کد مطلب: ۸۸۲۱۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تکرار یک ماجرا، صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی/ اعتراض خالی، چاره‌ساز نیست!

تکرار یک ماجرا، صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی/ اعتراض خالی، چاره‌ساز نیست!

صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی به طور مداوم در حال تکرار است و به نظر می‌رسد مسئولان ورزش باید فکری به حال این معضل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از اخبار تکراری در حوزه ورزش، صادر نشدن صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی (برخی یا همه اعضا یا مربیان یک تیم ورزشی) برای شرکت در رویدادهای بین المللی است که به نظر می‌رسد در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری تبدی است.

آخرین نمونه به کشور آلبانی مربوط می‌شود که به تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی زیر 23 سال (امید) ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی این رشته روادید نداد. هر چند که فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک به این موضوع اعتراض کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد این واکنش‌ها چاره‌ساز باشد و لازم است راه حل بهتری برای این مشکل بزرگ که ورزش کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، پیدا شود.

تکرار کارشکنی‌ها و صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی

در ادامه به برخی اتفاقات مربوط به متضرر شدن ورزش ایران از صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی یا صدور دیرهنگام آن، از سال گذشته تا امروز اشاره می‌شود.

انگلیسی‌ها علیه پدیده تنیس ایران

مشکات‌الزهرا صفی دختر تاریخ‌ساز تنیس ایران که با شرکت در مسابقات اوپن استرالیا اولین پیروزی تنیس ایران را در این گرند اسلم رقم زد، تیرماه سال گذشته با وجود کسب جواز شرکت در مسابقات جوانان ویمبلدون به عنوان اولین ایرانی و اولین زن محجبه، این مسابقات را از دست داد چرا که از سوی دولت بریتانیا روادید او در زمان مقرر صادر نشد.

دختر تنیسور ایران بعد از این ما جرا تاکید کرد که از یک ماه قبل برای گرفتن ویزا اقدام و دعوتنامه و مدارک را ارائه کرد و اصولاً بعد از یک ماه یا چهار هفته کاری باید ویزا صادر شود اما در حالی که مدارک او کامل بود و حتی چند دعوتنامه از ویمبلدون، فدراسیون جهانی تنیس و فدراسیون ایران داشت، ویزایش صادر نشد.

کاراته‌کاها به ورلد گیمز نرسیدند

رقابت‌های ورلد گیمز از 16 تیرماه سال گذشته به میزبانی بیرمنگام آمریکا برگزار شد اما این کشور از دادن ویزا به پنج ملی‌پوش کاراته ایران برای حضور در این رقابت‌ها خودداری کرد.

بهمن عسگری، ذبیح الله پورشیب، سجاد گنج زاده در بخش مردان و سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در بخش زنان به دلیل عدم صدور ویزا، حضور در این رقابت‌ها را از دست دادند. آمریکا همچنین از دادن ویزا به سید حسن طباطبایی رییس فدراسیون و سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته خودداری کرد.

لغو اعزام دختران بسکتبالیست به سنگاپور

اواسط تیرماه سال گذشته در خبری عجیب اعلام شد که تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان قرار بود به کاپ آسیا اعزام شود که تاخیر در صدور ویزا، نبود پرواز مستقیم به سنگاپور و پیدا نکردن پرواز مناسب دیگری که این تیم را به موقع به سنگاپور برساند، باعث شد تا شانس حضور در این مسابقات را از دست بدهد.

در همان تاریخ بحث دیر صادر شدن روادید گریبان تیم سه نفره مردان ایران را هم گرفت و سینا واحدی به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در این رقابت‌ها بازماند.

تکرار ماجرای کاراته برای دو رشته دیگر

کارشکنی آمریکایی‌ها در زمینه صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی، به کاراته محدود نشد؛ ایران در رقابت‌های تیراندازی با کمان «ورلد گیمز» آمریکا دو سهمیه غیرقابل جایگزین داشت و قرار بود گیسا بایبوردی ورمضان بیابانی در این مسابقات حاضر شوند اما با وجود انجام اقدامات لازم در ارمنستان برای دریافت ویزا، آمریکا اجازه سفر به این ورزشکاران را نداد.

مسابقات جهانی (ورلد گیمز) در رشته موی تای نیز در حالی طی روز‌های 24 تا 26 تیرماه به میزبانی آمریکا در شهر بیرمنگام برگزار ‌شد که سه ملی پوش کشورمان (فاطمه نصیری، نادیا اعتماد مقدم و حمیدرضا کردآبادی) با وجود دریافت سهمیه شرکت در این رقابت‌ها و حضور در ارمنستان برای دریافت روادید، این تورنمنت را از دست دادند چرا که آمریکا حاضر به صدور روادید آنها نشد.

