4 روز قطع ارتباط با بازارهای جهانی اقتصاد ایران را فلج می‌کند/ نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیم‌های کلان اقتصادی مریم شاهسمندی
کد مطلب: ۹۰۶۸۹۰

گزارش «تجارت‌نیوز» از تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور:

۴ روز قطع ارتباط با بازارهای جهانی اقتصاد ایران را فلج می‌کند/ نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیم‌های کلان اقتصادی

4 روز قطع ارتباط با بازارهای جهانی اقتصاد ایران را فلج می‌کند/ نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیم‌های کلان اقتصادی

بعد از مدت‌ها کشمکش بالاخره کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد روز پنجشنبه به عنوان روزی که قرار است به تعطیلات کشور اضافه شود انتخاب شده است. این در حالی است که از مدت‌ها قبل کارشناسان حوزه اقتصاد و به خصوص فعالان حوزه کسب‌وکار در بخش خصوصی در این باره هشدارهای لازم را به دولت داده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از مدت‌ها کشمکش بالاخره کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد روز پنجشنبه به عنوان روزی که قرار است به تعطیلات کشور اضافه شود انتخاب شده است. این در حالی است که از مدت‌ها قبل کارشناسان حوزه اقتصاد و به خصوص فعالان حوزه کسب‌وکار در بخش خصوصی در این باره هشدارهای لازم را به دولت داده بودند. به هر حال تاثیری که این تعطیلی می‌تواند بر اقتصاد کشور بگذارد بر کسی پوشیده نیست. قطع ارتباط چهارروزه با بازارهای جهانی آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور دچار رکودی بی‌سابقه است به عنوان آخرین ضربه برای از هم پاشیدن پیکره اقتصاد کافی است.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران: اکثر کشورهای اسلامی روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه در تمام این مدت که بحث برای اضافه کردن یک روز تعطیل و کم کردن چهار ساعت از زمان کاری هفتگی در مجلس و دولت مطرح بوده هیچ ارتباطی با بخش خصوصی در این مورد برای مشورت برقرار نشده است. اما ما تمام تلاش خود را کردیم تا از طرق مختلف نظرات خود را به گوش دولت و مجلس برسانیم.»

او می‌افزاید: «مساله اینجاست که با توجه به سهم بالایی که بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکار کشور به خود اختصاص داده در نظر گرفتن پیشنهادهای مطرح‌شده این بخش ضروری به نظر می رسد و نظرات بخش خصوصی باید از طریق تشکل‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه استعلام می‌شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.»

در قرآن حتی برای تعطیلی جمعه هم ضرورتی نیست

رئیس اتاق تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به سوره جمعه توضیح می‌دهد: «حتی در سوره جمعه هم بیان شده که بعد از برگزاری نماز به سراغ کسب‌وکار خود بروید پس حتی تعطیلی روز جمعه هم الزامی نیست. البته بحث ما بر سر تعطیلی جمعه نیست بحث این است که اگر قرار است طبق اصول اتفاقی رخ بدهد، ما هم باید مانند بسیاری از کشورهای مسلمان که روزهای جمعه و شنبه را تعطیل کرده‌اند از این رویه پیروی کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه در شرایط کنونی قطع ارتباط چهارروزه با بازارهای جهانی هزینه بسیار سنگینی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند و قطعاً به صلاح کشور نیست. در واقع هزینه این تصمیم اشتباه به حوزه‌های کسب‌وکار تحمیل خواهد شد.»

بهمن آرمان، اقتصاددان: تعطیلی پنجشنبه‌ها اقتصاد کشور را فلج می‌کند

بهمن آرمان اقتصاددان نیز در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ما اگر بخواهیم از منظر عقیدتی هم به ماجرا نگاه کنیم باید مانند بسیاری از کشورهای مسلمان که روزهای جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کرده‌اند عمل کنیم. ما نمی‌توانیم از یک طرف به دنبال توسعه اقتصادی باشیم و از سوی دیگر در مناسبات خود با بازارهای جهانی چهار روز را از دست بدهیم. این مساله ضربه مهلکی به بخش خصوصی و اقتصاد کشور وارد می‌کند و عملاً باعث فلج شدن اقتصاد می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «متاسفانه جریان‌های ضد توسعه اقتصادی در کشور به گونه‌ای عمل می‌کنند که راه هر نوع توسعه اقتصادی را با اتخاذ چنین تصمیماتی می‌بندند. مساله اینجاست که مسئولان باید این مهم را در نظر داشته باشند که اگر قرار است ما جذب سرمایه در کشور داشته باشیم این امکان تنها در سه روز ارتباط با بازارهای جهانی میسر نمی‌شود.»

استفاده از مدیران کارنابلد یکی از دلایل مشکلات اقتصادی است

بهمن آرمان در آخر توضیح می‌دهد: «متاسفانه استفاده از مدیران کارنابلد در تمامی حوزه‌های اقتصاد و برای مثال بورس باعث شده مشکلات اقتصادی کشور نه‌تنها رو به بهبود نرود که هر روز بیشتر از روز قبل به این حوزه آسیب وارد شود. مدیرانی که در حال حاضر بر بورس کشور مدیریت می‌کنند بارها ثابت کرده‌اند که با این حوزه آشنایی کامل ندارند و دانش مورد نیاز آن را ندارند. ادامه این روند در کنار تصمیم‌های نابجا مانند تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند اقتصاد کشور را از این وضعیتی هم که هست بدتر کند و باعث بروز مشکلات تازه‌تری شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.