شود.

تهران در چنبره ازن

ضیاییان می‌گوید: «معمول است که آلودگی هوا را به آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی می‌گوییم. در حال حاضر در تهران آلودگی‌ها ناشی از گرد و غبار نیست.»

او ادامه می‌دهد: «با افزایش دما در ساعات بعدازظهر در شهری مانند تهران، میزان آلاینده ازن افزایش پیدا می‌کند و موقت است.»

دنیای اقتصاد اخیرا گزارش داد که در تیرماه و همزمان با افزایش شدت گرما، شاخص آلایندگی ازن مرز عددی 100 رسید که بیش از 2 برابر سقف مجاز است. شهروندان تهرانی، ماه گذشته در مجموع 19 روز هوای آلوده تنفس کردند که 9 روز آن گاز ازن آلاینده اصلی بود و 10 روز دیگر ذرات معلق آلاینده اصلی بود.

در هر صورت هوای آلوده با منشا طبیعی و سوخت فسیلی، اندک اندک راه تنفس ایرانیان را می‌گیرد و خود منشا بیماری‌های مختلفی می‌شود. تجارت‌نیوز در گزارشی که در روزهای اخیر منتشر کرد به بررسی مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا پرداخت. بر اساس این گزارش از سال 95 تا 1400 مرگ حدود 76 هزار نفر منتسب به آلودگی هوا بود.

هوای آلوده هزاران نفر را راهی بیمارستان کرد

بیش از یک ماه می‌شود که وزش باد و طوفان‌های گرد و خاک مناطقی از سیستان و بلوچستان را در نوردیده و زندگی ساکنان آنجا را مختل کرده است. هزاران نفر راهی بیمارستان شدند و تعدادی هم بستری.

مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از 27 تیرماه تا کنون، هزار و 580 نفر به بیمارستان مراجعه کردند. از این تعداد 102 نفر از آنها بستری شدند؛ یعنی طی یک هفته اخیر.

تنها اهالی سیستان نیستند که گرد و خاک آنها را بیمار کرده است. در روزهای اخیر نیز صحبت از مراجعه اهالی خراسان جنوبی به مراکز درمانی بر اثر ریزگردها بود.

علی‌اکبر اسماعیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت که بر اثر ریزگردها در استان خراسان جنوبی، 20 هزار نفر به اورژانس مراجعه کردند. البته آماری که اسماعیلی داد، فقط مربوط به 21 تا 27 تیرماه بود؛ یعنی در 6 روز!

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، از 20 هزار نفر حدود 18 هزار نفر درمان سرپایی گرفتند و حدود 2 هزار نفر نیز بستری شدند.

آنطور که در این گزارش صداوسیما آمده سالانه 700 هزار تن گرد و غبار در هوای خراسان جنوبی معلق می‌شود که از این جهت، ششمین استان آلوده ایران است.

گفتنی است آلودگی هوا و گرد و خاک امروز(دوشنبه) ادارات اراک را تعطیل کرد. علیرضا محرابیان، رئیس امورز آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این مورد به ایرنا گفت که با تصمیم کارگروه اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار و با توجه به استمرار شرایط آلودگی هوا و ماندگاری ذرات کمتر از 10 میکرون، امروز کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.