آمریکا به دوومیدانی‌کاران هم ویزا نداد

هجدهمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان از ۲۴ تیرماه سال گذشته به میزبانی شهر اورِگون در آمریکا برگزار شد و در حالی که مهدی پیرجهان در ۴۰۰ متر با مانع از طریق رنکینگ و احسان حدادی در پرتاب دیسک با دعوت فدراسیون جهانی می‌توانستند در این رویداد بزرگ شرکت کنند، اما سفر آن‌ها به دلیل عدم صدور ویزا از سوی آمریکا لغو شد.

اواخر خرداد سال گذشته پیرجهان به همراه رضایی دبیر فدراسیون و فردین‌پور مدیر تیم‌های ملی راهی ارمنستان شدند تا برای دریافت ویزا از طریق سفارت آمریکا در آن کشور اقدام کنند اما ویزای این سه نفر صادر نشد تا سفر آن‌ها لغو شود. حدادی البته ویزای آمریکا را داشت اما تصمیم گرفت به تنهایی عازم این مسابقات نشود.

ناشنوایان به کنگره اتریش نرسیدند

نمایندگان ناشنوای ایران شهریور سال گذشته قصد شرکت در چهل و نهمین کنگره کمیته بین المللی ورزش های ناشنوایان را داشتند. در حالی که کلیه اقدامات را در زمان و مهلت قانونی انجام و مسئول کمیته فنی و مشاور بین الملل فدراسیون در موعد مقرر رسما ثبت نام شدند اما به دلیل عدم صدور به موقع روادید از سوی سفارت اتریش در تهران این سفر لغو شد.

گلف‌بازان به مسابقات جهانی فرانسه نرفتند

تیم‌ملی گلف ایران قرار بود با سه ورزشکار از 5 تا 14 شهریور سال گذشته در مسابقات جهانی پاریس حاضر شود و اما خبری از صدور روادید از سوی سفارت کشور فرانسه نشد تا این سفر انجام نشود.

آن هم در حالی که تمامی مدارک مورد نیاز برای حضور تیم‌ملی در پاریس از سوی فدراسیون گلف، منضم به یادداشت وزارت امور خارجه ایران در زمان مقرر به سفارت فرانسه ارائه شده بود.

لغو اعزام تنیس روی میز به مجارستان

اواخر آبان سال گذشته مسابقات بین المللی تنیس روی میز مجارستان در رده سنی جوانان در بخش انفرادی برگزار شد. قرار بود مهدی کشاورزی به عنوان تنها ورزشکار ایران به همراه بهزاد مرندی (داور) به مجارستان برود اما هر دو نفر به دلیل عدم صدور ویزا این سفر را از برنامه خود خارج کردند.

کارشکنی علیه والیبال نشسته

مسابقات جهانی والیبال نشسته 13 تا 20 آبان ماه سال گذشته در بوسنی برگزار شد اما تیم ملی ایران به عنوان یکی از مدعیان همیشگی قهرمانی برای سفر به بوسنی با مشکل مواجه شد و مانند بسیاری از رشته‌ها صدور روادید اعضا در دقیقه 90 و خیلی دیر(از طریق سفارت ایران در استانبول) انجام شد.

در این مسابقات ایران با همه کارشکنی‌ها توانست در فینال برابر میزبان سه بر صفر برنده و قهرمان شود.

نوبت به هند هم رسید

مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان آبان سال گذشته در هند برگزار شد آن هم در غیاب نمایندگان ایران!

سید امین طباطبایی، بردیا دانشور، سید کیان پور موسوی و میترا اصغرزاده قرار بود در رقابت‌های انفرادی شرکت کنند و فدراسیون هم برای دریافت ویزای آنها در موعد مقرر اقدام کرد اما این اتفاق رخ نداد تا ملی پوشان ایران فرصت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را از دست بدهند، مسابقاتی که شانس کسب سهمیه برای مسابقات انفرادی قهرمانی جهان به حساب می‌آمد.

سفر کشتی به آمریکا با اعمال شاقه

آمریکایی‌ها سال 1400 برای برگزاری دیدار دوستانه با ایران از دادن ویزای پنج نفر از جمله علیرضا دبیر رئیس فدراسیون خودداری کردند و همین مسئله باعث شد اعزام تیم ملی به آمریکا برای شرکت در جام جهانی 1401 (آذر ماه) نیز با اما و اگر همراه باشد. پیش‌بینی‌ها هم محقق شد و این بار برخی از نفرات ایران ویزا نگرفتند! با این حال پیگیری‌ها و اعتراض‌های ایران باعث شد در نهایت ویزای آنها نیز صادر شود و به طور جداگانه راهی آمریکا شوند.

مشکلات دو رشته برای سفر به یونان

اسفند سال گذشته بود که خبر رسید تیم ملی شمشیربازی سابر زنان ایران که قرار بود در جام‌جهانی یونان شرکت کند به این کشور نمی رود چرا که یونان به شمشیربازان ایران (نجمه سازنچیان، کیانا باقرزاده، شیدا عالمی و فائزه رفیعی) ویزا نداد.

تیم ایران برای حضور در مسابقات جهانی پیشکسوتان کشتی که مهرماه امسال در یونان برگزار شد نیز با مشکل صدور روادید مواجه شد و با تیمی ناقص به این کشور رفت.

درگیری‌های همیشگی بوکس

دانیال‌ شه‌بخش، علی حبیبی‌نژاد‌ و ایمان رمضان‌پور‌ قرار بود شهریور ماه امسال با هدایت‌ همایون امیری در تورنمنت بین‌المللی سارایوو شرکت کنند اما صادر نشدن روادید موجب لغو سفرشان شد.

سال گذشته نیز تیم ملی ایران برای شرکت در مسابقات بوکس قهرمانی جوانان جهان از 24 آبان‌ماه تا پنجم آذرماه به میزبانی اسپانیا با مشکلات زیادی مواجه شد و ابتدا در خواست رویداد اعضای تیم ملی با کارشکنی سفارت اسپانیا مورد قبول واقع نشد اما با پیگیری فدراسیون و سفارت در نهایت روادید تیم بوکس در فاصله شش روز تا آغاز مسابقات صادر شد.

والیبال بدون مربی و بازیکن در لیگ ملت‌ها

تیم ملی والیبال در هفته سوم دوره اخیر لیگ ملت‌ها باید به آناهایم می‌رفت و اعضای این تیم به ترکیه رفتند تا برای ویزای آمریکا اقدام کنند اما در نهایت بهروز عطایی(سرمربی) و امین اسماعیل نژاد و آرمان صالحی به دلیل عدم صدور ویزا از حضور در هفته سوم محروم شدند و ویزای برخی دیگر از نفرات در دقیقه 90 صادر شد. فدراسیون جهانی والیبال هم برای حمایت از تیم ملی اعلام کرد که امتیازات ایران در رده‌بندی جهانی «فریز» می‌شود.

کارشکنی انگلیسی‌ها علیه رکابزنان ایرانی

مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی جهان در شرایطی مرداد سال جاری به میزبانی انگلیس برگزار شد که قرار بود ایران با دو رکابزن یعنی محمد گنج خانلو و فرانک پرتوآذر در انگلیس حاضر شود اما روادید گنج خانلو به موقع صادر نشد تا این رکابزن فرصت حضور در رقابت‌های پیست را از دست بدهد.

بعد از پنج روز از آغاز مسابقات روادید او و رئیس فدراسیون(رسول اسدی) صادر شد تا نماینده ایران حداقل به مسابقه تایم تریل انفرادی برسد. بعد از این مسابقات گنج خانلو به کشور بازنگشت و اعلام پناهندگی کرد!

عربستان هم ویزا نداد

شهریور سال جاری قرار بود پنج داور ایرانی به نام بیژن حیدری، کوپال ناظمی، حسن اکرمی، مرتضی منصوریان و امیر عرب‌براقی برای حضور در کلاس‌های آموزش کمک داور ویدئویی عازم عربستان ‌شوند و بلیت آنها نیز تهیه شده بود اما عربستان با وجود برقراری رابطه مجدد با ایران، در اقدامی عجیب روادید آنها را صادر نکرد تا سفرشان لغو شود.

از سوی دیگر قرار بود کیمیا یوسفی، آتوسا گلشادنژاد و مرتضی کریمی به نمایندگی از ایران در مسابقات کاراته قهرمانی جهانی (۲۸ و ۲۹ مهر) در عربستان حاضر شوند اما در نخستین اقدام، روادید آنها از سوی عربستان صادر نشد. در آخرین لحظات روادید کریمی صادر شد تا به این کشور برود با این حال روادید یوسفی صادر نشد و درباره گلشادنژاد نیز با وجود صدور دقیقه نودی روادید، کادر فنی با اعزام مخالفت کرد.

حتی ورزش‌های کارگری!

قرار بود کاروان ورزش کارگری ایران با یک کاروان 120 نفره در هفتمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان که از 14 تا 19 شهریور در ایتالیا برگزار شد، شرکت کند اما ایتالیا حاضر نشد برای بخش عمده کاروان ایران (حدود دو سوم!) روادید صادر کند.

مسئولان نیز تصمیم گرفتند در اعتراض به این حرکت به طور کلی قید اعزام کاروان ایران به ایتالیا را بزنند.

دوباره مجارستان، این بار در کاراته

رقابت‌های کاراته و پاراکارته قهرمانی جهان از ۲ آبان سال جاری در بوداپست برگزار می‌شود اما سفارت مجارستان از ارائه ویزا به نمایندگان ایران (تیم‌های پاراکاراته، کاتای انفرادی پسران، کاتای تیمی دختران و تیم داوری) خودداری و درخواست همه آن‌ها را تا این لحظه رد کرده.

تا این لحظه دولت اقدام مشخصی به غیر از اعتراض در مورد تکرار موضوع صادر نشدن روادید ورزشکاران ایرانی انجام نداده است و مشخص نیست که آیا این موضوع قرار است به رویه‌ای تقریبا ثابت تبدیل شود یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.